Negatieve beoordeling medewerker: hoe breng je de boodschap?
Negatieve beoordeling medewerker: hoe breng je de boodschap? Soms ontkom je er niet aan als leidinggevende of manager: je moet de medewerker een negatieve beoordeling geven tijdens het beoordelingsgesprek. Maar hoe doe je dat? Hoe pak je dat aan? Een leerdoel voor leidinggevenden en managers voor de training beoordelingsgesprekken kan zijn: hoe breng ik de boodschap van een negatieve beoordeling op de juiste wijze over op de medewerker?
Doel: beter functioneren
Misschien klinkt het wat raar. Maar het doel van een negatieve beoordeling is positief. Als het goed is, wil je dat jouw medewerker beter en anders gaat functioneren. Zeker op de punten die je als onvoldoende beoordeelt. Het vraagt dus veel communicatieve vaardigheden van jou als leidinggevende om die boodschap op de juiste wijze over te brengen.
Voorbereiding
Ieder beoordelingsgesprek vraagt voorbereiding. Maar wanneer het om een negatieve beoordeling gaat, is voorbereiding zeker een absolute must. Het is goed om als leidinggevende de zaken toch nog een keer de revue te laten passeren:
- Laat je je niet te sterk leiden door eigen voorkeur of afkeur?
- Heb je de punten die je negatief beoordeelt zelf waargenomen? Ga je niet te veel op het beeld van anderen af? Laat je je niet leiden door geruchtenmanagement?
- Weet je zeker dat je objectief bent voor zover dat mogelijk is?
Onlinetraining: functioneren en beoordelen
Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.
Training beoordelingsgesprekken
Bekijk de training beoordelingsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.
Wordt de medewerker verrast?
Wordt jouw medewerker verrast door de negatieve beoordeling? Of heb je de zaken waar het om gaat al eerder besproken bijvoorbeeld tijdens bila’s of tijdens het functioneringsgesprek? Met andere woorden: heeft de medewerker voldoende kans gehad om zich te verbeteren?
Ben je overtuigd?
Wanneer je er voldoende van overtuigd bent dat je als leidinggevende niet anders kunt dan een negatieve beoordeling verstrekken, dan doe je er goed aan om het bespreekbaar te maken. Medewerkers voor de gek houden, niet eerlijk zijn in beoordelingen (door positiever te beoordelen dan de werkelijkheid rechtvaardigt), medewerkers pamperen: het heeft allemaal geen zin. Je hebt er niks aan, jouw organisatie ook niet en de medewerker ook niet.
Gespreksvaardigheden
Wanneer de beoordeling negatief is voor de medewerker wordt er nog een hoger beroep gedaan op de gespreksvaardigheden van de leidinggevende. Het vraagt enerzijds om tact en anderzijds om duidelijkheid. In feite is het een vorm van een slechtnieuwsgesprek.
Wat is van belang?
Het is van belang om de punten waar het jou als leidinggevende om te doen is precies te benoemen. Gedrag waar je ontevreden over bent moet specifiek benoemd worden. Wellicht kan het je helpen om de onderdelen precies in kaart te brengen. Waarover gaat het? Gaat het om onvoldoende functioneren van de medewerker? Of vind je dat er onvoldoende motivatie is? In alle gevallen is het volgende belangrijk:
- De juiste toonzetting en toonhoogte tijdens het gesprek
- De ondertoon dat de negatieve beoordeling de bedoeling heeft om tot beter functioneren te komen
- Het verhaal van de medewerker zelf: hoe beoordeelt hij/zij zelf de punten t.a.v. het functioneren
- Communicatie vanuit de volwassenrol (als leidinggevende)
Beoordeling is geen eindpunt: ook niet als hij negatief is!
Een beoordeling en zeker een slechte beoordeling is nooit een eindpunt. Het moet leiden tot verbetering. Dus met de constatering dat de medewerker onvoldoende functioneert op de beoordeelde onderdelen zijn we niet klaar. Dan begint het pas. Een stappenplan of plan van aanpak is nodig om de gewenste verbetering door te voeren. Wij adviseren om met de medewerker een verbeterplan op te stellen of een verbetertraject op te starten.
Impact
Vaak wordt de impact die een negatieve beoordeling op de medewerker kan hebben onderschat. Maar realiseer je dat het tal van gevoelens van twijfel, onzekerheid en boosheid kan losmaken bij jouw medewerker.
Functioneren en beoordelen
Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?
Leerdoelen voor de training
Ik heb nog meer leerdoelen voor de training beoordelen en beoordelingsgesprekken uitgewerkt.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.