Disciplinair gesprek of correctiegesprek
Disciplinair gesprek of correctiegesprek: de redenen kunnen legio zijn om een dergelijk gesprek te voeren met jouw medewerker. Maar in de kern gaat het toch hierom dat een medewerker gedrag vertoont dat binnen jouw organisatie ontoelaatbaar is of dat bepaalde afspraken die binnen jouw organisatie gelden consequent worden genegeerd of overtreden. Je moet begrijpen dat het hier niet gaat om kleine irritaties en futiliteiten. Daarvoor is het disciplinaire gesprek te zwaar.
Wat is ontoelaatbaar gedrag?
- Kwetsende opmerkingen naar klanten of andere collega’s (bijvoorbeeld discriminerend)
- Ongewenst seksuele toenadering of uitlatingen
- Een medewerker die allerlei sekslijnen heeft gebeld onder werktijd en op jouw kosten
- Dronkenschap (ondanks eerdere waarschuwingen)
- Het beschadigen van bedrijfseigendommen
- Roekeloos gedrag waarbij de medewerker zichzelf en/of anderen in gevaar brengt
- Bekendmaken van bedrijfsgeheimen
- Werkweigering
- Grensoverschrijdend gedrag
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?
Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Communicatietraining voor leidinggevenden
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Afspraken negeren
Voorbeelden van mogelijke afspraken die consequent worden genegeerd:
- Een schoonmaakbedrijf waar het de regel is dat de bedrijfsauto wekelijks wordt gewassen als zijnde het visitekaartje van het bedrijf. Ondanks het feit dat de medewerker er diverse malen op aangesproken is, hield de medewerker zich niet aan de bedrijfsregels
- Een accountantskantoor waar verwacht werd dat de medewerker zich representatief zou kleden en waar men in korte broek naar de klant ging terwijl er al meerdere malen iets van gezegd is
- Negatieve uitlatingen over jouw organisatie op social media terwijl de regel is binnen jouw bedrijf dat medewerkers zich professioneel en positief zullen uiten over jouw organisatie
- Een installatiebedrijf waar het de regel is dat monteurs op vrijdagmiddag om 17.00 uur hun uren inleveren voor de facturering en waar dit niet gebeurde ondanks dat de medewerker er herhaaldelijk op is aangesproken
- Ziekmeldingen terwijl je op twitter leest dat de medewerker is gaan winkelen (en dit is vaker voorgekomen en je hebt er meerdere malen over gesproken).
- Het onjuist gebruik van de zakelijke mobiele telefoon terwijl de afspraak bekend is binnen jouw organisatie dat er niet privé zal worden gebeld met de mobiele telefoon
Leerdoelen voor de leidinggevende
Een overzicht van mogelijke leerdoelen voor leidinggevenden. Je wilt:
- Jouw vaardigheid in het voeren van disciplinaire gesprekken vergroten
- Inzicht in situaties wanneer je het correctiegesprek moet inzetten
- Inzicht en vaardigheid hoe je het slechtnieuwsgesprek gebruikt als middel om goed functioneren te bevorderen
- Inzicht wanneer je disciplinaire maatregelen moet opleggen
- Zorgen voor een goede voorbereiding van het gesprek maar ook voor een goede follow-up
- Jouw personeelsdossier op een goede wijze op orde hebben
- Zoveel mogelijk komen tot een objectieve beoordeling en je niet laten meenemen door jouw eigen gevoelens en emoties
- Komen tot duidelijke en aanvaardbare afspraken
Goede voorbereiding is noodzakelijk
Bij een disciplinair gesprek is het van groot belang dat je zeker bent van jouw zaak. De schade is niet te overzien wanneer later blijkt dat je onterecht een disciplinaire maatregel oplegt of een correctiegesprek voert op basis van feiten die niet kloppen.
Slechtnieuwsgesprek voeren
Het correctiegesprek is een slechtnieuwsgesprek. Daarom is het zo van belang dat jouw leidinggevenden ook competent zijn in het voeren van slechtnieuwsgesprekken.
Tip voor de leidinggevende:
- Pas op met disciplinaire maatregelen binnen TOB-teams (probleemteams): Meestal vererger je aanwezige indirecte weerstanden.
- Voer een disciplinair gesprek altijd vanuit de volwassenrol. Je keurt het gedrag van de medewerker af: niet de medewerker zelf.
- Zorg voor de juiste verslaglegging t.b.v. jouw personeelsdossier of start tijdig een verbetertraject.
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- bekijk de training communicatie voor technici
- bekijk de leerdoelen communicatie voor leidinggevenden
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.