Ben je een aparte of een rare?
Apart? Raar? Bijzonder? Zeggen anderen dat jij dat soms bent? Heb je afwijkend gedrag, andere ideeën? Pas je soms niet in deze wereld of twijfel je er weleens aan of je er past?
Een leven lang!
John vertelde dat hij een leven lang dit soort feedback kreeg:
- ‘Goh, jij bent wel apart zeg! Jij reageert echt heel anders dan anderen'.
- Sjoh jij bent echt een lieverd maar wel bijzonder hoor!’
- ‘Echt iets voor jou. Dit is nu typisch iets voor jou. Echt heel apart. Er is er maar één die zo kan reageren’.
- ‘Dat ben jij! Ja dat weet ik wel, daar ligt jouw interesse niet hè?’
- ‘Jij bent ook moeilijk te peilen of te doorgronden: je reageert altijd net anders dan ik denk’.
- 'Dat had ik nooit achter jou gezocht'
- 'Wie had dat gedacht zeg?'
- 'Je bent echt een bijzonder mens' (welgemeend)
- 'Nou, dat zie ik jou helemaal niet doen'
Afstand
Op het plaatje zie je wat er gebeurt. Wie gemiddeld is (voor zover dat bestaat), is er vaak nog het beste aan toe. Wat is gemiddeld? Zeg maar wie gemiddeld kan meekomen met de maatschappij. Wanneer er een afwijking is van het gemiddelde naar links in de cirkel dan is er geen aansluiting bij de maatschappij of bij de markt. De persoon in kwestie kan niet of moeilijk voldoen aan de eisen die gesteld worden.
Wie rechts in de cirkel zit kan juist heel goed mee komen. Sterker nog: kan té goed meekomen met als gevolg dat hij/zij niet begrepen wordt door anderen. Hoe meer iemand afwijkt van wat gemiddeld is (in goede zin) hoe groter het probleem wordt.
Onderin zie je dat uitersten samen komen. Het buitengewone talent lijkt bijna dezelfde problemen te ervaren als diegene die niet kan meekomen. Het bijzondere talent vertoont soms zelfs hetzelfde gedrag als diegene die niet kan meekomen. En dat gedrag heet ‘buiten de boot vallen’.
Het begon al vroeg
Vaak begint het al op de kleuterschool. Blijkbaar reageer je anders, ben je anders, doe je anders. Je was een dromer. Af en toe keek je naar buiten. Het leek wel alsof je er niet bij was met je gedachten. Maar je was er wel bij. Juf keek vanuit de ooghoeken of je wel oplette. Ze zei nog tegen jouw ouders: ‘zij is er wel maar toch denk ik af en toe dat ze iets mist. Maar het aparte is als ik vragen stel dan weet ze ook nog hoe ’t zit. Dus het aparte is: ze let ook wel op’.
-
Werkkring
Ook later in je baan loop je er tegenaan. Men kan jou niet peilen en eigenlijk weet men niet wat ze met jou moeten. Er is iets wat twijfel oproept bij de ander oftewel: de ander is niet helemaal overtuigd van jouw kunnen.
-
Hoe ontstaat het?
In normale situaties waarbij iemand niet te doorgronden is, kan men vaststellen dat hij/zij:
- De kat graag uit de boom kijkt en dus weinig van zichzelf laat zien
- Terughoudend is of introvert
- Afstandelijk overkomt en moeite heeft om contact te maken
De vraag is of dit bij jou ook zo is.
Bijzonder of buitengewoon talent
Ben je apart, raar of ben je een buitengewoon talent? Ik kom dat nogal eens tegen dat iemand bepaalde kwaliteiten of talenten heeft die lang niet alledaags zijn. Ik noem wat voorbeelden:
-
Subtiele waarneming
Je neemt subtiel waar, je ziet dingen die anderen soms niet zien. Dat kunnen details zijn die je waarneemt of verbanden die je snel doorziet. Anderzijds zijn er soms ook dingen die aan jouw oog voorbijgaan of die je niet interesseren.
-
Intens voelen
Een andere is: intens voelen, waarnemen, doorleven en beleven. Je observeert niet zozeer: je observoelt. Stemmingen en sfeer voel je snel aan en je doorziet de façade van de mensen om je heen. Soms voel je de buikpijn en onvrede van de ander (ben je een buikdenker?).
-
Crea bea
Je denkt anders, je ziet in snelheid bepaalde concepten. Als men een vraag stelt dan weet jij het antwoord al. Echter ze vragen alleen om hoofdstuk 1 en jij wilt het hele boek al overhandigen.
-
Standaard is niet wat past
Als men een vraag stelt, reageer je soms net anders dan men dacht. Je bent verrassend. Alsof het uit het niets ontstaat, kom jij met de mooiste ideeën. Verrassend ben je en fris.
-
Afwijkende interesses
Een andere punt is dat je andere interesses kunt hebben. Iemand zei: ‘op mijn 9e speelde ik liever met de rekenmachine dan met vrienden’. Informatie neem je graag en veel tot je. Je bent een soort van kennisspons.
-
Afwijkende normen en waarden
Ook normen en waarden die anders zijn dan bij anderen kunnen een rol spelen. Je ervaart, voelt en waardeert de zaken soms anders dan anderen.
Onbegrip en communicatie
Toch is er veel onbegrip wat jou treft. Hoe kan dat nu zou je zeggen? Dat komt omdat je niet gemiddeld bent. Je wijkt af van anderen. Wat gebeurt er in de communicatie? Ik noem een paar zaken:
-
Ja of Nee vragen
Je vindt het moeilijk om te gaan met ja en nee vragen. Soms vraagt men iets en men wil graag een concreet en duidelijk antwoord. Maar jij voelt je in de hoek van ja of nee gedrukt. En daar pas je niet. Je denkt in opties. Je denkt genuanceerd. Iets is voor jou niet snel helemaal waar of juist helemaal niet waar.
-
Snel schakelen
Je schakelt snel. Je bent de anderen allang voor. Je ziet het hele plaatje voor je. Maar je moet doseren. Voer de ander met een theelepeltje en niet met de kolenschop. Maar dat geduld heb je niet altijd. En dus ontstaat er weleens wrijving. Want men vraagt van jou of jij je wil aanpassen. Om zich bij jou aan te passen, daar zal men geen moeite voor doen of men is gewoon niet in staat om jou te volgen.
-
Bedreigend
Door jouw inzicht en zienswijze kun je soms bedreigend zijn voor anderen. Je onthult iets, je ziet iets, je doorziet iets waar die ander niet mee geconfronteerd wenst te worden. En zeker niet op dit moment. Het kan verstoorde relaties tot gevolg hebben.
-
Verbaliteit
Jouw vocabulaire is goed gevuld. Je hebt een rijke woordenschat. Wat een ander in 10 zinnen uitlegt dat kun jij wel in drie varianten van 10 zinnen vertellen. Men kan niet tegen je op verbaal. En dus ben je een bedreiging of te confronterend. Je krijgt het verwijt dat je te weinig souplesse in de communicatie hebt. Ben je een taalvirtuoos?
-
Beter
Nee je hebt geen narcistische knobbel. Echt niet! Je bent gewoon in een aantal zaken beter dan anderen. Of het nu gaat om logisch redeneren, verbanden zien, woordenschat, getallenreeksen. Jij bent net iets beter. Misschien vindt de leiding dat niet leuk.
Wat doet het met je?
Wat doet dit allemaal met je? Oftewel: hoe gaat het met je? Zal ik een poging doen?
- Jij die juist vaak slimmer of intelligenter bent dan anderen: jij bent gaan twijfelen aan jezelf
- Jij die de dingen zo goed aanvoelt vraagt je af: ben ik gek of zo?
Kortom: je voelt je niet verheven boven anderen (gelukkig) maar je voelt je minder dan anderen (helaas). Het wordt tijd dat jij jezelf gaat ontdekken en uitvinden. Dan is de belangrijkste uitvinding gedaan. Daarna kun je zo het uitvinderspad op.