Eilandcultuur of WIJ-land cultuur?
Eilandcultuur: een woord wat binnen organisaties nogal eens wordt gebruikt. We hebben een eilandcultuur, zegt men dan. Maar ja, waarover gaat het dan? Wat duidt je daar nu mee aan als je dat soort taal bezigt? In dit artikel ga ik in op het onderwerp: ‘van eilandcultuur naar WIJ-land cultuur’.
Wat is een eilandcultuur?
Onder een eilandcultuur versta ik dat teams of afdelingen langs elkaar heen werken, dat er weinig overleg is, geen afstemming en dat ieder maar doet wat goed is in zijn/haar eigen ogen. Er is wel oog voor het eigen eiland maar dat er ook gezamenlijke belangen zijn, dat is wat men niet ziet.
Ik typeer een eilandcultuur als volgt:
- Alles zelf willen oplossen en zaken bij jezelf houden terwijl collega's van een andere afdeling hier ook mee te maken hebben
- Alleen met eigen vakgebied te maken willen hebben
- In sommige gevallen: onvoldoende samenwerking en miscommunicatie tussen teams of afdelingen
- Denken binnen eigen hokje, groep of cluster
- Egoïsme
- Eigenbelang voorop laten gaan
- Hokjesdenken
- Integrale advisering ontbreekt
- De houding is meer gericht op: over de schutting gooien dan over de schutting kijken
- Geen collegiale samenwerking
- Weinig afstemming onderling
- Een eigen koninkrijkje bouwen en de ander vergeten
Teamontwikkeling
Bekijk al onze interventies inzake team- en organisatieontwikkeling!
Het WIJ-gevoel
Ik schreef al een artikel over het wij-gevoel. Daar wordt nog weleens sceptisch over gedaan alsof het een soort van vaag, zweverig Zwitserleven-gevoel is. Maar als ik spreek over een ‘WIJ-land cultuur’ dan doel ik op het wij-gevoel. Wij gaan en staan voor dezelfde zaak en belangen. Wij hebben het gevoel:
- Dat we werken aan een gezamenlijke zaak
- Dat we staan voor dezelfde belangen
- Dat we collega’s zijn en samenwerken
- Dat onze inzichten worden gewaardeerd en op prijs gesteld
- Dat we door onze inspanningen werken aan onze gezamenlijke boterham
Eenheid of diversiteit?
In de WIJ-land cultuur is eenheid en geen verdeeldheid. Maar weet je hoe je ook het WIJ-gevoel bevordert? Door diversiteit te omarmen. Jouw teamleden zijn niet onder het kopieerapparaat vandaan gekropen en daarom zijn ze niet allemaal hetzelfde. Dus je creëert eenheid wanneer je dat samen aanvaardt! Klaas denkt niet helemaal zoals Harm, en Angelique is iemand die nog heel anders naar de zaak kijkt. Mag dat? Dan kom je in de grondtoon:
- Leren we van elkaar of zijn we elkaar te wijs af?
- Vullen we elkaar aan of vallen we elkaar af?
- Willen we elkaar in ’t gareel krijgen of gunnen we elkaar een eigen weg?
Kosten miscommunicatie
De kosten van miscommunicatie binnen organisaties zijn bijzonder hoog. Te denken valt aan fouten die gemaakt worden, de vertraging bij levering van diensten of producten maar ook de irritatie die het onderling kan opleveren. Lees ook ons artikel over aanpak problemen binnen teams.
Samenwerking bevorderen
Een traject gericht op het bevorderen van de onderlinge samenwerking kan de volgende doelstellingen omvatten:
- Collectief gevoel versterken binnen de organisatie
- Collegialiteit bevorderen
- Coöperatief zijn naar elkaar
- Het bevorderen van een behulpzame houding gericht op elkaar helpen en elkaar iets gunnen
- Informeren: elkaar op de hoogte houden
- Elkaar stimuleren het nog beter te doen
- Gezamenlijk belang voorop leren stellen
- Je kwetsbaar leren opstellen
- Leren van anderen, luisteren naar elkaar
- Samen oplossingen bedenken
- Opzetten van overlegvormen tussen diverse afdelingen
- Gebruik leren maken van beschikbare expertise
- Kennis delen
- Kijken naar kwaliteiten van personeel en deze kwaliteiten leren benutten
- Niet alleen bezig zijn in je eigen vakgebied, doorverwijzen naar collega’s
- Praten met elkaar
- Onderlinge betrokkenheid vergroten
Advies nodig?
Een organisatie die bestaat uit diverse eilandjes heeft geen samenhang en heeft moeite om de organisatiedoelen te behalen. Gezamenlijke doelstellingen en samenwerking verbinden de eilandjes met elkaar waardoor ze kunnen samensmelten tot een geheel. Wil je daar advies bij? Neem dan contact met ons op!
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.