Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Valkuilen onderhandelen: ken je ze?

Valkuilen onderhandelen: Het probleem bij onderhandelingen is dat mensen de behoefte hebben aan grootheid (Freud). Mensen willen daarom graag de onderhandeling, of het gesprek winnen. De keerzijde van winnen is dat er iemand verliest.

In dit artikel noem ik een paar valkuilen die je misschien bij jezelf herkent wanneer het over onderhandelen gaat.

Valkuilen bij onderhandelen

Training onderhandelen

Wil je informatie over de training onderhandelen?

Onderhandelen

Training conflicthantering

Wil je een training conflicthantering volgen?

Training conflicthantering

Mogelijke situaties

Andere veel gehoorde problemen bij onderhandelingen zijn:

  • Onvoldoende zakelijk

    De onderhandelingen worden persoonlijk gemaakt, i.p.v. zakelijk gehouden. Voorbeeld: de medewerker die van zijn leidinggevende geen vakantie kan opnemen vanwege een extreem drukke periode wordt verweten dat hij geen hart voor de zaak heeft.

  • Te veel bijzaken

    De onderhandeling verzandt in een wirwar van bijzaken. Voorbeeld: de leidinggevende vraagt aan jou om over te werken en gaat daarbij in discussie over het diner dat vergoed moet worden, het tarief dat daarvoor gehanteerd wordt en de afschrijving van jouw leaseauto.

  • Te veel rekening houden met de ander

    Een onderhandelaar houdt te veel rekening met de ander. Voorbeeld: je gunt jouw partner de vakantie die hij/zij graag wil maar je weet dat je op die bestemming geen rust gaat vinden.

  • Slechte voorbereiding

    De onderhandeling is slecht voorbereid. Voorbeeld: je kent de mogelijkheden van jouw loonschalen en secundaire voorwaarden niet. Tevens kun je niet onderbouwen waarom je meer geld zou moeten krijgen voor de arbeid die je verzet, maar je vindt wel dat jouw beloning omhoog moet.

  • Starheid

    Starheid zonder duidelijke uitleg. Voorbeeld: een werknemer pint zich vast op de vakantieplanning waar hij (volgens hem) recht op heeft en wenst niet te luisteren naar andere voorstellen, waarbij hij niet duidelijk is waarom deze vakantieperiode zo belangrijk is voor hem.

  • Verschil in verbaliteit

    (Groot) verschil in bespraaktheid.  Voorbeeld: jouw partner heeft voorkeur voor een nieuwe auto, vertaalt de pluspunten naar de praktijk en weet die goed te verwoorden. Na dagenlange discussie wordt de knoop doorgehakt. Je weet de sterke punten van het andere model heel goed en je bent niet overtuigd, alleen kun je niet op tegen de argumenten van jouw partner.

  • Te doortastend

    Een onderhandelaar forceert een uitkomst. Voorbeeld: een verkoper prijst een bepaald type wasmachine enthousiast aan maar merkt jouw aarzeling niet op en begint alvast met het opmaken van de bestelling.

  • Verkeerde partij

    De onderhandeling slaat een stap over. Voorbeeld: jouw buren willen een stuk aan hun huis bouwen en vragen jouw hulp voor het aanvragen van een vergunning bij de gemeente. Maar voor jou betekent de verbouwing dat je veel minder zon in de tuin zult hebben.

Leerdoelen training onderhandelen

Wij verzorgen de training onderhandelen voor adviseurs, leidinggevenden, verkopers, vertegenwoordigers, ondernemers en voor iedereen die beter wil leren onderhandelen. Combineer leerdoelen tot een individuele training.

Onderhandelen

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Aanbieding: e-book mag ik er twee kilo zelfvertrouwen bij?

Dit 65 pagina’s tellende e-book (PDF) heb ik geschreven om jou te helpen bij jouw reis naar zelfvertrouwen en ik hoop dat het je zal inspireren om jezelf te omarmen zoals je bent.
Zelfvertrouwen is een krachtig instrument om het leven ten volle te leven en uitdagingen met open armen te verwelkomen.

Normale prijs: € 17,95
Vandaag in de aanbieding: € 11,65 (35% korting)

Meer informatie

Aanbieding: Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!

Dit e-book (PDF) helpt je om de vicieuze cirkel van sub-assertief gedrag te doorbreken en de regie over je eigen leven te heroveren. Het is belangrijk om je bewust te worden van jouw gedachten, gevoelens en gedragingen en om negatieve overtuigingen te doorbreken die jouw groei belemmeren.
Ontdek hoe assertiviteit kan leiden tot positieve veranderingen in jouw leven, zoals het ontwikkelen van veerkracht, het omgaan met kritiek, het stellen van gezonde grenzen en het behouden van een energiebalans.

Normale prijs: € 19,85
Vandaag in de aanbieding: € 12,90 (35% korting)

Meer informatie

 

 

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 4 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: ondernemen in weer en wind

Podcast beluisteren of bekijken?

Marco Akkermans

Podcast ‘ondernemen in weer en wind’

De zesde podcast draait om ondernemen in weer en wind: de uitdagingen, kansen en de mindset die nodig is om koers te houden ongeacht de omstandigheden.

Te gast is Marco Akkermans RV, een ervaren ondernemer maar ook een vaste gesprekspartner van veel ondernemers. Samen bespreken we:

  • Wat maakt een ondernemer nu écht een ondernemer? Wat zijn de kenmerken?
  • Kun je ondernemerschap leren of zit het in je?
  • Wat betekent groei? Is dat alleen omzet of kan het ook op een andere manier? En wat is organische groei?
  • Wat is er nodig als het tegenzit?
  • Ondernemen en jezelf kennen: waar pas je?

Ben jij nieuwsgierig naar hoe je als ondernemer vooruitkijkt, eigenzinnig koers zet en groeit, ook in tegenwind?

Bekijk de podcast

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.