Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Valkuilen onderhandelen: ken je ze?

Valkuilen onderhandelen: Het probleem bij onderhandelingen is dat mensen de behoefte hebben aan grootheid (Freud). Mensen willen daarom graag de onderhandeling, of het gesprek winnen. De keerzijde van winnen is dat er iemand verliest.

In dit artikel noem ik een paar valkuilen die je misschien bij jezelf herkent wanneer het over onderhandelen gaat.

Valkuilen bij onderhandelen

Training onderhandelen

Wil je informatie over de training onderhandelen?

Onderhandelen

Training conflicthantering

Wil je een training conflicthantering volgen?

Training conflicthantering

Mogelijke situaties

Andere veel gehoorde problemen bij onderhandelingen zijn:

  • Onvoldoende zakelijk

    De onderhandelingen worden persoonlijk gemaakt, i.p.v. zakelijk gehouden. Voorbeeld: de medewerker die van zijn leidinggevende geen vakantie kan opnemen vanwege een extreem drukke periode wordt verweten dat hij geen hart voor de zaak heeft.

  • Te veel bijzaken

    De onderhandeling verzandt in een wirwar van bijzaken. Voorbeeld: de leidinggevende vraagt aan jou om over te werken en gaat daarbij in discussie over het diner dat vergoed moet worden, het tarief dat daarvoor gehanteerd wordt en de afschrijving van jouw leaseauto.

  • Te veel rekening houden met de ander

    Een onderhandelaar houdt te veel rekening met de ander. Voorbeeld: je gunt jouw partner de vakantie die hij/zij graag wil maar je weet dat je op die bestemming geen rust gaat vinden.

  • Slechte voorbereiding

    De onderhandeling is slecht voorbereid. Voorbeeld: je kent de mogelijkheden van jouw loonschalen en secundaire voorwaarden niet. Tevens kun je niet onderbouwen waarom je meer geld zou moeten krijgen voor de arbeid die je verzet, maar je vindt wel dat jouw beloning omhoog moet.

  • Starheid

    Starheid zonder duidelijke uitleg. Voorbeeld: een werknemer pint zich vast op de vakantieplanning waar hij (volgens hem) recht op heeft en wenst niet te luisteren naar andere voorstellen, waarbij hij niet duidelijk is waarom deze vakantieperiode zo belangrijk is voor hem.

  • Verschil in verbaliteit

    (Groot) verschil in bespraaktheid.  Voorbeeld: jouw partner heeft voorkeur voor een nieuwe auto, vertaalt de pluspunten naar de praktijk en weet die goed te verwoorden. Na dagenlange discussie wordt de knoop doorgehakt. Je weet de sterke punten van het andere model heel goed en je bent niet overtuigd, alleen kun je niet op tegen de argumenten van jouw partner.

  • Te doortastend

    Een onderhandelaar forceert een uitkomst. Voorbeeld: een verkoper prijst een bepaald type wasmachine enthousiast aan maar merkt jouw aarzeling niet op en begint alvast met het opmaken van de bestelling.

  • Verkeerde partij

    De onderhandeling slaat een stap over. Voorbeeld: jouw buren willen een stuk aan hun huis bouwen en vragen jouw hulp voor het aanvragen van een vergunning bij de gemeente. Maar voor jou betekent de verbouwing dat je veel minder zon in de tuin zult hebben.

Leerdoelen training onderhandelen

Wij verzorgen de training onderhandelen voor adviseurs, leidinggevenden, verkopers, vertegenwoordigers, ondernemers en voor iedereen die beter wil leren onderhandelen. Combineer leerdoelen tot een individuele training.

Onderhandelen

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwe webinar: overtuigingskracht en impact ontwikkelen

Overtuigingskracht en impact

Overtuigen is geen kunstje: het begint bij jezelf

Je hebt een goed verhaal. Een visie. Een idee dat klopt. Maar waarom landt het dan niet? Waarom lijkt jouw boodschap soms te vervliegen voordat die echt binnenkomt bij de ander? 

Bekijk de webinar

WEbinar overtuigingskracht

De nieuwste podcast

Podcast zelfdoding

In Nederland overlijden gemiddeld 1.850 mensen per jaar door suïcide. Dat zijn er vijf per dag. Achter elk cijfer gaat een wereld van pijn, verdriet en gemis schuil. Ook in mijn praktijk hoor ik verhalen van mensen die worstelen met suïcidale gedachten of van naasten die iemand door zelfdoding moesten missen.

In deze nieuwe podcast ga ik samen met Katelijne Vermeulen het gesprek aan over dit moeilijke onderwerp. Juist omdat er zoveel taboe op rust. 

Beluister de gratis podcast

Zo reageerden luisteraars:

  • “Deze podcast heeft me diep geraakt.”
  • “De column die je voorlas vond ik indrukwekkend. Het is een gave om woorden te vinden voor iets wat zo zwaar en tegelijk zo menselijk is.”
  • “Het is veel, rijk en diep. Ook de intro vond ik heel sterk.”
  • “Het gesprek deed me denken aan iemand die nu in doodsangst zit. Het liefst zou ik zeggen: het gaat voorbij en we zijn hier om je erdoorheen te helpen.”
  • “Aangrijpend en tegelijk bevrijdend. Gruwelijk, maar zo waar wat Katelijne zei over menswaardig een einde maken.”
  • “Wat jij deelde over je ervaringen in de ggz raakte me ook: dat je daar niet altijd echt geholpen bent en soms nog meer vreselijks tegenkomt.”

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.