Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Coulant is een kwaliteit en kernwaarde

Ben jij coulant? Heeft coulance (ook wel gespeld als coulantie) een plaats in de manier waarop je met mensen omgaat?  Weet je dat dit een kwaliteit is maar ook een kernwaarde? Jij bent dan inschikkelijk, redelijk, schappelijk. Je kunt je verplaatsen in een ander en je denkt mee met een ander.

Betekenis

Het woord coulant is ontleend aan de Franse taal. Er zit iets in van ‘vloeiend en gemakkelijk’. Wie coulant is, is geen zuurpruim of een moeilijk persoon die over elke millimeter struikelt. Integendeel. Wanneer je coulant bent, dan hanteer je de regels niet zo strikt als je zou kunnen doen. Je hebt begrip voor je medemens, je begrijpt waarom hij/zij handelt zoals hij/zij handelt, en je oordeelt daar niet over; althans, niet te hard. Het begrip coulance is dan ook verwant aan tolerantie.

Coulant en coulance

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Training en coaching

Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Kenmerken coulance

Ik benoem een aantal kenmerken:

  • Je ziet weleens wat door de vingers.
  • Je bent schappelijk en inschikkelijk: je legt geen zout op iedere slak.
  • Je bent tegemoetkomend en je verplaatst je in behoeften en belangen van de ander.
  • Je zet het niet maar zo op scherp: je wilt er samen in redelijkheid uitkomen.
  • Je bent niet heel streng en strak: je handelt niet naar de letter van de afspraken maar naar de geest.
  • Je gunt een ander ruimte en je hebt oog voor de menselijke maat.

Voorbeelden

Ik noem wat voorbeelden van coulance:

  • Een collega die met een ziek kind thuis zit, logt 15 minuten te laat in voor de online bespreking, maar je zegt er niets over.
  • De afdeling administratie, die momenteel beredruk is met de jaarafsluiting, heeft jouw declaratie nog niet uitbetaald en je besluit het nog even af te wachten.
  • Op de bouwplaats waar het 35 graden is, heeft de chauffeur op de heftruck zijn helm afgezet. Je geeft hem een teken dat je het gezien hebt, maar je besluit het niet te rapporteren.
  • Een klant dient een klacht in en vraagt om terugbetaling van de factuur. Je weet dat je juridisch in je recht staat maar uit coulance voldoe je aan de wens van de klant.
  • Er is een situatie ontstaan met een klant waarin de leveringsvoorwaarden geheel voorzien. Toch wijk je ervan af in het voordeel van jouw klant: uit coulance!

Wellicht heb jij zelf 120 voorbeelden. Maar in essentie gaat het steeds om: jij zoekt de redelijkheid, het gesprek, de verbinding en je zoekt niet de letter van de wet of het scherp van de snede.

Valkuil

Wanneer je te coulant bent, dan laat je je de kaas van het brood eten door niet in te grijpen wanneer dat nodig is. Je laat de zaak op zijn beloop met als gevolg:

  • Dat de ander daar misbruik van maakt
  • Dat je onduidelijk bent
  • Dat je over je grens laat gaan
  • Dat er iets gebeurt wat je beslist niet wilt

Leerdoel

Jouw leerdoel is de bewustwording dat niet alles met coulance is op te lossen. Het zou mooi zijn als dat zou kunnen, maar helaas. Er zijn altijd twee partijen voor nodig. Als de ander beslist niet wil, dan is jouw leerdoel om zakelijk te zijn. Hou je maar aan de feiten. Neem de afspraken letterlijk. Anders kom je er toch niet uit.

En bij sommigen is het zo: als je ze een vinger geeft, ben je de hele hand kwijt.

Allergie

Wat is jouw allergie? Ik denk: onredelijkheid, kilheid, starheid en alles letterlijk nemen.

Training kwaliteiten

Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen?

Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Wat is talent?

De Steven verzorgt training en coaching gericht op talentontwikkeling. We zetten dit in bij o.a.

  • talentgesprekken, individuele coaching gericht op loopbaan en outplacement
  • binnen teams: trajecten gericht op teamontwikkeling.

Wat is talent?

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.