Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Hoogbegaafd of een opgeplakte stoornis

Soms lopen hoogbegaafden een levenlang aan tegen onbegrip. En dan tweeledig: ze begrijpen zichzelf vaak niet en ze worden niet begrepen. Wat ik regelmatig hoor is dat er stoornissen worden opgeplakt die onterecht zijn, niet kloppen en die afbreuk doen aan die zaken waar het in essentie om gaat, namelijk: goed functioneren.

Onbegrip doet veel kwaad

Onbegrip kan veel kwaad doen. En dan doel ik op onbegrip in de meest diepe zin. Wanneer de juf, de meester, vader en/of moeder jou niet begrepen hebben, dan voelt dat als niet gehoord zijn en niet gezien zijn in wie je bent. En ‘t gevolg is dat de labelfabriek er goed bij draait.

Hoogbegaafd en onterechte labels

Coaching en training: voor HB-ers

Wij bieden coaching & training specifiek voor hoogbegaafde personen.

Meer informatie? Bel meteen!

Coaching voor HB-ers

Doe de HB-test!

Wil je meer inzicht in jouw kwaliteiten en valkuilen als hoogbegaafd persoon? Doe dan online onze test.

Aan te schaffen via de webshop!

Meer informatie

Hoogbegaafd: gave of probleemgeval

Bestel het e-book <pdf> met als titel: hoogbegaafd: gave of probleemgeval. 

Meer info via de webshop.

Meer informatie

Marrit kreeg een veelvoud aan labels en stoornissen opgeplakt

Ik moet denken aan Marrit. Ze is nu 36 jaar en deze week sprak ik met haar. Ze vertelde dat ze op haar tweede al Pinkeltje-boeken las. Niemand geloofde dat. Marrit had op de basisschool moeite met rekenen en er werd dyscalculie vastgesteld. Bovendien zou ze leerproblemen hebben. De klas heeft Marrit buitengesloten en zelfs de leerkrachten deden eraan mee. Marrit werd gepest en ze werd heks genoemd. Niemand wilde met haar spelen. Ze miste totaal de aansluiting. Marrit ging verbaal van zich afbijten en soms ging ze fysiek bijten. Vanwege haar gedrag werd ze naar het speciaal onderwijs doorverwezen.
Op jonge leeftijd werd ze opgenomen in een psychiatrische inrichting en ze kreeg antidepressiva voorgeschreven. De labelfabriek had het druk ondertussen. We hebben samen de lijst eens opgemaakt en het was een hele koffer vol. Labels als ADD, ADHD, autisme, PTSS en ambivalente hechtingsstoornis.
Marrit blijkt hoogbegaafd te zijn. En wellicht is er een intelligentiekloof tussen verbaal en performaal. Marrit heeft een hoog verbaal IQ en dat zegt veel over het denken in woorden en het verbale geheugen. Zij is taalgevoelig, denkt snel en heeft een ruime woordenschat. De verbale intelligentie is een aardige voorspeller voor schoolse resultaten. Zij had alleen moeite met planning en organisatie. Marrit kreeg niet de begeleiding die ze nodig had. Ze had geholpen moeten worden met structuur, organisatie, planning, opdrachten opdelen in overzichtelijke stappen. Nu werd ze naar een school gestuurd waar ze niet paste. Nu kreeg ze hulp waar ze niet mee geholpen was, waardoor de vraagstukken erger werden in plaats van dat ze er iets aan had.

Verkeerd gediagnosticeerd

Stel je bent hoogbegaafd en je komt terecht in de molen van de psychiatrie, de GGZ of je komt bij de psycholoog, psychiater die geen enkel besef van hoogbegaafdheid heeft. Het kan ertoe leiden dat je de aansluiting mist, verkeerd wordt gediagnosticeerd en precies die behandeling krijgt die niet helpt.

Hoogbegaafd en de GGZ

Hoogbegaafd en de GGZ

Herma: ‘Ze kijken me soms aan alsof ik een botsauto ben’

Zo kwam ik in gesprek met Herma. Inmiddels is ze 69 jaar. Ze deed een IQ-test en daar kwam uit dat ze een hoog IQ heeft. Op school liep ze vast. Ze miste de aansluiting. Daarom ging ze onderpresteren en kwam terecht op een MBO-opleiding. Op het werk was ze niet gelukkig. Nu is ze zichzelf gaan begrijpen. Ze herkent zich in hoogsensitief en hoogbegaafd, in de creatieve denker en in de beelddenker. Ze herkent zich in de associatieve denker die snel schakelt en daardoor vaak onbegrepen is.
Nu ze weet dat ze hoogbegaafd is vallen er kwartjes. Ze heeft nog een lange weg te gaan met het opruimen van haar innerlijke erfenis en inboedel om zich positief op de toekomst te richten.

Bram: ‘Dat je me begrijpt maakt me al emotioneel’

Ik sprak met Bram. Bram is hoogopgeleid in de techniek en collega’s omschrijven hem als bot in de communicatie of te direct. Het zorgt er zelfs voor dat hij bepaalde functies niet krijgt omdat er beeldvorming is ontstaan over hem. Bram is hoogbegaafd en denkt snel, ziet meteen de verbanden en komt tot de kern. Soms is hij ongeduldig en heeft hij geen zin om het voor de vierde keer uit te leggen. Dat breekt hem op in de beeldvorming. Maar de labeltjes die Bram krijgt kloppen niet. Bram is niet bot maar zelfs een hartelijke, warme persoonlijkheid. Toen ik dat tegen hem zei brak hij: ‘Dat je me begrijpt en aanvoelt, doet me al zo goed’.

Coaching en training: voor HB-ers

Wij bieden coaching & training specifiek voor hoogbegaafde personen.

Coaching voor HB-ers

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.