Resultaatgerichte afspraken
Wil je resultaatgerichte afspraken maken met jouw medewerkers? Hoe doe je dat en hoe pak je dat aan? Dat is een leerdoel voor o.a. de training resultaatgericht leidinggeven.
Kenmerken en voorwaarden
Ik noem een aantal aspecten van Resultaatgerichte Afspraken (RGA).
- Afspraken maak je samen. Voorwaarde is dat jouw medewerker instemt met de gemaakte afspraak. Instemmen met een afspraak is wat anders dan kennis nemen van.
- Instemming is belangrijk. Jouw medewerker dient zich namelijk te committeren aan de gemaakte afspraak. Is dat niet het geval dan is de afspraak op voorhand kansloos. Kortom: afspraken leg je niet op maar je bespreekt het gewenste resultaat samen met jouw medewerker en je maakt afspraken waar je je beiden in kunt vinden.
- Resultaat gaat altijd over de eindbestemming of over het einddoel. Belangrijk is dat je de medewerker helpt en coacht om ook de weg uit te stippelen naar het einddoel.
Leiderschapsstijl
Wat voor leiderschapsstijl heb jij als leidinggevende? Doe de online test. Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.
Resultaatgericht leidinggeven
Bekijk de training resultaatgericht leidinggeven voor het middenkader en hoger kader.
Wat kan er fout gaan?
Er kan veel fout gaan wanneer de resultaatgerichte gesprekken niet goed worden gevoerd. Maar het ergste wat fout kan gaan is dat de resultaten niet worden gehaald omdat:
- Het gewenste resultaat door de strot van de medewerker is geduwd (Hij/zij staat er helemaal niet achter maar kon weinig anders dan ‘ja’ knikken (en nee bedoelen). Kortom: top-down benadering werkt niet.
- De medewerker het niet vertrouwt en het gevoel of idee heeft dat de afspraken tegen hem/haar worden gebruikt. Afspreken wordt dan afrekenen. In ieder geval is gebrek aan vertrouwen geen basis om een goed resultaat neer te zetten.
- De afspraken zijn niet helder en duidelijk. Er zijn te veel open eindjes.
- De afspraken zijn klinisch en dagen te weinig uit.
- Er zijn verschillende verwachtingen (weer vrijblijvendheid en open eindjes).
Sturen op resultaat
Sturen op resultaat betekent: bevorderen van eigenaarschap. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers de verantwoordelijkheid nemen voor het gewenste resultaat.
Resultaatgericht leidinggeven
Bekijk de training resultaatgericht leidinggeven.
Leiderschapstraining
Bekijk onze trainingen gericht op leiderschapsontwikkeling.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.