Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Gedrag bespreekbaar maken | Aanspreken op ongewenst gedrag

Ongewenst gedrag bespreekbaar maken of medewerkers aanspreken op ongewenst gedrag is voor leidinggevenden soms moeilijk. De oorzaak hiervan ligt in een aantal factoren die ik hierna zal benoemen. Toch is dit een vaardigheid die leidinggevenden zich eigen moeten maken. Bij de doorontwikkeling van medewerkers en teams is het essentieel dat er duidelijkheid is over gewenst gedrag.

Ieder type gesprek

Of het nu gaat om een beoordelingsgesprek, een functioneringsgesprek, een planningsgesprek, een werkoverleg, een bilateraal gesprek: als leidinggevende moet je gedrag bespreekbaar kunnen maken zonder dat je het op de man of vrouw speelt. Het is een voorwaarde voor het creëren van een veilige werkomgeving binnen jouw team.

Verwachtingen verhelderen

Ongewenst gedrag bespreekbaar maken begint ergens anders. Het begint namelijk bij: gewenst gedrag verduidelijken oftewel verwachtingen helder maken. In feite moet de medewerker duidelijk zijn wat van hem/haar verwacht wordt. Is dat niet helder dan is het lastig om mensen op ongewenst gedrag aan te spreken. Ik noem wat voorbeelden van gewenst gedrag:

  • Een proactieve houding
  • Loyaal en positief ingesteld
  • Verantwoordelijkheid nemen
  • Op een fatsoenlijke manier communiceren
  • In de spiegel durven kijken
  • Begrip tonen (wederzijds)
  • Meedenken
  • Doorvragen
  • Een positief-kritische houding
  • Enthousiasme
  • Elkaar scherp houden
  • Openstaan voor gesprek

Gedrag bespreekbaar maken: aanspreken op ongewenst gedrag

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training assertief leidinggeven

Bekijk de training assertief leidinggeven. We verzorgen deze training individueel maar ook in groepen wanneer je meerdere collega's hebt, die interesse hebben in deze training.

Assertief leidinggeven

Wat is ongewenst gedrag?

Ook van ongewenst gedrag noem ik graag wat voorbeelden:

  • Een afwachtende of passieve houding
  • Zich voortdurend negatief uitlaten over
  • Over de schutting gooien in plaats van verantwoordelijkheid nemen
  • Ondoordacht of impulsief gedrag
  • Ongeïnteresseerd en desinteresse
  • Onvolwassen gedrag
  • Hullie / zullie: elkaar beschuldigen
  • Geen verantwoordelijkheid willen dragen
  • Ja zeggen en nee doen
  • Passief-agressief gedrag
  • Stemmingmakerij
  • Onverschillig of gelaten

Valkuilen voor de leiding

Zeker wanneer het ongewenst gedrag betreft, is het niet altijd gemakkelijk om dit goed op de agenda te krijgen. Oftewel: om het op de goede manier bespreekbaar te maken. Maar juist dan is het doorslaggevend dat het op de goede manier gebeurt. Valkuilen voor de leidinggevende:

  • De leidinggevende laat zich leiden door eigen irritaties en ergernissen en dit speelt door in de communicatie
  • De leidinggevende koppelt een oordeel aan de waarneming (en dit kan onjuist zijn)
  • De leidinggevende benoemt niet expliciet het gedrag waar het om gaat en is dus onduidelijk
  • De leidinggevende laat zich leiden in het gesprek door de emotie van de medewerker
  • De leidinggevende draait om de hete brij heen zodat de medewerker na het gesprek nog niet precies weet waar het over gaat
  • De leidinggevende maakt geen heldere afspraken over gewenst gedrag
  • De mantel der liefde komt op tafel en alles wordt daarna weer weg-geaaid

Objectiviteit is nodig

Objectief bespreken van gedrag is noodzakelijk. Ik noem wat voorbeelden waarbij objectief bespreken van gedrag een rol speelt:

  • Jouw medewerker komt voor de derde keer te laat. Je zegt: 'jij bent ook nooit op tijd'. Dat is een oordeel. En ook al heb je gelijk in jouw perceptie, het is onverstandig. Hou het objectief en bij de feiten. Dat betekent: ik heb geconstateerd dat je voor de derde keer te laat bent.
  • Jouw medewerker heeft een verhaal aan collega’s verteld over jou. Toevallig kwam je dit ter ore. Je zegt: ‘zo werk jij bij de roddelpers?’. Ook hier geldt: het is een oordeel, de irritatie klinkt erin door. Hou het bij de feiten en pas hoor en wederhoor toe. Je kunt ook zeggen: ‘ik hoorde van …… dat jij verteld had dat……: klopt dat?’.
  • Jouw medewerker heeft problemen thuis en wil dat met jou bespreken. Je reageert: ‘zo je hebt privé ook altijd wat’.

Oordelen / veroordelen schept afstand tussen jou en de medewerker. Beperk je dus tot jouw waarneming en het gedrag dat je ziet zonder daar een conclusie aan te verbinden.

Persoonlijke ontwikkeling voor leidinggevenden

Bekijk de training persoonlijke ontwikkeling voor leidinggevenden zoals assertief leidinggeven, persoonlijke effectiviteit, timemanagement en communicatie etc.

Persoonlijke ontwikkeling leidinggevende

Leerdoelen

We hebben nog veel meer  leerdoelen persoonlijke ontwikkeling voor leidinggevenden  voor je uitgewerkt. Je kunt ook het overzicht bekijken met alle leerdoelen voor leidinggevenden.

Leerdoelen voor leidinggevenden

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Aanbieding: e-book mag ik er twee kilo zelfvertrouwen bij?

Dit 65 pagina’s tellende e-book (PDF) heb ik geschreven om jou te helpen bij jouw reis naar zelfvertrouwen en ik hoop dat het je zal inspireren om jezelf te omarmen zoals je bent.
Zelfvertrouwen is een krachtig instrument om het leven ten volle te leven en uitdagingen met open armen te verwelkomen.

Normale prijs: € 17,95
Vandaag in de aanbieding: € 11,65 (35% korting)

Meer informatie

Aanbieding: Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!

Dit e-book (PDF) helpt je om de vicieuze cirkel van sub-assertief gedrag te doorbreken en de regie over je eigen leven te heroveren. Het is belangrijk om je bewust te worden van jouw gedachten, gevoelens en gedragingen en om negatieve overtuigingen te doorbreken die jouw groei belemmeren.
Ontdek hoe assertiviteit kan leiden tot positieve veranderingen in jouw leven, zoals het ontwikkelen van veerkracht, het omgaan met kritiek, het stellen van gezonde grenzen en het behouden van een energiebalans.

Normale prijs: € 19,85
Vandaag in de aanbieding: € 12,90 (35% korting)

Meer informatie

 

 

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 4 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: ondernemen in weer en wind

Podcast beluisteren of bekijken?

Marco Akkermans

Podcast ‘ondernemen in weer en wind’

De zesde podcast draait om ondernemen in weer en wind: de uitdagingen, kansen en de mindset die nodig is om koers te houden ongeacht de omstandigheden.

Te gast is Marco Akkermans RV, een ervaren ondernemer maar ook een vaste gesprekspartner van veel ondernemers. Samen bespreken we:

  • Wat maakt een ondernemer nu écht een ondernemer? Wat zijn de kenmerken?
  • Kun je ondernemerschap leren of zit het in je?
  • Wat betekent groei? Is dat alleen omzet of kan het ook op een andere manier? En wat is organische groei?
  • Wat is er nodig als het tegenzit?
  • Ondernemen en jezelf kennen: waar pas je?

Ben jij nieuwsgierig naar hoe je als ondernemer vooruitkijkt, eigenzinnig koers zet en groeit, ook in tegenwind?

Bekijk de podcast

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.