Sterkte-zwakteanalyse van jouw organisatie
Een sterkte-zwakteanalyse van jouw organisatie kan een belangrijk onderdeel zijn bij het formuleren van de strategie en de doelstellingen voor de toekomst van jouw organisatie.
Of je nu ZZP-er bent, MKB-er of je stuurt een grote organisatie aan, soms is het belangrijk om even scherp te stellen op hoe je er nu precies voor staat. In dit artikel een tweetal onderwerpen namelijk:
Doe de leiderschapstest!
Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je ontdekken wat jouw natuurlijke leiderschapsstijl is? Doe dan de gratis online test!
Cultuurscan
Wil je de online cultuurscan starten? Het helpt je om inzicht te krijgen in de kracht van jouw organisatie. Doe de gratis cultuurscan!
Training en coaching gericht op leiderschap
Wij verzorgen training & coaching voor leidinggevenden, managers en ondernemers. Zowel voor het middenkader als het hoger kader, voor de startende leidinggevende als de ervaren manager.
Rubricering sterke en zwakke punten van jouw organisatie
Om jouw sterke en zwakke punten in beeld te brengen is het goed om naar een aantal factoren te kijken zoals:
-
Harde factoren
Harde factoren worden vaak in drie categorieën opgedeeld:
-
Strategie
Onder strategie verstaan we het strategisch plan of de strategische planning van jouw organisatie onder te verdelen in zaken als:
- strategische personeelsplanning
- strategisch verkoopplan of marketingplan
- strategisch opleidingsbeleid
- strategisch financieel plan
-
Systemen
Hier kun je de effectiviteit van systemen binnen jouw organisatie benoemen, zoals:
- Financiën en financiële systemen
- Management informatiesystemen
- ICT systemen
- Verkoopinformatiesystemen of CRM systemen
- HRM
-
Structuren
Onder structuren benoemen we de harde kant van de interne communicatie zoals:
- de structuren van werkoverleg
- de structuren van personeelsgesprekken
- het functiemodel of organisatiemodel met functie- en taakomschrijvingen
- het organigram
-
-
Zachte factoren
Zachte factoren worden vaak in vier categorieën opgedeeld:
-
De cultuur van het bedrijf c.q. gedeelde waarden en normen
De cultuur van het bedrijf is het hart van het bedrijf: een optelsom van gedrag van mensen maar vooral ook van wat mensen verbindt binnen jouw organisatie. Maar er is meer over te zeggen.
- in hoeverre zijn jouw medewerkers bekend met de visie van de organisatie?
- in hoeverre is er commitment en betrokkenheid bij de visie?
- in hoeverre is de strategie bekend en is er commitment en betrokkenheid bij de strategie?
- hoe zit het met de identiteit en kernwaarden van jouw organisatie?
-
Skills: eventueel weer onder te verdelen in hard skills en soft skills
Skills zijn de vaardigheden van jouw medewerkers. Bij hard skills kun je denken aan vaardigheid als lassen, plaatbewerking, ponsen en knippen van staal. Bij soft skills kun je denken aan: communicatie, hoe gaan we om met conflicten, hoe maken we zaken bespreekbaar?
-
Management stijl: de stijl van leiderschap binnen jouw organisatie
Wat voor leiderschapstijl hebben jouw directie en management? Vaak ligt hier een verwantschap met de cultuur van de organisatie.
-
Personeel
Wanneer het over personeel gaat dan hebben we 't over beloningsbeleid, motivatie van medewerkers, competenties, aannamebeleid (werving en selectie), medewerkertevredenheid, personeelsverloop etc.
-
SWOT analyse
Een methode om de sterke en zwakke punten van jouw organisatie te bepalen is de zogenaamde SWOT analyse. SWOT is een hulpmiddel gericht op het formuleren van sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen.
Voorbeelden sterke punten of zwakke punten
Bij het benoemen van sterke of zwakke punten is het goed om deze te rubriceren. Ik noem hieronder een aantal voorbeelden:
-
Verkoopafdeling: sterk of zwak
Je vindt dat jouw verkoopafdeling sterk is of je benoemt de verkoopafdeling juist als zwakke schakel. De vraag is: hoe komt het? Waarom is de verkoopafdeling sterk of zwak?
- zijn de verkoopinformatiesystemen wel of niet op orde?
- is er een CRM systeem wat voldoet aan de eisen van de tijd?
- beschikken de verkoopmedewerkers over de juiste verkoopvaardigheden (skills)?
- is er een gedeelde visie, zijn er doelstellingen waaraan ieder zich gecommitteerd heeft?
Zie je dat harde en zachte factoren soms dwars door elkaar lopen?
-
Financieel Administratief: sterk of zwak
Wanneer je financieel administratief sterk bent (of zwak) is specificatie wederom nodig:
- zijn de financiële systemen up-to-date (harde factor, systemen)?
- zijn de structuren duidelijk: aan wie leggen we verantwoording af, hoe zien de rapportages eruit, wanneer rapporteren we (harde factor, structuren)?
- beschikken de medewerkers over de juiste skills (zachte factor): financieel inzicht etc.
- beschikken de medewerkers over de juiste competenties (zachte factor, personeel)
- is er de juiste attitude bij jouw medewerkers: urenverantwoording op tijd ingeleverd, facturen op tijd de deur uit, rapportages op tijd klaar (bedrijfscultuur, zachte factor)
-
Andere voorbeelden:
Per voorbeeld kun je de kwalificatie van sterk punt of zwak punt toekennen. Belangrijk is om het onder te verdelen in harde factoren en zachte factoren.
- marketing en online marketing: kennis van doelgroep, naamsbekendheid, bedrijfsimago, bekendheid van diensten of producten bij de consument of klant
- service en after sales: telefonische bereikbaarheid
- vestigingsplaats
- HRM beleid: groei en ontwikkeling medewerkers, veranderingsbereidheid, motivatie, tevredenheid
- mate van innovatie: productinnovatie, technologische innovatie
- beheersbare betaalprocessen (met als gevolg: goede prijs/kwaliteitverhouding)
- klanttevredenheid
- bedrijfsgroei of omzetgroei
- levertijd
- klachten (weinig klachten, veel klachten, mate van klachtafhandeling)
- naar binnen gerichte organisatie of juist naar buiten gerichte organisatie
Visionair leiderschap
Dit artikel is geschreven in de serie: visie- en strategieontwikkeling!
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.