Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Vaardigheid bij het voeren van functioneringsgesprekken

Vaardigheid functioneringsgesprekken: een leerdoel voor de leidinggevende kan zijn om de vaardigheid in het voeren van functioneringsgesprekken te vergroten. Maar wat voor vaardigheden heb je eigenlijk nodig? Het is van groot belang om die vaardigheden te specificeren voordat je aan de training begint. Immers de kans van slagen is dan veel groter.

Gespreksvaardigheden en luistervaardigheden

Een leidinggevende of manager die functioneringsgesprekken voert, dient allereerst gespreksvaardig te zijn. Dat ligt voor de hand maar het is van bijzonder groot belang. Wat is dan gespreksvaardigheid?

  • Door goede gesprekstechnieken kun je verwoorden en goed overbrengen wat je van het functioneren van de medewerker vindt
  • Je kunt gedrag objectief bespreekbaar maken zonder het op de man of vrouw te spelen
  • Je kunt goed luisteren: horen wat de medewerker zegt, begrijpen wat bedoeld wordt en vooral: horen wat er niet gezegd maar toch bedoeld wordt (de onderbuik)
  • Je weet wat het is om een actieve luisterhouding aan te nemen
  • Je communiceert vanuit de volwassenrol
  • Je communiceert op een positieve wijze en je bent vaardig om de medewerker te enthousiasmeren en te stimuleren
  • Je biedt de medewerker voldoende ruimte om zijn/haar zegje te doen en je weet dit te stimuleren
  • Je weet een sfeer van veiligheid en vertrouwen te creëren waardoor de medewerker ook durft te zeggen wat hem/haar bezig houdt
  • Je staat open voor feedback en eventuele kritische noten van de medewerker over jouw eigen functioneren
  • Je kunt vorm, inhoud en structuur aan het functioneringsgesprek geven

Dit is de basis voor een goed functioneringsgesprek. Maar het is niet voldoende. Functioneringsgesprekken voeren gaat niet alleen om gesprekstechnieken.

Vaardigheden bij het voeren van functioneringsgesprekken

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training functioneringsgesprekken

Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training functioneringsgesprekken

Inzicht en houdingsaspecten bij het functioneringsgesprek

Functioneringsgesprekken voeren heeft ten dele te maken met vaardigheden. Echter: het vraagt ook inzichten en houdingsaspecten zoals:

  • Je bent in staat om objectief zonder je te laten leiden door (voor)oordelen naar het functioneren van de medewerker te kijken
  • Je benoemt niet expliciet verbeterpunten maar vooral ook de punten die goed gaan
  • Je laat je niet meeslepen in emoties en gevoelens wanneer het een lastig functioneringsgesprek betreft
  • Je weet om te gaan met emoties en gevoelens van de medewerker zonder dat je daarop te betrokken raakt
  • Je weet om te gaan met afstand en nabijheid
  • Je kent jouw grenzen qua gespreksvoering en je kunt die professioneel aangeven
  • Wat je ook van het functioneren van de medewerker vindt: je weet met respect om te gaan met jouw collega
  • Kritische noten betrek je niet direct op jezelf

Andere vaardigheden

  • Je kunt een gesprek samenvatten en kort een gespreksverslag produceren die voor jouw afdeling HRM volstrekt duidelijk is en ook voor jouzelf en jouw medewerker
  • Je kunt de tijdspanne van het functioneringsgesprek begrenzen

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneringsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.