Vaardigheid bij het voeren van functioneringsgesprekken
Vaardigheid functioneringsgesprekken: een leerdoel voor de leidinggevende kan zijn om de vaardigheid in het voeren van functioneringsgesprekken te vergroten. Maar wat voor vaardigheden heb je eigenlijk nodig? Het is van groot belang om die vaardigheden te specificeren voordat je aan de training begint. Immers de kans van slagen is dan veel groter.
Gespreksvaardigheden en luistervaardigheden
Een leidinggevende of manager die functioneringsgesprekken voert, dient allereerst gespreksvaardig te zijn. Dat ligt voor de hand maar het is van bijzonder groot belang. Wat is dan gespreksvaardigheid?
- Door goede gesprekstechnieken kun je verwoorden en goed overbrengen wat je van het functioneren van de medewerker vindt
- Je kunt gedrag objectief bespreekbaar maken zonder het op de man of vrouw te spelen
- Je kunt goed luisteren: horen wat de medewerker zegt, begrijpen wat bedoeld wordt en vooral: horen wat er niet gezegd maar toch bedoeld wordt (de onderbuik)
- Je weet wat het is om een actieve luisterhouding aan te nemen
- Je communiceert vanuit de volwassenrol
- Je communiceert op een positieve wijze en je bent vaardig om de medewerker te enthousiasmeren en te stimuleren
- Je biedt de medewerker voldoende ruimte om zijn/haar zegje te doen en je weet dit te stimuleren
- Je weet een sfeer van veiligheid en vertrouwen te creëren waardoor de medewerker ook durft te zeggen wat hem/haar bezig houdt
- Je staat open voor feedback en eventuele kritische noten van de medewerker over jouw eigen functioneren
- Je kunt vorm, inhoud en structuur aan het functioneringsgesprek geven
Dit is de basis voor een goed functioneringsgesprek. Maar het is niet voldoende. Functioneringsgesprekken voeren gaat niet alleen om gesprekstechnieken.
Onlinetraining: functioneren en beoordelen
Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.
Training functioneringsgesprekken
Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.
Inzicht en houdingsaspecten bij het functioneringsgesprek
Functioneringsgesprekken voeren heeft ten dele te maken met vaardigheden. Echter: het vraagt ook inzichten en houdingsaspecten zoals:
- Je bent in staat om objectief zonder je te laten leiden door (voor)oordelen naar het functioneren van de medewerker te kijken
- Je benoemt niet expliciet verbeterpunten maar vooral ook de punten die goed gaan
- Je laat je niet meeslepen in emoties en gevoelens wanneer het een lastig functioneringsgesprek betreft
- Je weet om te gaan met emoties en gevoelens van de medewerker zonder dat je daarop te betrokken raakt
- Je weet om te gaan met afstand en nabijheid
- Je kent jouw grenzen qua gespreksvoering en je kunt die professioneel aangeven
- Wat je ook van het functioneren van de medewerker vindt: je weet met respect om te gaan met jouw collega
- Kritische noten betrek je niet direct op jezelf
Andere vaardigheden
- Je kunt een gesprek samenvatten en kort een gespreksverslag produceren die voor jouw afdeling HRM volstrekt duidelijk is en ook voor jouzelf en jouw medewerker
- Je kunt de tijdspanne van het functioneringsgesprek begrenzen
Functioneren en beoordelen
Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?
Leerdoelen voor de training
Ik heb nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.