Functioneringsgesprek met lastige medewerkers
Functioneringsgesprek met lastige medewerkers. Soms zien leidinggevenden of managers tegen het functioneringsgesprek op zoals zij dat ervaren met lastige medewerkers. Maar wat zijn lastige medewerkers en hoe ga jij daarmee om?
Typeringen
Uit de praktijk van alledag omschrijf ik een aantal medewerkers die als lastig of vervelend worden ervaren door leidinggevenden of managers:
- De betweter: de betweter is overkritisch en vaak te kritisch richting de leidinggevende en zal geen moment onbenut laten om een punt ter discussie te stellen
- De profiteur: de profiteur wil alles voor jou doen wanneer hij/zij er maar beter van kan worden
- De klager of achterklapper: de klager of achterklapper zal zich niet snel uitspreken. Hij/zij is bang dat je het tegen hem/haar gebruikt. Maar achteraf in de wandelgangen ventileert de achterklapper zijn/haar mening.
- De passieveling: het lijkt mooi maar het is lastiger en minder mooi dan je denkt. De passieveling heeft weinig inbreng, knikt ja en amen op wat je zegt maar zal niet gauw in beweging komen.
- De dweper: de dweper bewondert de leidinggevende en vaak wordt de loftrompet gehoord maar zelden levert de dweper daar een eigen bijdrage aan.
Lees ook: lastige collega's die je het leven zuur kunnen maken.
Onlinetraining: functioneren en beoordelen
Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.
Training functioneringsgesprekken
Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.
Hoe ga je het gesprek voeren?
In alle gevallen is het van belang dat jij je niet door onzekerheid laat leiden tijdens een functioneringsgesprek met lastige medewerkers. Is dat wel het geval dan is een traject gericht op persoonlijke ontwikkeling van de leidinggevende wellicht nog meer op zijn plek ter voorbereiding dan een training functioneringsgesprekken.
Communicatie is doorslaggevend
De wijze waarop je communiceert tijdens een functioneringsgesprek met lastige medewerkers is doorslaggevend. Belangrijk is dat je in alle gevallen in de volwassenrol blijft communiceren. Een paar tips:
- Laat je niet meesleuren door jouw eigen emoties en gevoelens maar richt je op de feiten
- Laat je niet meenemen door de gevoelens van de medewerker
- Blijf actief luisteren en moedig de medewerker aan zijn zegje te doen
- Zorg voor een duidelijke kop en staart aan het functioneringsgesprek
Bewustwording
Voor leidinggevenden geldt ook het volgende. Een functioneringsgesprek is:
- Geen klaaguurtje voor de medewerker waarbij opgespaarde grieven nog eens goed geuit kunnen worden
- Geen roddeluurtje over collega’s
- Geen onderhandelplaats over salarissen
Zodra het deze kant op dreigt te gaan mag je best duidelijk zijn over de kaders van het gesprek.
Functioneren en beoordelen
Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?
Leerdoelen voor de training
Ik heb nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.