Tweezijdig gesprek: kenmerk functioneringsgesprek
Functioneringsgesprek tweezijdig: wat betekent dit? Het functioneringsgesprek is een tweezijdig gesprek tussen de leidinggevende en de medewerker. Dat vraagt een actieve luisterhouding van zowel de manager als de medewerker. Maar ook een open houding op basis van gelijkwaardigheid en respect.
Doel: samenwerking tussen leidinggevende en medewerker verbeteren
Eén van de doelstellingen van het functioneringsgesprek is om de samenwerking tussen leiding en de medewerker te verbeteren. Immers: wanneer deze samenwerking verbeterd wordt, verbetert ook het functioneren van de medewerker.
Het is dus belangrijk:
- Dat er openheid is tijdens het gesprek
- Dat er gelijkwaardigheid is en wederzijds respect
Onlinetraining: functioneren en beoordelen
Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.
Training functioneringsgesprekken
Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.
Misverstand: verschil tussen feedback vragen of beoordeeld worden
In de training functioneringsgesprekken merk ik soms aarzeling bij leidinggevenden op dit punt. Je kunt de medewerker toch niet in de positie brengen dat hij/zij de leidinggevende gaat beoordelen? Stel je je dan als leidinggevende niet te kwetsbaar op, zo vraagt men zich af. Ik maak verschil in beoordeeld worden door de medewerker of feedback vragen aan de medewerker. Wat is het verschil? Het functioneringsgesprek is zeker niet bedoeld om jou als leidinggevende of manager te laten beoordelen door de medewerker. Dat doet jouw eigen leidinggevende wel. Het gaat om de volgende vragen:
- Welk gedrag van jou als leidinggevende stimuleert jouw medewerker bij het juist functioneren?
- Welk gedrag van jou als leidinggevende zorgt ervoor dat de medewerker zich belemmerd voelt bij de doorontwikkeling van zijn/haar functioneren?
De kunst voor jou als leidinggevende is om deze punten op een veilige manier bespreekbaar te krijgen.
Tweezijdigheid is veiligheid
Ook al heeft de medewerker kritische noten of negatieve feedback omtrent jouw houding en functioneren: veiligheid is geboden. Wanneer je defensief reageert, ontkennend of te direct op de negatieve feedback bevorder je dat medewerkers zich niet meer tegen jou uitspreken. En dat komt het functioneren al zeker niet ten goede.
Functioneren en beoordelen
Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?
Leerdoelen voor de training
Ik heb nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.