Functioneringsgesprek voor duurzame inzetbaarheid
Functioneringsgesprekken zijn al jaren een vast onderdeel van het personeelsbeleid in organisaties. De vraag is of die gesprekken iets opleveren. We merken dat deze gesprekken vaak gezien worden als een verplichting om minimaal één keer per jaar aantoonbaar een bespreking te hebben tussen leidinggevende en medewerker. Dit verplichte nummer draagt niet altijd bij aan het bevorderen van het functioneren, vaak wordt teruggekeken en komt vooral aan de orde wat niet goed gegaan is. Terugkijken en beoordelen moet wel gebeuren maar dat doe je in een beoordelingsgesprek en als iets niet goed gaat moet je direct aan de bel trekken.
Toekomst en inzetbaarheid
Functioneringsgesprekken gaan over de toekomst met als doel ook dan nog optimaal inzetbaar te zijn.
Het gaat over:
- Wat belangrijk voor je is, wat je wilt bereiken in je werk
- Hoe je het werk goed kunt volhouden
- Hoe je een optimale bijdrage levert aan de organisatie
- Hoe je voldoening en plezier blijft houden in je werk
- Wat je nodig hebt van de organisatie en wat je zelf kunt doen
Onlinetraining: functioneren en beoordelen
Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.
Training functioneringsgesprekken
Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.
Wat willen jouw medewerkers bereiken?
Bij onderzoeken naar wat mensen willen bereiken in hun werk zien we de volgende 7 items altijd terug. Je kunt ze gebruiken om het functioneringsgesprek te richten op duurzaam functioneren en optimaal presteren:
- Het kunnen toepassen van kennis en kunde
- Het ontwikkelen van kennis en kunde
- Het betrokken zijn bij belangrijke beslissingen
- Het hebben van betekenisvolle werkcontacten met anderen of deze kunnen opbouwen
- Eigen doelen stellen
- Een goed inkomen verdienen
- Een bijdrage leveren aan het creëren van iets waardevols
Drie belangrijke vragen
In het functioneringsgesprek gericht op duurzame inzetbaarheid moet je drie vragen stellen:
- Hoe belangrijk zijn bovenstaande onderwerpen voor jou?
- Biedt het werk jou op dit moment voldoende mogelijkheden om gewenste invulling te geven aan bovenstaande onderwerpen?
- In hoeverre lukt het jou daadwerkelijk om uitvoering te geven aan bovenstaande onderwerpen?
Functioneren en inzetbaarheid komen in gevaar als er iemand veel belang aan een onderwerp hecht maar er geen daadwerkelijke invulling aan kan geven. De vaak logische interventies die daaruit volgen dragen bij aan wat organisatie en medewerker willen bereiken, niet aan wat ze willen voorkomen.
Het functioneringsgesprek wordt op deze wijze geen gesprek over wat fout is gegaan en waar verbetermaatregelen voor afgesproken worden maar een gesprek over wat mens en organisatie nodig hebben om ook in de toekomst optimaal te functioneren. Het functioneringsgesprek is dan nog steeds een verplicht nummer, maar wel een nummer waarnaar uitgekeken wordt. En dat is beter dan afschaffen.
Functioneren en beoordelen
Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?
Leerdoelen voor de training
Ik heb nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.
Auteur
Dit artikel is geschreven door: Peter Weustink