Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Vaardigheid bij het voeren van een beoordelingsgesprek

Vaardigheid in het voeren van beoordelingsgesprekken is een leerdoel voor veel leidinggevenden. Wat voor vaardigheden heb je nodig voor het voeren van een beoordelingsgesprek? In ieder geval gaat het om communicatieve vaardigheden of gespreksvaardigheden. In dit artikel leg ik uit om welke vaardigheid het precies gaat.

Vaardigheid bij beoordelen medewerkers

Gespreksvaardig en luistervaardig

Een leidinggevende of manager die beoordelingsgesprekken voert, dient allereerst gespreksvaardig te zijn. Dat ligt voor de hand maar het is van bijzonder groot belang. Waarom? Ik noem een paar aspecten:

  • Door goede gesprekstechnieken kun je weergeven wat je van het functioneren van de medewerker vindt
  • Je kunt gedrag objectief bespreekbaar maken zonder het op de man of vrouw te spelen
  • Je kunt goed luisteren: horen wat de medewerker zegt, begrijpen wat bedoeld wordt en vooral: horen wat er niet gezegd maar toch bedoeld wordt (de onderbuik)
  • Je weet wat het is om een actieve luisterhouding aan te nemen
  • Je communiceert vanuit de volwassenrol
  • Je communiceert op een positieve wijze en je bent vaardig om de medewerker te enthousiasmeren en te stimuleren
  • Je biedt de medewerker voldoende ruimte om zijn/haar zegje te doen en je weet dit te stimuleren
  • Je weet een sfeer van veiligheid en vertrouwen te creëren waardoor de medewerker ook durft te zeggen wat hem/haar bezig houdt
  • Je kunt vorm, inhoud en structuur aan het beoordelingsgesprek geven

Dit is de basis voor een goed beoordelingsgesprek. Maar het is niet voldoende. Beoordelingsgesprekken voeren gaat niet alleen om gesprekstechnieken.

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training beoordelingsgesprekken

Bekijk de training beoordelingsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training beoordelingsgesprekken

Inzicht en houdingsaspecten

Beoordelingsgesprekken voeren heeft ten dele te maken met vaardigheden. Echter: het vraagt ook inzichten en houdingsaspecten zoals:

  • Je bent in staat om objectief naar het functioneren van de medewerker te kijken zonder je te laten leiden door (voor)oordelen
  • Je benoemt niet expliciet verbeterpunten maar vooral ook de punten die goed gaan
  • Je laat je niet meeslepen in emoties en gevoelens wanneer het een lastig beoordelingsgesprek betreft
  • Je weet om te gaan met emoties en gevoelens van de medewerkers zonder dat je daarop te betrokken raakt
  • Je weet om te gaan met afstand en nabijheid
  • Je kent jouw grenzen qua gespreksvoering en je kunt die professioneel aangeven
  • Wat je ook van het functioneren van de medewerker vindt: je weet met respect om te gaan met jouw collega
  • Kritische noten betrek je niet direct op jezelf

Eerst beoordelen: daarna het gesprek voeren!

Om een beoordelingsgesprek te kunnen voeren, moeten medewerkers beoordeeld worden. Dat is een taak van de leidinggevende. Daar komt heel wat anders bij kijken dan alleen maar het gesprek voeren. Beoordelen is meer dan vaardigheid. We hebben het uitgewerkt in een speciaal artikel.

Beoordelen en vaardigheden

Gespreksvaardigheden

Wanneer de beoordeling negatief is voor de medewerker wordt er nog een hoger beroep gedaan op de gespreksvaardigheden van de leidinggevende. Het vraagt enerzijds om tact en anderzijds om duidelijkheid. In feite is het een vorm van een slechtnieuwsgesprek.

Gesprek bij negatieve beoordeling

Andere vaardigheden

  • Je kunt een gesprek samenvatten en kort een gespreksverslag produceren die voor jouw afdeling HRM volstrekt duidelijk is en ook voor jezelf en jouw medewerker
  • Je kunt de tijdspanne van het beoordelingsgesprek begrenzen

Een slechte beoordeling is geen eindpunt

Een beoordeling en zeker een slechte beoordeling is nooit een eindpunt. Het moet leiden tot verbetering. Dus met de constatering dat de medewerker onvoldoende functioneert op de beoordeelde onderdelen zijn we niet klaar. Dan begint het pas. Een stappenplan of plan van aanpak is nodig om de gewenste verbetering door te voeren. Ik adviseer om met de medewerker een verbeterplan op te stellen of een verbetertraject op te starten.

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training beoordelen en beoordelingsgesprekken uitgewerkt.

Leerdoelen beoordelingsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Aanbieding: e-book mag ik er twee kilo zelfvertrouwen bij?

Dit 65 pagina’s tellende e-book (PDF) heb ik geschreven om jou te helpen bij jouw reis naar zelfvertrouwen en ik hoop dat het je zal inspireren om jezelf te omarmen zoals je bent.
Zelfvertrouwen is een krachtig instrument om het leven ten volle te leven en uitdagingen met open armen te verwelkomen.

Normale prijs: € 17,95
Vandaag in de aanbieding: € 11,65 (35% korting)

Meer informatie

Aanbieding: Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!

Dit e-book (PDF) helpt je om de vicieuze cirkel van sub-assertief gedrag te doorbreken en de regie over je eigen leven te heroveren. Het is belangrijk om je bewust te worden van jouw gedachten, gevoelens en gedragingen en om negatieve overtuigingen te doorbreken die jouw groei belemmeren.
Ontdek hoe assertiviteit kan leiden tot positieve veranderingen in jouw leven, zoals het ontwikkelen van veerkracht, het omgaan met kritiek, het stellen van gezonde grenzen en het behouden van een energiebalans.

Normale prijs: € 19,85
Vandaag in de aanbieding: € 12,90 (35% korting)

Meer informatie

 

 

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 4 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: ondernemen in weer en wind

Podcast beluisteren of bekijken?

Marco Akkermans

Podcast ‘ondernemen in weer en wind’

De zesde podcast draait om ondernemen in weer en wind: de uitdagingen, kansen en de mindset die nodig is om koers te houden ongeacht de omstandigheden.

Te gast is Marco Akkermans RV, een ervaren ondernemer maar ook een vaste gesprekspartner van veel ondernemers. Samen bespreken we:

  • Wat maakt een ondernemer nu écht een ondernemer? Wat zijn de kenmerken?
  • Kun je ondernemerschap leren of zit het in je?
  • Wat betekent groei? Is dat alleen omzet of kan het ook op een andere manier? En wat is organische groei?
  • Wat is er nodig als het tegenzit?
  • Ondernemen en jezelf kennen: waar pas je?

Ben jij nieuwsgierig naar hoe je als ondernemer vooruitkijkt, eigenzinnig koers zet en groeit, ook in tegenwind?

Bekijk de podcast

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.