Personeelsgesprekken: hebben we er niet teveel van?
Functioneringsgesprek, voortgangsgesprek, planningsgesprek, doelstellingsgesprek, beoordelingsgesprek: hebben we niet teveel personeelsgesprekken in het kader van functioneren en beoordelen?
HRM-instrumenten: functioneren en beoordelen
Door de jaren heen zijn er tal van gesprekstypen ontwikkeld in het kader van het proces van functioneren en beoordelen van medewerkers. Ik breng er graag een aantal voor jou in beeld:
- Selectiegesprek
- Aanstellingsgesprek
- Functioneringsgesprek
- Beoordelingsgesprek
- Ziekteverzuimgesprek
- Verbetergesprek
- Disciplinaire gesprek
- Aanzeggesprek (ontslaggesprek)
- Plannings- of doelstellingsgesprek
- Persoonlijk Ontwikkelgesprek
- Exit-gesprek
Onlinetraining: functioneren en beoordelen
Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.
Training beoordelingsgesprekken
Bekijk de training beoordelingsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.
Cruciale vraag is: hebben we er niet teveel ontwikkeld?
Regelmatig hoor ik de klacht van medewerkers en soms ook van leidinggevenden dat de gesprekken veel tijd in beslag nemen, weinig inhoud hebben en erg veel op elkaar lijken. De theorie wordt wel begrepen maar in de praktijk is het vaak zo anders. Gevolg is dat voortgangsgesprekken een soort van functioneringsgesprekken worden, persoonlijke ontwikkelgesprekken lijken ook al weer veel op het functioneringsgesprek. En inderdaad: het voegt in dat geval weinig toe.
Mijn slogan: wanneer je on speaking terms bent met jouw medewerker zijn personeelsgesprekken overbodig en wanneer dat niet het geval is helpen ze vaak niet.
Lekker zwart-wit zo'n stelling. En toen ik de training personeelsgesprekken ooit met deze stelling begon was de groep ineens wakker. Want de vraag ligt wel op tafel: waarom voeren we personeelsgesprekken? Wat is het doel? En ook: wat past bij jouw organisatie?
Het gaat om functioneren en beoordelen
Bij alle personeelsgesprekken gaat het om het functioneren van jouw medewerkers.
- In hoeverre draagt de medewerker bij aan de ontwikkeling die jouw organisatie doormaakt?
- In hoeverre draagt de organisatie bij aan de ontwikkeling van de medewerker?
- In wat voor mate kun je beide ontwikkelingen stimuleren en op elkaar afstemmen?
- Dreigt er een mismatch te ontstaan: welke stappen moet je ondernemen om dat te voorkomen?
- is er scholing, opleiding of training nodig?
- Benut je de medewerker wel op de juiste manier? Of heeft jouw medewerker kwaliteiten die je wel kunt gebruiken maar nog niet eerder hebt opgemerkt?
Samengevat: jouw organisatie heeft doelstellingen en die wil je behalen. Daarvoor heb je medewerkers nodig die dat voor je realiseren. Hoe groter de match, hoe meer kans van slagen!
Functioneren en beoordelen
Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?
Leerdoelen voor de training
Ik heb nog meer leerdoelen voor de training beoordelen en beoordelingsgesprekken uitgewerkt.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.