Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Taak gedelegeerd: blijf geïnformeerd over de voortgang!

De taak is gedelegeerd en hopelijk de verantwoordelijkheid en bevoegdheid ook. Maar hoe blijf je als leidinggevende geïnformeerd over de ontwikkelingen, voortgang, knelpunten rondom de gedelegeerde taak? Belangrijk is om daar afspraken over te maken.

Verantwoordelijkheid

Wanneer de verantwoordelijkheid plus de bijbehorende bevoegdheid zijn gedelegeerd, delegeer je ook de verantwoordelijkheid aan de medewerker om je op de hoogte te houden en te informeren over de ontwikkelingen en bijzonderheden rond de taak en het verantwoordelijkheidsgebied wat je gedelegeerd hebt.

Kortom: als eindverantwoordelijke moet je op hoofdlijn wel kunnen volgen hoe het er voor staat.

Geïnformeerd blijven terwijl de taak is gedelegeerd?

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?

Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training delegeren

Bekijk de training delegeren en loslaten voor leidinggevenden en managers. Zowel individueel aanbod als groepstraining wanneer meerdere leidinggevenden uit jouw organisatie deze training willen volgen.

Training delegeren en loslaten

Wat gaat hier vaak mis?

Wat hier vaak mis gaat is het volgende:

  • De leidinggevende neemt aan dat het wel goed zal gaan (in plaats van weten)
  • De leidinggevende begrijpt onvoldoende dat hij/zij vanuit zijn/haar eindverantwoordelijkheid geïnformeerd moet zijn
  • De leidinggevende legt ‘vertrouwen’ uit als ‘zoek het maar uit’ of ‘laat maar waaien’
  • De leidinggevende neemt de taken en/of de medewerker onvoldoende serieus

Gevolgen: dit gaat goed bij zeer capabele medewerkers, maar wanneer het verkeerd gaat is de kans op een arbeidsconflict zelfs aanwezig.

Te weinig informatie verstrekken?

Hoe komt het dat medewerkers te weinig informatie verstrekken aan de leidinggevende? Ik noem een aantal oorzaken:

  • De medewerker ervaart het als een vorm van ‘zichzelf moeten verantwoorden’ en vindt dat negatief
  • De medewerker voelt zich onzeker en heeft de neiging om situaties rooskleuriger voor te stellen c.q. helemaal niet voor te stellen
  • De medewerker is bang voor kritiek
  • De medewerker wil het op zijn/haar manier doen en stelt alles in het werk om een eigen ‘eilandje’ op te bouwen
  • De medewerker is niet capabel voor de taak maar verbloemt dat of wil dat verbloemen
  • De medewerker kan onvoldoende beoordelen welke informatie voor jou van belang is
  • De medewerker begrijpt niet (of je hebt het niet uitgelegd) dat je als eindverantwoordelijke voor de taak geïnformeerd moet zijn over de voortgang
  • Je hebt geen afspraken met de medewerker gemaakt hoe hij/zij jou informeert en waarover

Het gevolg kan zijn: de leidinggevende gaat weer in de controlestand staan en er ontstaat onderhuids wantrouwen en uiteindelijk een conflict.

Delegeren en loslaten

Training delegeren en loslaten!

Training delegeren en loslaten

Leerdoelen delegeren

Bekijk de leerdoelen inzake delegeren.

Leerdoelen delegeren

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.