Hoofd- en bijzaken onderscheiden
Hoofdzaken onderscheiden van bijzaken: kun jij dat goed? Weet je hoe belangrijk dat is in jouw werk? Er hangt best veel van af namelijk. Wat ik om me heen zie is het volgende. De een blijft hangen in de bijzaken en verzandt daardoor in de details. De ander blijft hangen in de hoofdzaken en ziet de details over het hoofd.
Waarover gaat het?
In feite praat ik over twee dingen. In de eerste plaats over onderscheidend vermogen en in de tweede plaats over hoofd- en bijzaken. Maar het is nogal een verschil als jij hoofd- en bijzaken kunt onderscheiden in:
- Een speech die iemand houdt voor het publiek
- Een boek wat je leest
- Een dossier waarmee je bezig bent
- Een financieel jaarverslag wat je hebt gemaakt
- De stapel werk die voor je ligt en de keuzes die je daarin maakt
Wat zijn hoofzaken?
Hoofdzaken duiden altijd op de kern en essentie. Of ze duiden op een doelstelling. Weet jij wat de hoofdzaken in jouw functie zijn? Weet jij waarom jouw functie er is? Waarom de werkgever daar salarisbetaling voor over heeft? Weet jij wat de meest belangrijke zaken zijn binnen jouw functie? Voer je die hoofdzaken niet uit? Dat heeft negatieve gevolgen.
Training timemanagement
Wil je een training timemanagement volgen? Dat kan individueel en in de groep! Bekijk alvast de leerdoelen timemanagement!
Doe de test!
Wil je snel jouw leerdoelen ontdekken wanneer het over effectief tijdbeheer gaat? Doe de online test en je krijgt gratis een rapport in jouw mailbox. Wil je direct van start gaan? Klik dan op onderstaande link!
E-book: hoe ga je met jouw tijd om?
Wil je echt anders met je tijd omgaan? Ben je bereid om fundamentele keuzes te maken? Wil je leren om stress of uitputting te voorkomen? Dan is dit een selfmade boek die je daarbij kan ondersteunen.
Bijzaken
Bijzaken doen er minder toe. Ze zijn niet zo belangrijk. Ze dragen minder bij aan de essentie van de functie. Het heeft minder gevolgen wanneer je er even geen aandacht aan schenkt.
Hoe een bijzaak een hoofdzaak kan worden
Toch ligt er een gevaar op de loer. Wie de bijzaken niet voor elkaar heeft, zorgt er zelf voor dat bijzaken tot hoofdzaak worden verheven. Opeens gaat de aandacht uit naar iets wat er veel minder toe doet, maar wat belangrijk wordt, doordat het niet voor elkaar is. Ook al zijn bijzaken dus minder belangrijk. Let op: er staat BIJ-zaak. Dat is wat anders dan GEEN-zaak.
Voorbeelden
Ik deed een organisatietraject bij een installatiebedrijf. Er werken zo’n 20 installateurs bij dat bedrijf. Als hoofdzaak formuleerden ze: alle taken en werkzaamheden die gericht zijn op het kwalitatief goed uitvoeren van technische klussen. En als bijzaak formuleerden ze: ‘het urenbriefje bijhouden en de voorradenlijst administreren’. Tot zover waren wij het wel eens. Maar twee installateurs verzaakten regelmatig om de uren in te vullen. Gevolg? Er kon niet gefactureerd worden of er werden facturen verzonden die niet klopten. En toen werden zogenaamde bijzaken opeens hoofdzaken.
Mijn conclusie: wanneer je de bijzaken verzaakt, worden bijzaken verheven tot hoofdzaken.
Onderscheiden is belangrijk
Onderscheid van hoofd- en bijzaken is dus belangrijk. Het vraagt inzicht. Maar zonder overzicht krijg je geen inzicht. Je moet dus per dag, per week en wellicht per maand vaststellen wat hoofd- en bijzaken zijn.
Urgent en belangrijk: prioritering
Urgentie of relevantie toekennen aan taken (prioriteiten stellen) lukt alleen op de juiste wijze wanneer je inzicht hebt in hoofd- en bijzaken. Je hebt dus overzicht nodig.
Training timemanagement
Wij bieden coaching & training gericht op timemanagement voor iedereen die effectiever met zijn tijd wil omgaan.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.