Bilateraal overleg of bila
Een bilateraal overleg, vaak afgekort als bila kan van belang zijn als overlegvorm tussen medewerker en leidinggevende. Kenmerk van de bila is dat het informeel is en onder vier ogen, waardoor er wat gemakkelijker en vrijer met elkaar gesproken kan worden. In dit artikel ga ik in op de bila als personeelsgesprek. Wat is de betekenis en toegevoegde waarde? Wat zijn de voor- en nadelen? Wat zijn de valkuilen?
Betekenis: tweezijdig van karakter
Bilateraal betekent: van twee kanten. BI duidt op twee en het Latijnse woord lateralis duidt op zijde of kant. Het is dus een gesprek waar het karakter van de tweezijdigheid nog eens goed benadrukt wordt.
Op zich ook bevreemdend misschien. Want communicatie is toch ‘delen’ en als je dat met elkaar doet, is het toch tweezijdig? Anders zou het een monoloog zijn wellicht, waarbij waarschijnlijk de leidinggevende aan het woord is. Maar goed, dan is het alsof je naar het journaal kijkt en mis je de beelden ook nog.
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?
Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Communicatietraining voor leidinggevenden
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Doel van individuele gesprek met de medewerker
Het doel van het bilaterale overleg is om de verbinding te versterken tussen medewerker en leidinggevende. Dat lukt nu eenmaal gemakkelijker in een vertrouwelijke, ontspannen setting dan in een formeel werkoverleg bij andere formele personeelsgesprekken zoals het functioneringsgesprek of het beoordelingsgesprek.
Voordelen
Het individuele overleg biedt een aantal voordelen:
- Je hoort doorgaans over en weer hoe het écht zit
- Je hoort soms informatie over zaken die in het team spelen maar die nooit besproken worden in het werkoverleg
- Je leert elkaar beter kennen
- Je komt soms dichter bij elkaar doordat je zowel als werknemer en als leidinggevende wat meer van jezelf laat zien.
Agenda
Moet je ook een agenda opstellen voor het bilateraal gesprek? Persoonlijk vind ik van niet! Dan haal je het informele karakter er weer vanaf. Toch krijg ik daar vaak vragen over van mensen die behoefte hebben aan structuur. Dus ik bied dan toch een soort kapstok om te voorkomen dat het gesprek alle kanten opgaat. Qua onderwerpen denk ik aan het volgende:
- Privézaken die anders nergens aan de orde komen: hoe gaat het thuis met de medewerker? En gelet op de tweezijdigheid: hoe gaat het thuis met de leidinggevende? Dus gespreksonderwerpen kunnen zijn:
- Hoe gaat het met je?
- Hoe gaat het thuis?
- Hobby’s
- Familie
- Gezondheid
- Energiebalans
-
Je kunt praten over onderwerpen waar je normaal niet zo aan toe komt omdat de waan van de dag je in beslag neemt. Als ik een suggestie mag doen;
- Betekenis van werk en ervaar je het werk als zinvol?
- Jouw talent: wordt dat ingezet?
- Voel je je ook gewaardeerd? Zien we jou staan? Voel je je gehoord?
-
Onze relatie (tussen medewerker en leidinggevende)
- Hoe ervaar je de samenwerking?
- Waar kunnen we de samenwerking nog verbeteren?
- Zijn er dingen gebeurd of is er iets gezegd waar je mee rond bleef lopen?
- Wat kan ik voor je doen of betekenen?
- Je kunt praten over zaken uit het team die niet voor allemans oren bestemd zijn
-
Wat zijn de nadelen of valkuilen?
Ik noem mogelijke nadelen:
- Het is een herhaling van het werkoverleg
- Het kost veel tijd
- Het biedt te weinig inhoud omdat je in feite een informele setting aan het organiseren bent
- er komen zaken aan de orde die eigenlijk in het werkoverleg thuishoren
- ongemerkt is het toch geen BI-lateraal gesprek maar wordt het een eenzijdig verhaal van de leidinggevende naar de medewerker
- de leidinggevende wordt een soort van privécoach van de medewerker
- de afstand tussen leidinggevende en medewerker verdwijnt en de sfeer wordt te informeel
- het wordt een soort vervanging van het functioneringsgesprek
- het wordt een roddelgesprek over collega’s (voorkom dat!)
Frequentie
Hoe vaak moet je een bilateraal gesprek plannen? Mijn advies: niet te vaak! Op den duur kan het te weinig inhoudelijk zijn of wordt het een gesprek in de reeks van verplichte nummers die er toch al zijn.
Tips
De tip voor het bilaterale overleg is: vul het in naar behoefte en daar waar noodzakelijk. Het kan heel veel extra's bieden wanneer je het goed benut. Doe je dat niet dan is het afbreukrisico groter.
Een tweede tip: praat eens van hart tot hart. En laat die praktische kant maar over voor de formelere gesprekken.
Alternatief
Een alternatief voor de BILA is het bot-gesprek. Dat betekent Benen op tafel.
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- bekijk de training communicatie voor technici
- bekijk de leerdoelen communicatie voor leidinggevenden
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.