Moet de leidinggevende boven de medewerker staan?
Moet de leidinggevende boven de medewerker en het team staan? Dat wordt wel vaak zo gezegd. Vrijer vertaald: ze moeten wel weten wie hier de baas is. Wat wordt er precies mee bedoeld en in welke situatie geldt dit?
Waarom wordt dit gezegd?
Vaak wordt dit gezegd in een bepaalde context. Ik noem wat voorbeelden. De leidinggevende:
- Is erg loyaal en wil het iedereen naar de zin maken
- Is te aardig voor zijn/haar medewerkers en vindt het moeilijk om te begrenzen
- Is te informeel en te weinig zakelijk
- Betrekt kritiek te veel op zichzelf
- Geeft te weinig sturing of richting
- Laat zich overrulen door de medewerkers
- Heeft te weinig een mening of durft zijn/haar mening niet te zeggen
- Is een soort vriendje of vriendinnetje van de medewerkers
- Heeft moeite met afstand houden: komt emotioneel soms te dichtbij waardoor het wat close wordt
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?
Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Training basisvaardigheden
Bekijk de training basisvaardigheden leidinggeven voor leidinggevenden en managers. Zowel individueel aanbod als groepstraining wanneer meerdere leidinggevenden uit jouw organisatie deze training willen volgen.
Welke behoefte zit hierachter?
De vraag is: welke organisatiebehoefte zit hier precies achter? Waarom wordt dit gezegd? De reden waarom dit wordt gezegd is dat er behoefte is aan duidelijkheid. Duidelijk moet zijn:
- Wie de leiding heeft en wie de leidinggevende is
- Wie eindverantwoordelijk is
- Aan wie gerapporteerd moet worden of aan wie verantwoording moet worden afgelegd
- Wie bevoegd is om beslissingen te nemen of wie bevoegd is om afspraken te maken
- Hoe interne processen verlopen
- Wat er van de medewerkers wordt verwacht
Baas spelen is wat anders
Boven je personeel staan is wat anders dan baasje spelen. Je hoeft niet boven jouw personeel of medewerkers te staan. Je moet zelf beseffen dat je vanuit jouw leidinggevende functie andere verantwoordelijkheden hebt en je moet de medewerkers duidelijk maken dat je vanuit jouw verantwoordelijkheid soms keuzes moet maken waar men het mee oneens kan zijn, waar men kritiek op heeft of waarbij jouw medewerkers andere belangen hebben.
Andere verantwoordelijkheden en bevoegdheden!
Als leidinggevende heb je andere verantwoordelijkheden en bevoegdheden.
- Je bent verantwoordelijk voor jouw afdeling, voor de afdelingsresultaten en ook ben je eindverantwoordelijk voor jouw medewerkers. Je moet de afdeling namelijk runnen op een effectieve manier. Daarop word je beoordeeld. Het is dus niet nodig om baasje te spelen binnen jouw team. Juist niet! Communicatie vanuit een gelijkwaardige rol is essentieel in jouw functie. Maar je moet wel duidelijk zijn over het organisatiebelang dat je vertegenwoordigt. Zelfs al zijn jouw medewerkers het niet met je eens!
- Je bent bevoegd om beslissingen te nemen op afdelingsniveau. Soms zijn dat beslissingen die je in het organisatiebelang neemt en die strijdig zijn met het medewerkersbelang. Waar mogelijk stem je medewerkers- en organisatiebelangen op elkaar af. Soms kan dat niet. Dan ben jij diegene die bevoegd is om de knoop door te hakken.
Boven je personeel staan
Een leerdoel voor jou als leidinggevende kan zijn om boven jouw personeel te staan in die zin dat je duidelijk maakt wie de leiding heeft. Dat betekent dat je duidelijk maakt wie verantwoordelijk en bevoegd is, wat dat betekent, wie beslissingen neemt en aan wie gerapporteerd wordt.
Training leidinggeven voor het middenkader
Voor het middenkader hebben wij een aantal trainingen ontwikkeld zoals:
- basiscursus leidinggeven
- training praktisch leidinggeven
- maatwerktraject individuele coaching
- training van collega tot leidinggevende
Leerdoelen
Bekijk leerdoelen voor de training basisvaardigheden leidinggeven. Geschikt voor startende leidinggevenden en voor doorgegroeide leidinggevenden.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.