Autoriteit uitstralen als leidinggevende
Als leidinggevende is het soms wenselijk dat je een bepaalde autoriteit uitstraalt. Dat is een vorm van natuurlijk overwicht wat jij hebt op de medewerkers. Wanneer je autoriteit hebt, ben je iemand die een bepaald gezag uitstraalt of die aanzien heeft. Maar ja, hoe krijg je dat? En is dat te leren? En is het wenselijk dat je inderdaad autoriteit hebt?
Wat is autoriteit?
Je bent een autoriteit wanneer je gezien wordt door anderen als een deskundig persoon. Ze zien jou als vakman of als vakvrouw en in die zin heb je een bepaald gezag opgebouwd. En laat ik helder zijn: autoriteit staat of valt met vakmanschap. De inhoud van jouw verhaal moet kloppen. Als dat niet het geval is, dan houdt het verhaal op.
Natuurlijk gezag
Ik ruim meteen maar een misverstand uit de weg. Autoriteit wordt vaak in verband gebracht met bevoegdheid en gezag. En natuurlijk kun je als gezagdrager ook autoriteit uitstralen of een bepaalde invloed hebben. Maar in dit artikel is het me daarom niet te doen. Het gaat om natuurlijk gezag. Jouw verhaal dwingt respect af. Jouw betoog snijdt hout, dat voelen de mensen wel aan wanneer je iets zegt. Jij hebt een bepaald persoonlijk overwicht waardoor je mensen meekrijgt. En dat heeft niets met heerschappij of overheersen te maken. Dat heeft met leiderschap te maken. Spreken met impact is bij jou een natuurlijk talent.
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?
Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Training basisvaardigheden
Bekijk de training basisvaardigheden leidinggeven voor leidinggevenden en managers. Zowel individueel aanbod als groepstraining wanneer meerdere leidinggevenden uit jouw organisatie deze training willen volgen.
Spreken met impact
Leidinggevenden spreken niet altijd op het juiste moment. Op momenten dat ze zouden moeten spreken, laten ze soms verstek gaan en op momenten dat het eigenlijk niet nodig is, pakken ze hun podium. Dat is in het eerste geval niet kundig en in het tweede geval niet echt sympathiek.
Als je onvoldoende met impact spreekt voel je je op lastige momenten vaak onbewust niet zeker genoeg. Dit leidt jou af om strategische leiderschapsmomenten te herkennen. Het is dan moeilijk om op te staan, je rol als leider te pakken en jouw team of afdeling als leider toe te spreken. Op makkelijke momenten, waar het soms helemaal niet nodig is, voel je je veilig genoeg en pak je, vaak ook onbewust, toch maar je podium omdat je weet dat je als leidinggevende wèl zichtbaar moet zijn.
Als je met impact kunt spreken, pak jij je leidinggevende rol als spreker op strategische momenten.
- Hoe ontwikkel je autoriteit als leidinggevende?
- Hiervoor zijn drie dingen van belang.
Inhoud
Op de eerste plaats moet je weten wat je inhoudelijke boodschap precies is en met welk doel je gaat spreken. Hoe hoger je als leidinggevende in de boom zit, hoe moeilijker dit is. Dit komt omdat er naast de inhoud vaak allerlei strategische, financiële, politieke of sociale (tegenstrijdige) belangen meespelen. Je boodschap wordt dan snel troebel.
Formulering
Als de boodschap inhoudelijk helder is, kan er nog veel misgaan in de formulering. Weet jij bijvoorbeeld hoe je je boodschap in het juiste kader plaatst? Hoe je structuur aanbrengt? Welke woorden je beter niet of juist wel gebruikt om voor een goede framing te zorgen of om een negatieve onderliggende boodschap te voorkomen? Hoe je te lange wollige zinnen voorkomt?
Retorische lessen
Natuurlijk kun je ook retorische lessen tot je nemen. Leer bijvoorbeeld te spreken vanuit de verbinding met jouw zelf en met jouw publiek. Lees de boodschap niet voor maar vind een manier waardoor jouw boodschap zo uit de losse pols lijkt te komen. Dat komt je overtuigingskracht sterk ten goede.
Maar je kunt ook leren om een toespraak op te bouwen. Of om stem-technisch en expressief goed te spreken op een passende formulering. Zo is een zin die actief geformuleerd is, ook makkelijker actief over te brengen met de juiste stem- en lichaamsexpressie. Vergelijk maar eens de volgende zinnen met elkaar: “Daarmee kun je je voordeel doen.” òf “Doe er je voordeel mee!”
Ook bijvoorbeeld timing, tempo, accenten en strategische of zelfs theatrale pauzes worden makkelijker goed aan te brengen bij de juiste formulering.
Eigenschappen
Wanneer mensen jou als autoriteit gaan zien ontvang je respect en dat is wat anders dan macht.
Belangrijk is dat je verbinding maakt met de toehoorders. Hoe sympathieker mensen jou vinden, hoe eerder ze bereid zijn om iets van je aan te nemen.
Natuurlijk is authentiek leiderschap belangrijk. Kun je mensen inspireren? Ben jij inspirerend? Dat kan alleen als je geïnspireerd bent! Je kunt alleen anderen motiveren als je zelf gemotiveerd bent en wanneer je jezelf bij voortduur weet te motiveren.
Bij al deze drie eigenschappen horen een heleboel gedragskenmerken op het gebied van communicatie, stemgebruik, expressie en lichaamstaal. Deze kenmerken kun je afzonderlijk oefenen en kunnen aan bod komen in onze trainingen.
Zo spreekt een spreker met autoriteit bijvoorbeeld met een lage stem, langzaam, maakt hij of zij vloeiende grote bewegingen en kiest hij/zij een strategische plek in de ruimte. Dit zijn aspecten die goed te trainen zijn.
Training leidinggeven voor het middenkader
Voor het middenkader hebben wij een aantal trainingen ontwikkeld zoals:
- basiscursus leidinggeven
- training praktisch leidinggeven
- maatwerktraject individuele coaching
- training van collega tot leidinggevende
Leerdoelen
Bekijk leerdoelen voor de training basisvaardigheden leidinggeven. Geschikt voor startende leidinggevenden en voor doorgegroeide leidinggevenden.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.