Voorstellen of suggesties doen
Een voorstel of suggestie doen is een gespreksstijl of interventiestijl die valt onder de categorie tegenbewegen. Het is een voor de hand liggende stijl en toch wordt nog wel eens vergeten om met een concreet voorstel te komen. Mensen hebben soms de neiging om wel te vertellen wat er niet deugt of wat er anders moet, maar ze hebben niet nagedacht over HOE het anders zou moeten.
Wanneer is het belangrijk?
Een voorstel of suggestie doen is belangrijk in bijvoorbeeld de volgende situatie:
- In conflictsituaties helpt het soms wanneer de een of de andere partij met een voorstel komt om het conflict op te lossen.
- Tijdens bepaalde onderhandelingen helpt het wanneer er een concreet voorstel op tafel komt.
- Een voorstel voorkomt klagen en mopperen zonder dat er een oplossing komt.
Duidelijk communiceren
Een voorstel of suggestie draagt bij aan duidelijkheid in jouw communicatie. Vertellen wat niet goed is of kritiek hebben, is op zich prima. Een klacht hebben mag ook. Maar wanneer je blijft hangen in wat niet goed is en wat fout is, ben je duidelijk over wat je niet (meer) wil. Maar wanneer er niet iets aan gedaan wordt, blijft de situatie zoals hij is.
Beter is om duidelijk te zijn over wat je wel wil. Een voorstel, suggestie of idee geeft richting en duidelijkheid. Lees mijn artikel over duidelijk communiceren.
Voorwaarden
Er zijn voorwaarden bij het doen van een voorstel zoals:
- Je moet goed timen: een voorstel kun je te vroeg of te laat doen. Wanneer je te vroeg met een voorstel komt en de ander wijst het voorstel af (is nog niet zover, is nog niet bereid om over een oplossing na te denken) dan ben je in een onderhandeling of conflict nog verder van huis dan toen je begon. Te laat een voorstel doen, is een gemiste kans.
- Een voorstel moet aansluiten en inspelen op de belangen en behoeften van de ander.
- Voorstellen moeten helder opgebouwd zijn: de ander moet ineens begrijpen wat je bedoelt. Heldere argumenten helpen ter onderbouwing van jouw voorstel.
- Een voorstel moet gericht zijn op het verkrijgen van een win/win situatie.
Valkuilen
Valkuilen zijn er ook. Ik noem er een paar:
- Drammen om het voorstel er door te krijgen (waardoor de ander in de verdediging schiet)
- Teleurgesteld of boos zijn wanneer de ander jouw voorstel afwijst
- Het voorstel brengen alsof dit de enige oplossing is (vaak zijn er wel meer).
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.