Instructievaardigheden: instrueren of instructie geven
Instructievaardigheden: instrueren of instructie geven is een vaardigheid die je als leidinggevende soms moet beheersen in jouw functie. Maar wat is instrueren precies? Instructie geven is vertellen wat iemand moet doen en hoe iemand iets moet doen.
Wanneer belangrijk?
Instructievaardigheid speelt een rol bij het inwerken van nieuwe medewerkers, Het is een stijl van coachend leidinggeven bij beginners (d.w.z. beginners aan een nieuwe taak die geleerd moet worden). Ook bij het delegeren van taken is instructie van groot belang.
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?
Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Communicatietraining voor leidinggevenden
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Uitleggen
In feite is instructie geven uitleggen in een aantal stappen. Belangrijk is om te weten wat je wilt uitleggen of wat je wilt instrueren, aan wie en waarom. Ik zou ook kunnen zeggen: wat is het doel van de instructie?
Structuur
Iedere instructie heeft een logische structuur nodig. Er dient een opbouw te zitten in de instructie die een duidelijke kop en staart heeft. Belangrijk is om aan te sluiten bij het niveau en de vaardigheden van de medewerker. Je dient als leidinggevende te kunnen inschatten waar jouw medewerker zich bevindt qua kennisniveau en niveau van vaardigheden.
Valkuilen voor de leidinggevende
Ik noem enkele valkuilen voor de leidinggevende:
- Je slaat bepaalde stappen over omdat je te bekend bent met de materie of taken
- Je neemt jezelf als uitgangspunt (en je gaat ervan uit dat de medewerker zaken aanleert zoals jij zaken aanleert)
- Je gaat er vanuit dat de medewerker bepaalde zaken al weet of begrijpt
- Je gaat te snel oftewel: jouw tempo is te hoog
- Je weidt teveel uit bij bepaalde onderwerpen
- Je bent ongeduldig
- Je trekt te weinig tijd uit voor de instructie
- Je demonstreert teveel en je laat de medewerker te weinig doen
Nieuwe taken leren
Voor medewerkers is nieuwe taken leren leuk maar ook best een beetje spannend. Een sfeer van vertrouwen en veiligheid is dus van belang om iets nieuws te leren. Daarom is het belangrijk dat de medewerker zich op zijn/haar gemak voelt. Als leidinggevende speel je daar een belangrijke rol in.
Een actieve rol voor de medewerker is van belang. Leren is voordoen, doen en nadoen.
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- bekijk de training communicatie voor technici
- bekijk de leerdoelen communicatie voor leidinggevenden
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.