Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Instructievaardigheden: instrueren of instructie geven

Instructievaardigheden: instrueren of instructie geven is een vaardigheid die je als leidinggevende soms moet beheersen in jouw functie. Maar wat is instrueren precies? Instructie geven is vertellen wat iemand moet doen en hoe iemand iets moet doen.

Wanneer belangrijk?

Instructievaardigheid speelt een rol bij het inwerken van nieuwe medewerkers, Het is een stijl van coachend leidinggeven bij beginners (d.w.z. beginners aan een nieuwe taak die geleerd moet worden). Ook bij het delegeren van taken is instructie van groot belang.

Instructievaardigheden: instructie geven en instrueren

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?

Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Communicatietraining voor leidinggevenden

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining voor leidinggevenden

Uitleggen

In feite is instructie geven uitleggen in een aantal stappen. Belangrijk is om te weten wat je wilt uitleggen of wat je wilt instrueren, aan wie en waarom. Ik zou ook kunnen zeggen: wat is het doel van de instructie?

Structuur

Iedere instructie heeft een logische structuur nodig. Er dient een opbouw te zitten in de instructie die een duidelijke kop en staart heeft. Belangrijk is om aan te sluiten bij het niveau en de vaardigheden van de medewerker. Je dient als leidinggevende te kunnen inschatten waar jouw medewerker zich bevindt qua kennisniveau en niveau van vaardigheden.

Valkuilen voor de leidinggevende

Ik noem enkele valkuilen voor de leidinggevende:

  • Je slaat bepaalde stappen over omdat je te bekend bent met de materie of taken
  • Je neemt jezelf als uitgangspunt (en je gaat ervan uit dat de medewerker zaken aanleert zoals jij zaken aanleert)
  • Je gaat er vanuit dat de medewerker bepaalde zaken al weet of begrijpt
  • Je gaat te snel oftewel: jouw tempo is te hoog
  • Je weidt teveel uit bij bepaalde onderwerpen
  • Je bent ongeduldig
  • Je trekt te weinig tijd uit voor de instructie
  • Je demonstreert teveel en je laat de medewerker te weinig doen

Nieuwe taken leren

Voor medewerkers is nieuwe taken leren leuk maar ook best een beetje spannend. Een sfeer van vertrouwen en veiligheid is dus van belang om iets nieuws te leren. Daarom is het belangrijk dat de medewerker zich op zijn/haar gemak voelt. Als leidinggevende speel je daar een belangrijke rol in.

Een actieve rol voor de medewerker is van belang. Leren is voordoen, doen en nadoen.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining voor leidinggevenden

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Aanbieding: e-book mag ik er twee kilo zelfvertrouwen bij?

Dit 65 pagina’s tellende e-book (PDF) heb ik geschreven om jou te helpen bij jouw reis naar zelfvertrouwen en ik hoop dat het je zal inspireren om jezelf te omarmen zoals je bent.
Zelfvertrouwen is een krachtig instrument om het leven ten volle te leven en uitdagingen met open armen te verwelkomen.

Normale prijs: € 17,95
Vandaag in de aanbieding: € 11,65 (35% korting)

Meer informatie

Aanbieding: Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!

Dit e-book (PDF) helpt je om de vicieuze cirkel van sub-assertief gedrag te doorbreken en de regie over je eigen leven te heroveren. Het is belangrijk om je bewust te worden van jouw gedachten, gevoelens en gedragingen en om negatieve overtuigingen te doorbreken die jouw groei belemmeren.
Ontdek hoe assertiviteit kan leiden tot positieve veranderingen in jouw leven, zoals het ontwikkelen van veerkracht, het omgaan met kritiek, het stellen van gezonde grenzen en het behouden van een energiebalans.

Normale prijs: € 19,85
Vandaag in de aanbieding: € 12,90 (35% korting)

Meer informatie

 

 

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 4 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: ondernemen in weer en wind

Podcast beluisteren of bekijken?

Marco Akkermans

Podcast ‘ondernemen in weer en wind’

De zesde podcast draait om ondernemen in weer en wind: de uitdagingen, kansen en de mindset die nodig is om koers te houden ongeacht de omstandigheden.

Te gast is Marco Akkermans RV, een ervaren ondernemer maar ook een vaste gesprekspartner van veel ondernemers. Samen bespreken we:

  • Wat maakt een ondernemer nu écht een ondernemer? Wat zijn de kenmerken?
  • Kun je ondernemerschap leren of zit het in je?
  • Wat betekent groei? Is dat alleen omzet of kan het ook op een andere manier? En wat is organische groei?
  • Wat is er nodig als het tegenzit?
  • Ondernemen en jezelf kennen: waar pas je?

Ben jij nieuwsgierig naar hoe je als ondernemer vooruitkijkt, eigenzinnig koers zet en groeit, ook in tegenwind?

Bekijk de podcast

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.