Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Faciliteren motiveert!

Faciliteren: een kwaliteit van leidinggevenden die motiveert en bijdraagt aan de motivatie van de medewerkers. Maar wat is faciliteren precies? Hoe doe je dat?

Definitie: wat is het precies?

Faciliteren betekent dat je alle voorzieningen treft, middelen of hulpmiddelen ter beschikking stelt die noodzakelijk zijn bij de uitvoer van taken en werkzaamheden of die het werk plezieriger, comfortabeler en gemakkelijker maken. Je doet niet zelf het werk, maar je maakt het voor anderen mogelijk.

Steunen

Faciliteren is steunen en ondersteunen. Je gaat als leidinggevende niet zelf het werk uitvoeren maar je helpt jouw medewerkers om de taak tot een goed einde te brengen. Jouw taak is om mee te denken, te luisteren wat er nodig is op de werkvloer en daarin te voorzien.

Faciliteren medewerker motiveert

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Verwennen is wat anders

Om meteen maar wat onduidelijkheid weg te nemen: faciliteren is wat anders dan verwennen. Het heeft niets te maken met een verlanglijstje dat bij jou wordt ingeleverd op basis waarvan je de inkopen kunt gaan doen. Natuurlijk werken jouw medewerkers met de mooiste gereedschappen en machines. Maar je kent de budgetten als geen ander en je weet wat er mogelijk of gewenst is.

Faciliteren is wat anders dan het sloofje spelen

Een tweede onduidelijkheid wil ik ook graag wegnemen: je bent niet de secretaresse van jouw team die de verlanglijstjes inwilligt en afwerkt. Faciliteren is wat anders dan pamperen. Je hoeft het jouw medewerkers niet naar de zin te maken: dat moeten ze primair zelf doen. Je moet erin voorzien dat ze zinvol werk kunnen uitvoeren op een gemakkelijke en plezierige wijze.

Helpen ontwikkelen!

Faciliteren betekent ook dat je jouw medewerkers helpt ontwikkelen. Dat is meer dan ze aanmelden voor de training of cursus en jouw paraaf zetten voor de factuur van het opleidingsinstituut. Ontwikkelen van jouw medewerkers motiveert.  Faciliterend leiderschap zorgt voor toerusting. Ontwikkeling van jouw medewerkers heeft direct te maken met de ontwikkeling van jouw organisatie. Hoe zorg je er samen met jouw medewerker voor dat de medewerker aansluiting houdt bij de eisen die jouw organisatie stelt. Ontwikkelen is vooruitkijken.

Optimaal functioneren

Optimaal functioneren van een medewerker wordt niet alleen bepaald door wat iemand kan maar ontstaat vooral doordat capaciteiten, vaardigheden, attitude en motivatie gefaciliteerd worden in de werkomgeving.

Dus als je het functioneren van een medewerker beoordeelt in een functioneringsgesprek, beoordeel je eigenlijk de ondersteuning die een medeweker krijgt om zijn capaciteiten in te zetten.

Goed functioneren

Faciliterende omgeving

Om de taken goed uit te kunnen voeren moet een medewerker op de eerste plaats in staat zijn om de taken uit te voeren. Dat wil zeggen beschikken over de juiste capaciteiten, vaardigheden, attitude en motivatie. Als een medewerker in staat is om het werk uit te voeren moet hij daartoe ook in staat worden gesteld door een faciliterende werkomgeving.

In een faciliterende werkomgeving zijn de volgende 7 aspecten aanwezig:

  • Het werk is zinvol. De medewerker levert een bijdrage aan het creëren van iets waardevols voor de klant en ervaart zijn bijdrage ook als waardevol.
  • Het werk doet een beroep op de kennis en vaardigheden van de medewerker.
  • De medewerker mag eigen doelen stellen en zelf de weg naar het resultaat bepalen.
  • De medewerker wordt betrokken bij belangrijke beslissingen. Zeker als deze beslissingen leiden tot veranderingen in het werk van de medewerker.
  • De medewerker wordt in staat gesteld om kennis en vaardigheden te ontwikkelen.
  • Het werk moet betekenisvolle werkcontacten met anderen mogelijk maken of opbouwen.
  • Met het werk moet een goed inkomen te verdienen zijn.

Niet iedere medewerker vindt elk aspect even belangrijk, maar als een aspect belangrijk wordt gevonden moet de werkomgeving dit aspect kunnen bieden zodat het de medewerker ondersteunt. Als een aspect wel belangrijk wordt gevonden, maar niet ter ondersteuning wordt aangeboden, heeft dat negatieve gevolgen voor het functioneren, ondanks adequate competenties, kennis en vaardigheden.

Leerdoel: faciliterend leiderschap ontwikkelen

Een leerdoel voor leidinggevenden kan zijn om faciliterend leiderschap te ontwikkelen. Dat betekent enerzijds: niet voorkauwen, geen werk uit handen nemen, geen verantwoordelijkheden overnemen. Anderzijds is het begeleiden, coachen en de medewerker op een hoger plan brengen. Kortom: de verantwoordelijkheid bij de medewerker laten liggen en eigenaarschap bevorderen.

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Leerdoelen voor de training

Een aantal leerdoelen voor het motiveren van jouw medewerkers hebben we voor jou uitgewerkt.

Leerdoelen motiveren medewerkers

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Aanbieding: e-book mag ik er twee kilo zelfvertrouwen bij?

Dit 65 pagina’s tellende e-book (PDF) heb ik geschreven om jou te helpen bij jouw reis naar zelfvertrouwen en ik hoop dat het je zal inspireren om jezelf te omarmen zoals je bent.
Zelfvertrouwen is een krachtig instrument om het leven ten volle te leven en uitdagingen met open armen te verwelkomen.

Normale prijs: € 17,95
Vandaag in de aanbieding: € 11,65 (35% korting)

Meer informatie

Aanbieding: Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!

Dit e-book (PDF) helpt je om de vicieuze cirkel van sub-assertief gedrag te doorbreken en de regie over je eigen leven te heroveren. Het is belangrijk om je bewust te worden van jouw gedachten, gevoelens en gedragingen en om negatieve overtuigingen te doorbreken die jouw groei belemmeren.
Ontdek hoe assertiviteit kan leiden tot positieve veranderingen in jouw leven, zoals het ontwikkelen van veerkracht, het omgaan met kritiek, het stellen van gezonde grenzen en het behouden van een energiebalans.

Normale prijs: € 19,85
Vandaag in de aanbieding: € 12,90 (35% korting)

Meer informatie

 

 

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 4 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: ondernemen in weer en wind

Podcast beluisteren of bekijken?

Marco Akkermans

Podcast ‘ondernemen in weer en wind’

De zesde podcast draait om ondernemen in weer en wind: de uitdagingen, kansen en de mindset die nodig is om koers te houden ongeacht de omstandigheden.

Te gast is Marco Akkermans RV, een ervaren ondernemer maar ook een vaste gesprekspartner van veel ondernemers. Samen bespreken we:

  • Wat maakt een ondernemer nu écht een ondernemer? Wat zijn de kenmerken?
  • Kun je ondernemerschap leren of zit het in je?
  • Wat betekent groei? Is dat alleen omzet of kan het ook op een andere manier? En wat is organische groei?
  • Wat is er nodig als het tegenzit?
  • Ondernemen en jezelf kennen: waar pas je?

Ben jij nieuwsgierig naar hoe je als ondernemer vooruitkijkt, eigenzinnig koers zet en groeit, ook in tegenwind?

Bekijk de podcast

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.