Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Klantgerichtheid is een competentie

Klantgerichtheid is een competentie. Ben je klantgericht? Dan vind je klanttevredenheid erg belangrijk of het nu om een interne of externe klant gaat. Je bent in staat om een goede klantrelatie op te bouwen bij voorkeur gericht op de lange termijn. Je kunt met de klant meedenken en je begrijpt waar de werkelijke klantbehoefte ligt, zelfs al wordt die niet benoemd of uitgesproken. Je zult jouw hulp snel aanbieden aan jouw klant, soms ook op eigen initiatief zonder dat daar expliciet om gevraagd is. Klachten neem je serieus en je zult niet rusten voordat deze goed  zijn afgehandeld.

Gedragsvoorbeelden

We noemen enkele gedragsvoorbeelden:

  • Je hebt inzicht en je begrijpt: wat klantbehoeften, klantwensen en verwachtingen zijn
  • Je kunt luisteren naar de klant en je begrijpt waar de werkelijke klantbehoefte ligt
  • Je stelt actief vragen en je vraagt door wanneer het je niet duidelijk is
  • Je hebt (oprechte) interesse in de klant
  • Je laat geen kans onbenut om eigen dienstverlening te professionaliseren en te laten aansluiten op de klantbehoefte
  • Je kunt een relatie opbouwen met de klant
  • Je hebt respect en waardering voor de klant en je bent open en eerlijk in communicatie Je maakt heldere en duidelijke afspraken en je bent volledig in jouw informatie over jouw product of dienstverlening
  • Je bent best bereid om af en toe een stapje harder te lopen voor jouw klant
klantgerichtheid competentie

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Training en coaching

Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training Persoonlijke Effectiviteit

Gebrek aan een klantgerichte houding

Wanneer is er gebrek aan klantgerichtheid?

  • Wanneer klachten niet serieus worden genomen, te laat, niet tijdig, half of onvolledig worden afgehandeld.
  • Wanneer er geen relatie wordt opgebouwd met de klant
  • Wanneer de klant als lastig of vervelend wordt ervaren of de schuld bij een klant wordt neergelegd
  • Wanneer klantwensen of behoeften worden genegeerd
  • Dominant gedrag naar klanten
  • Alleen tot actie komen wanneer de klant hoge druk neerlegt
  • Slecht luisteren, zaken verkeerd of onjuist interpreteren
  • Geen interesse hebben in de klant

Competenties

Dit artikel is geschreven in de rubriek competenties en competentieontwikkeling.

Bekijk ook het overzicht met alle persoonlijke leerdoelen voor training en coaching.

Competenties

Persoonlijke effectiviteit

Wil je een training Persoonlijke Effectiviteit volgen?

Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training
  • 2- daagse teamtraining

Training Persoonlijke Effectiviteit

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

e-books

  • Analysevaardigheden
  • Authentiek communiceren
  • Burn-out: een error in je lijf!
  • Conflicthantering
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • De valkuilenbibliotheek: 141 valkuilen uitgebreid beschreven
  • Delegeren en loslaten
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Je loopbaan is geen zitbaan of hangmat
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Leiderschap in ontwikkeling
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Persoonlijke ontwikkeling dat doe jezelf
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Willen is minder moeten
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Zelfdoding: van heilige huisjes naar veilige huisjes
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Online training Autonomie en persoonlijk leiderschap

Ben jij jezelf kwijtgeraakt? Herken jij jezelf in het e-book Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden? Dan wordt het tijd om te beginnen aan zelfherstel. Ik heb deze online training ontwikkeld om je te helpen in de zoektocht om jezelf te (her)vinden. In deze training gaan we aan de slag met: 

  • Wat zijn mijn behoeften? 
  • Waar liggen mijn grenzen?
  • Ik en mijn gevoelens.
  • Mijn zelf: zelfrespect, zelfwaardering, zelfvertrouwen, zelfkennis, zelfverzekerd, zelfbeeld en zelfaanvaarding, zelfbewust, zelfreflectie. 
  • In verbinding komen met je ZELF. 
  • Connectie met de ander. 

De training kost € 149,-

Online training autonomie

Meer informatie

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.