Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Klantgerichtheid is een competentie

Klantgerichtheid is een competentie. Ben je klantgericht? Dan vind je klanttevredenheid erg belangrijk of het nu om een interne of externe klant gaat. Je bent in staat om een goede klantrelatie op te bouwen bij voorkeur gericht op de lange termijn. Je kunt met de klant meedenken en je begrijpt waar de werkelijke klantbehoefte ligt, zelfs al wordt die niet benoemd of uitgesproken. Je zult jouw hulp snel aanbieden aan jouw klant, soms ook op eigen initiatief zonder dat daar expliciet om gevraagd is. Klachten neem je serieus en je zult niet rusten voordat deze goed  zijn afgehandeld.

Gedragsvoorbeelden

We noemen enkele gedragsvoorbeelden:

  • Je hebt inzicht en je begrijpt: wat klantbehoeften, klantwensen en verwachtingen zijn
  • Je kunt luisteren naar de klant en je begrijpt waar de werkelijke klantbehoefte ligt
  • Je stelt actief vragen en je vraagt door wanneer het je niet duidelijk is
  • Je hebt (oprechte) interesse in de klant
  • Je laat geen kans onbenut om eigen dienstverlening te professionaliseren en te laten aansluiten op de klantbehoefte
  • Je kunt een relatie opbouwen met de klant
  • Je hebt respect en waardering voor de klant en je bent open en eerlijk in communicatie Je maakt heldere en duidelijke afspraken en je bent volledig in jouw informatie over jouw product of dienstverlening
  • Je bent best bereid om af en toe een stapje harder te lopen voor jouw klant
klantgerichtheid competentie

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Training en coaching

Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training Persoonlijke Effectiviteit

Gebrek aan een klantgerichte houding

Wanneer is er gebrek aan klantgerichtheid?

  • Wanneer klachten niet serieus worden genomen, te laat, niet tijdig, half of onvolledig worden afgehandeld.
  • Wanneer er geen relatie wordt opgebouwd met de klant
  • Wanneer de klant als lastig of vervelend wordt ervaren of de schuld bij een klant wordt neergelegd
  • Wanneer klantwensen of behoeften worden genegeerd
  • Dominant gedrag naar klanten
  • Alleen tot actie komen wanneer de klant hoge druk neerlegt
  • Slecht luisteren, zaken verkeerd of onjuist interpreteren
  • Geen interesse hebben in de klant

Competenties

Dit artikel is geschreven in de rubriek competenties en competentieontwikkeling.

Bekijk ook het overzicht met alle persoonlijke leerdoelen voor training en coaching.

Competenties

Persoonlijke effectiviteit

Wil je een training Persoonlijke Effectiviteit volgen?

Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training
  • 2- daagse teamtraining

Training Persoonlijke Effectiviteit

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Aanbieding: e-book mag ik er twee kilo zelfvertrouwen bij?

Dit 65 pagina’s tellende e-book (PDF) heb ik geschreven om jou te helpen bij jouw reis naar zelfvertrouwen en ik hoop dat het je zal inspireren om jezelf te omarmen zoals je bent.
Zelfvertrouwen is een krachtig instrument om het leven ten volle te leven en uitdagingen met open armen te verwelkomen.

Normale prijs: € 17,95
Vandaag in de aanbieding: € 11,65 (35% korting)

Meer informatie

Aanbieding: Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!

Dit e-book (PDF) helpt je om de vicieuze cirkel van sub-assertief gedrag te doorbreken en de regie over je eigen leven te heroveren. Het is belangrijk om je bewust te worden van jouw gedachten, gevoelens en gedragingen en om negatieve overtuigingen te doorbreken die jouw groei belemmeren.
Ontdek hoe assertiviteit kan leiden tot positieve veranderingen in jouw leven, zoals het ontwikkelen van veerkracht, het omgaan met kritiek, het stellen van gezonde grenzen en het behouden van een energiebalans.

Normale prijs: € 19,85
Vandaag in de aanbieding: € 12,90 (35% korting)

Meer informatie

 

 

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 4 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: ondernemen in weer en wind

Podcast beluisteren of bekijken?

Marco Akkermans

Podcast ‘ondernemen in weer en wind’

De zesde podcast draait om ondernemen in weer en wind: de uitdagingen, kansen en de mindset die nodig is om koers te houden ongeacht de omstandigheden.

Te gast is Marco Akkermans RV, een ervaren ondernemer maar ook een vaste gesprekspartner van veel ondernemers. Samen bespreken we:

  • Wat maakt een ondernemer nu écht een ondernemer? Wat zijn de kenmerken?
  • Kun je ondernemerschap leren of zit het in je?
  • Wat betekent groei? Is dat alleen omzet of kan het ook op een andere manier? En wat is organische groei?
  • Wat is er nodig als het tegenzit?
  • Ondernemen en jezelf kennen: waar pas je?

Ben jij nieuwsgierig naar hoe je als ondernemer vooruitkijkt, eigenzinnig koers zet en groeit, ook in tegenwind?

Bekijk de podcast

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.