Klantgerichtheid is een competentie
Klantgerichtheid is een competentie. Ben je klantgericht? Dan vind je klanttevredenheid erg belangrijk of het nu om een interne of externe klant gaat. Je bent in staat om een goede klantrelatie op te bouwen bij voorkeur gericht op de lange termijn. Je kunt met de klant meedenken en je begrijpt waar de werkelijke klantbehoefte ligt, zelfs al wordt die niet benoemd of uitgesproken. Je zult jouw hulp snel aanbieden aan jouw klant, soms ook op eigen initiatief zonder dat daar expliciet om gevraagd is. Klachten neem je serieus en je zult niet rusten voordat deze goed zijn afgehandeld.
Gedragsvoorbeelden
We noemen enkele gedragsvoorbeelden:
- Je hebt inzicht en je begrijpt: wat klantbehoeften, klantwensen en verwachtingen zijn
- Je kunt luisteren naar de klant en je begrijpt waar de werkelijke klantbehoefte ligt
- Je stelt actief vragen en je vraagt door wanneer het je niet duidelijk is
- Je hebt (oprechte) interesse in de klant
- Je laat geen kans onbenut om eigen dienstverlening te professionaliseren en te laten aansluiten op de klantbehoefte
- Je kunt een relatie opbouwen met de klant
- Je hebt respect en waardering voor de klant en je bent open en eerlijk in communicatie Je maakt heldere en duidelijke afspraken en je bent volledig in jouw informatie over jouw product of dienstverlening
- Je bent best bereid om af en toe een stapje harder te lopen voor jouw klant
Doe de test!
Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen.
Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.
Training en coaching
Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden:
- individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
- teamtraining kernkwaliteiten
Gebrek aan een klantgerichte houding
Wanneer is er gebrek aan klantgerichtheid?
- Wanneer klachten niet serieus worden genomen, te laat, niet tijdig, half of onvolledig worden afgehandeld.
- Wanneer er geen relatie wordt opgebouwd met de klant
- Wanneer de klant als lastig of vervelend wordt ervaren of de schuld bij een klant wordt neergelegd
- Wanneer klantwensen of behoeften worden genegeerd
- Dominant gedrag naar klanten
- Alleen tot actie komen wanneer de klant hoge druk neerlegt
- Slecht luisteren, zaken verkeerd of onjuist interpreteren
- Geen interesse hebben in de klant
Verwante informatie
Competenties
Dit artikel is geschreven in de rubriek competenties en competentieontwikkeling.
Bekijk ook het overzicht met alle persoonlijke leerdoelen voor training en coaching.
Persoonlijke effectiviteit
Wil je een training Persoonlijke Effectiviteit volgen?
Dat kan! Bekijk de mogelijkheden:
- individuele training
- 2- daagse teamtraining
Training Persoonlijke Effectiviteit
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.