Aandacht geven aan medewerkers en teamleden
Aandacht geven aan jouw medewerkers of teamleden draagt bij aan een goede werksfeer binnen jouw team of afdeling. Als leidinggevende is het belangrijk om een goede relatie op te bouwen met jouw medewerkers.
Wat is aandacht geven?
Aandacht geven op de werkvloer begint al met het feit dat je als leidinggevende tijd neemt voor jouw collega’s. Tijd nemen voor jouw collega’s vind ik zelfs een vorm van waardering geven aan jouw medewerkers. Maar aandacht geven is ook:
- Oprecht geïnteresseerd zijn in de medewerker
- Aandachtig horen en luisteren naar wat de medewerker te vertellen heeft
- Oplettend zijn en dingen signaleren
- Opmerkzaam zijn
Team- en organisatieontwikkeling
Bekijk onze interventies en trainingen voor teamontwikkeling en organisatieontwikkeling.
Training teamontwikkeling voor leidinggevenden
Wil je de training teamontwikkeling voor leidinggevenden starten? Wij verzorgen deze ook individueel.
Waarom is het zo belangrijk?
Aandacht hebben en tijd nemen voor teamleden is belangrijk omdat:
- Het bijdraagt aan een fijne werksfeer
- Je een goede relatie opbouwt met de medewerker
- Je altijd weet wat er leeft op de werkvloer
- Je de drempel verlaagt voor mensen om bij jou hun verhaal te doen
- Je een luisterend oor bent voor jouw medewerkers en jij steun biedt op deze manier aan jouw teamleden
- Je direct feedback kunt geven in bepaalde situaties
- Je met eigen ogen kunt constateren hoe jouw collega’s functioneren (en je niet op anderen hoeft af te gaan bij de beoordeling)
- Je kunt meedenken en sparren wanneer jouw teamleden knelpunten ervaren
- Je de onderlinge relaties verstrekt tussen de teamleden.
- Je de betrokkenheid vergroot bij het team
Het voorziet in een behoefte
Een mens heeft van nature behoefte aan aandacht. Dat betekent erbij horen, gezien worden, gerespecteerd worden, gehoord worden, serieus genomen worden. Mensen zijn sociale wezens en dus hebben zij behoefte aan contact met anderen. Hechting met anderen geeft zekerheid en veiligheid of bescherming.
Waarom zou je het niet doen?
Een veelgehoorde klacht bij leidinggevenden is dat ze te weinig tijd hebben om aandacht aan teamleden te geven. Dat is toch wel de meest gehoorde reden wanneer ik mijn oor te luister leg bij leidinggevenden. En toch klopt het niet! Als leidinggevende is het juist jouw kerntaak om leiding te geven en dus ook om aandacht te hebben voor jouw collega’s. Uiteindelijk levert de juiste aandacht voor de teamleden tijd op en kost het jou als leidinggevende geen tijd. Dat is een omwenteling in denken voor veel leidinggevenden
Te weinig aandacht aan jouw team geven
De keerzijde is ook duidelijk: wanneer je te weinig aandacht geeft aan het team is dat niet zonder gevolgen. Ik noem er een paar:
- Zaken kunnen een eigen leven gaan leiden binnen het team
- Teamleden voelen zich onvoldoende gesteund
- Je weet onvoldoende wat er leeft op de werkvloer
- Je creëert een bepaalde afstand naar de individuele teamleden toe waar je last van krijgt
- De saamhorigheid kan verdwijnen en de betrokkenheid neemt af
- Men voelt zich onvoldoende gehoord en gezien
Teamontwikkeling
Dit artikel is geschreven in de serie over teamontwikkeling (gezamenlijk willen, kunnen en zijn).
Team- en organisatieontwikkeling
Bekijk onze interventies en trainingen voor teamontwikkeling en organisatieontwikkeling.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.