Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Deelnemers van vergaderingen: hoe ga je ermee om?

Deelnemers van de vergadering zijn niet altijd gemotiveerd. Hoe ga je daarmee om? Wellicht proberen ze de vergadering zelfs te verstoren. En dan? Anders gezegd: Hoe ga je als voorzitter om met non-verbale signalen?

In Nederland kennen we echt een vergadercultuur. Als je weet dat zo’n 20 procent van onze werktijd besteed wordt aan vergaderen, dan begrijp je dat vergaderen enorm veel tijd en geld kost. Als het vergaderen efficiënt en constructief is, dan zou iedereen graag aan vergaderingen deelnemen. Helaas wordt dit door velen niet zo ervaren. De gedachte dat alle neuzen in dezelfde richting staan, blijkt vaak een misvatting.

Verschillende typen

Als voorzitter heb je te maken met verschillende typen deelnemers. Je zult nooit alleen te maken hebben met alleen gemotiveerde deelnemers. Aan jou, als voorzitter, de taak om de deelnemers betrokken te krijgen en te houden. Als je niets doet en niet voldoende ingrijpt raken zelfs de meest gemotiveerde deelnemers gedemotiveerd. Maar hoe doe je dat?

Deelnemers vergadering

Training vergadertechnieken

De Steven verzorgt de training effectief vergaderen.

Training effectief vergaderen

Training doelgericht vergaderen

De Steven verzorgt de training doelgericht vergaderen voor deelnemers en voorzitters van vergaderingen.

De gemotiveerde deelnemer

De eerste is, zoals genoemd, de gemotiveerde deelnemer. Dat is de meest ideale deelnemer die je je kunt bedenken. Bereidt zich goed voor, is actief in de vergadering en is altijd bereid te helpen. Deze deelnemer is heel coöperatief, open en transparant.

De ongemotiveerde deelnemer

De tweede deelnemer noemen wij de ongemotiveerde deelnemer. Deze deelnemer kenmerkt zich door opvallend te laten merken dat hij wel aanwezig is, maar dat hij zijn tijd wel beter kan besteden. Je kunt dan denken aan ongeïnteresseerd lijken, zuchten, steeds met de telefoon bezig zijn, ogen opslaan als er iets besproken wordt of door steun zoeken door oogcontact te maken met andere negatieve deelnemers. Ze lijken heel negatief. Ik zeg met opzet lijken, omdat in werkelijkheid zij best heel betrokken zijn. Vaak is er in het verleden iets gebeurd waardoor ze zich zo negatief opstellen. Deze deelnemer kan erg dominant zijn in de vergadering en steeds weer het woord nemen om vooral zijn visie te delen. Aan jou, als voorzitter, de taak om deze mensen toch weer op een goede manier betrokken te krijgen. Maar hoe doe je dat?

  • De beste manier is vriendelijk te vragen of je even mag onderbreken. Vaak helpt dit. Helpt dit niet, dan kun je zeggen dat je nu een ander het woord wilt geven.
  • Onderbreek deze spreker en verleg de aandacht naar de andere deelnemers. Kijk bewust niet meer naar de dominante spreker.
  • Gebruik de laatste zin van de dominante spreker als bruggetje om naar een ander te gaan.

De onrustzaaier

De deelnemer die de vergadering bewust verstoort. Deze deelnemer lijkt veel op type 2. Ook deze deelnemer heeft meestal een verhaal maar de oorzaak heeft ook te maken met de persoonlijkheid van deze deelnemer. Dit type heeft moeite met veranderingen. Een verandering in structuur van een vergadering kan al aanleiding geven tot heftige discussies. Deze bewust verstorende deelnemer kent alle procedures op zijn duimpje of denkt deze te kennen, en zal dit ook uitvoerig etaleren. De andere deelnemers kijken vaak tegen deze storende factor op en houden zich er bewust buiten. Deze deelnemer neemt heel veel tijd en energie in beslag. Ook als dit type niet aan het woord is, zal deze door gedrag laten merken dat hij aanwezig is. Door extreem te ritselen met papieren bijvoorbeeld of door tikken met een pen op de tafel.

Type 2 en 3 zijn lastig mee om te gaan in een vergadering. Vaak is er in het verleden iets gebeurd, wat geleid heeft tot dit gedrag. Je merkt aan de lichaamstaal van deze deelnemers dat zij niet gemotiveerd zijn voor jouw vergadering en je voelt hun weerstand.

Omgaan met weerstand

Hoe kun je als voorzitter omgaan met weerstand?

  • Je kunt weerstand zien als kans. Een kans om er iets moois van te maken. Zie deze deelnemers niet als onwelwillend.
  • Vraag de deelnemer om uitleg. Vraag hem wat anders kan of waar verbetering mogelijk is. Geef het gevoel dat er naar hem/haar geluisterd wordt.
  • Geef deze deelnemer complimentjes over zijn bijdrage. Niets werkt beter dan belonen.

Ook buiten de vergadering kun je proberen de houding van type 2 en 3 te beïnvloeden.

  • Ga een gesprek aan over wat er speelt uit het verleden. Geef de deelnemer de kans in alle rust zijn verhaal te doen. Wat kan jij, als voorzitter, hierin betekenen?
  • Betrek deze deelnemer meer in jouw vergadering. Geef deze een rol in de vergadering, zodat deze zich gehoord en nuttig voelt.

Training vergadertechnieken

De Steven verzorgt de training effectief vergaderen.

Training effectief vergaderen

Training doelgericht vergaderen

De Steven verzorgt de training doelgericht vergaderen voor deelnemers en voorzitters van vergaderingen.

Auteur

Dit artikel is geschreven door Gea van der Veen.

Gea van der Veen: presentatietrainer, spreekcoach, verliesexpert


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.