Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Betoog opbouwen: hoe doe je dat?

Als je een goed debat wilt voeren, dan staat of valt dit met een goede voorbereiding. Bij het betoog moet je alle kanten van het onderwerp hebben bekeken. Eigenlijk mag het onderwerp geen verrassingen meer bevatten. Dan pas kun jij met jouw betoog beginnen en ben je klaar voor het debat.

Opbouw betoog

De indeling van een betoog bevat 3 delen:

De inleiding

Deze inleiding is weer uit te splitsen in 3 onderdelen:

  • De binnenkomer of aandachtstrekker
  • Jouw stelling
  • Jouw argumenten die je duidelijk en kort noemt

Training debatteren

Wil je meer weten over debatteren of argumenteren?

Training debatteren

Betoog opbouwen

Leerdoelen spreken in het openbaar

Bekijk andere leerdoelen voor de training effectief presenteren of spreken in het openbaar.

Bekijk de leerdoelen

Training spreken in het openbaar / presenteren

Bekijk de trainingen: spreken in het openbaar en effectief presenteren.

Training effectief presenteren

Als jij jouw publiek wilt overtuigen dan is de eerste minuut van je betoog het allerbelangrijkste. In deze allereerste minuut moet jij je publiek triggeren, nieuwsgierig maken of uitdagen. Kortom je moet jouw publiek “pakken”. Het is van essentieel belang om in deze minuut jouw publiek mee te krijgen en ze te winnen voor jouw standpunt. Dat is voor jou een behoorlijke uitdaging.

Na deze binnenkomer begin je vrij snel om jouw kernboodschap te vertellen. Wat wil je aan je publiek vertellen? Deze kernboodschap of stelling is immers de rode draad van jouw betoog. Dit is HET onderwerp waar jouw betoog over gaat.

Tot slot besteed je in de inleiding aandacht aan de argumenten die je gaat gebruiken om jouw stelling te onderbouwen. Gebruik hier hooguit een stuk of 4 argumenten die je met een woord of korte zin noemt. Let hierbij goed op het taalgebruik. Uitgangspunt is het publiek dat in de zaal zit. Wie zijn zij? Zijn ze technische mensen dan kun je bijvoorbeeld vakjargon gebruiken, maar zijn dit bijvoorbeeld leden van een businessclub dan zul je het taalgebruik moeten aanpassen. Het moet ook begrijpelijk zijn voor de mensen zonder technische achtergrond. Een gemend publiek is het lastigste. Het moet voor de mensen met geen kennis over het onderwerp te begrijpen zijn, maar tegelijkertijd moet je ervoor zorgen dat de experts in je publiek ook betrokken blijven. Een hele uitdaging.

Het is van belang dit voor het schrijven van je betoog goed voor ogen te hebben:

  • Wie is jouw doelgroep?
  • Welk taalgebruik past hierbij?
  • Gebruik ik “je en jou ”of kies ik voor “u”?
  • Hoe presenteer ik mijzelf

De kern van je betoog

In deze kern ga je de onderdelen die je genoemd hebt in de inleiding verder uitbouwen en onderbouwen. Gebruik hiervoor aansprekende voorbeelden. Een betoog is meer dan alleen feitjes opnoemen. Op die manier creëer jij geen beleving bij je toehoorders en bouw je geen verbinding op met je publiek. En juist die verbinding moet er zijn om het publiek mee te krijgen en te overtuigen van je betoog.

Gebruik de verbeeldingskracht van jouw publiek, laat je betoog “leven”. Vaak zeggen beelden meer dan duizend woorden. Met verbeelding kun je ook emoties oproepen bij je publiek. Een zeer krachtige tool om te overtuigen.

De conclusie

Ieder betoog eindigt met een conclusie. En denk vooral na over hoe jij jouw betoog afsluit. De laatste woorden blijven het beste hangen. Maak gebruik van deze wetenschap. Gebruik een goede uitsmijter. Net als de binnenkomer is deze heel erg lastig te bedenken, maar als je er een hebt geeft dit heel veel kracht aan jouw betoog.

Kom je er echt niet uit, dan kun je altijd nogmaals de kernboodschap meegeven. Het is goed te bedenken dat je deze kernboodschap bij een conclusie niet alleen bij een betooggebruikt, maar bij elke presentatie. De kernboodschap is datgene wat jij jouw publiek wilt meegeven naar huis. Deze kernboodschap moet door je publiek onthouden worden.

Tot slot wil ik je het advies meegeven bij de conclusie niet direct in te gaan op vragenstellers, maar wacht daarmee tot jij jouw betoog helemaal hebt afgesloten. Je weet dan zeker dat jij alles hebt verteld wat je wilde vertellen. Pas daarna kun je ruimte geven voor het stellen van vragen.

Een goed betoog is erg lastig. Juist omdat een goed opgebouwd betoog niet alleen afhangt van de inhoud, maar ook door de manier waarop het betoog gebracht wordt.

Spreken in het openbaar / effectief presenteren

Individuele training kun je volgen op locatie Amersfoort / Hoogeveen of online.

Voor groepen maken wij graag een offerte.

Training spreken in het openbaar

Open inschrijving Amersfoort of Hoogeveen

Vijf keer per jaar verzorgen wij de training spreken in het openbaar / effectief presenteren op basis van open inschrijving in groepsverband.

1-daagse training

Auteur

Dit artikel is geschreven door Gea van der Veen.

Gea van der Veen: presentatietrainer, spreekcoach, verliesexpert


Bekijk alle e-books

e-books

  • Analysevaardigheden
  • Authentiek communiceren
  • Burn-out: een error in je lijf!
  • Conflicthantering
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Delegeren en loslaten
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Leiderschap in ontwikkeling
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Persoonlijike ontwikkeling dat doe jezelf
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Willen is minder moeten
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Zelfdoding: van heilige huisjes naar veilige huisjes
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 4 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt

Podcast beluisteren of bekijken?

Alfred Echten

Podcast: meegaan met de tijd of tegen de stroom in?

Donderdag a.s.  publiceren wij de vijfde podcast in de serie ‘Reis of bestemming’, die deze keer gaat over ‘meegaan met de tijd of tegen de stroom in’. Gast is Alfred Echten (algemeen directeur bij de Bork Groep (sloopwerken, sanering en duurzaamheid). We gaan in gesprek over de vraag: moet je nu meegaan met de tijd of moet je tegen de stroom ingaan? Ook hier zijn er sleutelwoorden: ondernemen en de noodzaak tot verandering, innovatie, vernieuwing.
Deze podcast gaat over leiderschap, organisatieontwikkeling, de harde en de zachte kant binnen  organisaties. 

Bekijk de podcast

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.