Training debatteren
Debatteren wordt gebruikt om een ander te overtuigen. Daar heb je overtuigingskracht voor nodig. Of je nu manager bent, politicus of ondernemer: jij probeert dagelijks een ander te overtuigen van jouw zienswijze. Het is hierbij de bedoeling jouw afdeling, jouw achterban, jouw politieke tegensstanders of jouw klanten duidelijk te maken dat jij gelijk hebt.
De kunst van het debatteren is zowel voor een organisatie van belang, maar ook voor jou persoonlijk. Als het jou als politicus niet lukt om te overtuigen, als jij als verkoper de klant niet voor je kunt winnen of als jij als ondernemer jouw product of dienst niet aan de man kunt brengen, dan ben jij uiteindelijk niet geschikt voor jouw werk.
Discussiëren
Het is echter een utopie als je verwacht dat jouw gesprekspartners zo maar met jouw zienswijze akkoord gaan. Vaak gaat dat met een flinke discussie gepaard waarbij je alles uit de kast zult moeten halen om jouw toehoorders te overtuigen.
Debatteren, discussiëren of argumenteren, het zijn synoniemen en hebben hetzelfde doel: overtuigen!
Leerdoelen spreken in het openbaar
Bekijk andere leerdoelen voor de training effectief presenteren of spreken in het openbaar.
Training spreken in het openbaar / presenteren
Bekijk de trainingen: spreken in het openbaar en effectief presenteren.
Lees ook:
Persoonlijkheid
Er wordt vaak, ten onrechte, gedacht dat het hebben van goede argumenten voldoende is om een debat of discussie ter winnen. Wat mij betreft is dit slechts een aspect van debatteren. Behalve goede inhoudelijke argumenten speelt ook jouw persoonlijkheid een grote rol. Hoe “verkoop” jij jouw argumenten?
Hoge en lage status
In de theaterwereld wordt gebruik gemaakt van een hoge en lage status. Dit heeft niets te maken met je maatschappelijke status, maar heeft alles te maken met hoe jij je gedraagt tijdens een debat.
Een lage status heeft iemand als deze zich klein maakt, ineengedoken naar de grond kijkt. Iemand die geen oogcontact durft te maken en met zachte stem spreekt.
Daartegenover staat degene met een hoge status. Als deze persoon ergens binnen komt, dan komt er ook echt iemand binnen. Deze maakt zich groot, spreekt duidelijk, luid en vol zelfvertrouwen. Maakt oogcontact met het publiek. Je kunt niet om iemand met een hoge status heen. Je zult begrijpen dat in een discussie iemand met een hoge status veel beter uit de verf komt. Zelfs als iemand met een lagere status betere argumenten heeft. Deze wordt niet gezien in een debat. Je zelf als persoon zichtbaar maken in een debat is dus van essentieel belang.
Gebruik maken van emoties
We willen graag geloven dat we een besluit nemen op grond van goede en juiste argumenten. “Zo komen we tot een afgewogen beslissing” wordt er dan gezegd. Toch blijkt dat in veel beslissingen niet het geval. Vaak speelt de emotie een heel grote rol. Gevoel is nooit uit te schakelen. Ook niet in een debat. Let maar eens op in een verhitte discussie. Vaak lopen de emoties dan hoog op. De kunst in een debat is gedoseerd emoties te gebruiken. Emoties helpen om jouw betrokkenheid te laten zien bij het onderwerp. Maak gedoseerd en gepast gebruik van emoties. Het creëert verbondenheid, want je publiek voelt dat het onderwerp je echt aan het hart gaat. Ik zeg vaak: “hart en hoofd moeten met elkaar in evenwicht zijn”.
Spreken in het openbaar / effectief presenteren
Individuele training kun je volgen op locatie Amersfoort / Hoogeveen of online.
Voor groepen maken wij graag een offerte.
Open inschrijving Amersfoort of Hoogeveen
Vijf keer per jaar verzorgen wij de training spreken in het openbaar / effectief presenteren op basis van open inschrijving in groepsverband.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Gea van der Veen.