Identiteit vormgeven: hoe doe je dat?
Jouw identiteit maakt jou uniek. Dat klinkt allemaal zo geweldig logisch, bijna als een dooddoener omdat iedereen het roept. Maar wat is er dan zo uniek aan jou? In ieder geval is jouw vingerafdruk uniek. Maar ook jouw DNA. Heb je wel eens iemand ontmoet die exact dezelfde stem heeft als jij?
Jouw eigenheid
Jouw identiteit is ‘wat jou typeert’. Zoals mijn vrouw wel eens zegt: ‘ik zag je al van ver aankomen aan de manier van lopen’. Of mijn zoon zegt: ‘dit is weer typisch iets voor jou’. Jouw identiteit is dus dat wat jou typeert, wat typisch bij jou hoort.
Ja maar………. Mensen zeggen vaak ja maar. Ja maar………
Er zijn toch veel meer mensen
- die dezelfde kernkwaliteiten hebben als ik
- die dezelfde talenten hebben
- die dezelfde overtuigingen hebben
- hetzelfde geloof aanhangen
- hetzelfde IQ hebben
Doe de test!
Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen.
Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.
Loopbaanonderzoek
Tijdens een loopbaanoriëntatie onderzoeken we met jou:
- Willen: drijfveren, loopbaanankers, behoeften, interesses
- Kunnen: werkervaring, opleiding, achtergrond, vaardigheden
- Zijn: talenten, eigenschappen, kwaliteiten
Exclusief en uniek
En wat je nu zegt daar zit voor mij de clou. Jij als mens bent ook exclusief. Ik leg het uit aan de hand van een voorbeeld. Ik kom uit een groot gezin. Toen mijn moeder overleed kwam ik er achter dat zij voor ons allen veel heeft betekend. Maar wat zij betekende is voor ieder anders terwijl we uit hetzelfde gezin komen. Bij het verlies van mijn ouders reageerde iedereen ook anders. Dus ook dat verlies betekende voor ieder iets anders.
Vergeet dus niet dat je ook exclusief bent. Heel veel mensen hebben wellicht dezelfde kwaliteiten of talenten als jij. Maar daarom kan onderzoek zich nooit beperken tot kwaliteiten en talenten. Dat is te smal. Het zit in de combinaties van talent, kwaliteiten, vaardigheden, IQ, inzichten die je hebt, ambities en dromen maar wel in combinatie met:
- hoe je in het leven staat
- hoe je op verlies reageert
- hoe jij kunt incasseren en relativeren
- waar jij van gaat stralen of wat jou de tijd doet vergeten
- hoe jij naar de wereld kijkt
- wat jij niet over je hart kunt verkrijgen
- wat jou bezielt
- waar jouw passie ligt
- waar jij boos van wordt of furieus
- waar ze jou voor mogen wakker maken
- waar je niet over uitgepraat raakt of waar je het niet over wil hebben
- jouw ervaringswereld en belevingswereld
- waar je energie van krijgt en waar je moe van wordt
- de visie die jij hebt en jouw persoonlijke visie
Waarom je de dingen doet zoals jij ze doet
Wanneer het over Identiteit gaat dan gaat het vooral over waarom jij de dingen doet zoals jij ze doet. Voor de duidelijkheid voeg ik er aan toe:
- het onderscheid met anderen zit vaak niet in wat je doet
- het onderscheid met anderen zit enigszins in hoe je de dingen doet (maar niet genoeg)
- het onderscheid met anderen zit vooral in waarom je de dingen doet (en waarom je andere dingen nalaat)
Profileren
Jezelf profileren begint dus met begrijpen en verwoorden waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Weet je hoe het eigenlijk zit? Wat vanzelfsprekend is, wat vanzelf gaat, daar hebben we geen woorden voor. Moet je goed lezen: ‘wat vanzelf spreekt, daar hebben we geen woorden voor’. Waarom niet? Omdat we zo zijn! Omdat we het zo logisch vinden dat we zo zijn dat we het niet onder woorden kunnen brengen. Maar of je nu een eigen bedrijf begint, of je gaat solliciteren en je zoekt een betaalde baan: jouw kans op welslagen zit in het stuk ‘wat vanzelf gaat’.
Onderscheidend
Vaak wordt gezegd: ‘je moet wel onderscheidend zijn of je moet je wel onderscheiden’. Misschien heb je dat ook wel eens gehoord. Ik zeg wat anders: ‘je moet niet onderscheidend zijn’ maar ‘jij BENT onderscheidend’.
Vaak hebben we verleerd om onszelf te zijn, hebben we de cursus Sociaal Wenselijk Gedrag gevolgd en doen we niets anders dan om ons heen kijken wat anderen vragen, hoe anderen vinden dat we zouden moeten zijn. We willen voldoen aan de maatschappelijke norm, aan maatschappelijke verwachtingen of aan maatschappelijke criteria van succes en voorspoed. En zo kan een uniek mens verworden tot ‘grijze muis’.
Ik zeg: ‘jij bent onderscheidend’ en ‘ga daar maar voor staan’. Hoe je dat moet doen? Wij helpen jou daar graag bij.
Wie ben je eigenlijk?
Wie ben je eigenlijk? Wil je er meer over weten? Lees dan ons artikel over dit onderwerp.
Bekijk de webshop!
Bekijk onze webshop met e-books, webinars en persoonlijkheidstesten.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.