Cognitieve vaardigheden
Cognitieve vaardigheden zijn vaardigheden die duiden op begrijpen, redeneren, problemen oplossen of informatie verwerken. Het woord cognitie komt van het Latijnse woord cognitio dat verwijst naar kennis of begrip. Het komt van het werkwoord cognoscere wat kennen of weten betekent.
Cognitieve vaardigheden zijn belangrijk. Het duidt op kennis en kunde, op bekwaamheid. Het wijst op het verwerven van kennis, het interpreteren en verzamelen van informatie. In een ander artikel schrijf ik over: leren. Het aanleren en ontwikkelen van cognitieve vaardigheden gaat vooral over vermeerdering van kennis en kunde.
Voorbeelden van cognitieve vaardigheden
Ik noem wat voorbeelden van cognitieve vaardigheden:
- Logisch redeneren: het vermogen om verbanden te leggen, patronen te doorzien en conclusies te trekken.
- Taalvaardigheid.
- Rekenvaardigheid.
- Ruimtelijk inzicht.
- Probleemoplossend vermogen.
- Creatief denken.
- Analyseren: oorzaak en gevolg herkennen.
- Executieve vaardigheden zoals: planning, doelen stellen, prioriteiten stellen, inschatten van workload.
- Sociale cognitie: het vermogen om gevoelens en intenties te begrijpen.
Het gaat dus om mentale processen die nodig zijn bij het verwerken, begrijpen, opslaan en ophalen van informatie.
Willen, kunnen en zijn
Wil je meer weten over willen, kunnen en zijn? Lees dan ons artikel over dit onderwerp.
Loopbaanonderzoek
Tijdens een loopbaanoriëntatie onderzoeken we met jou:
- Willen: drijfveren, loopbaanankers, behoeften, interesses
- Kunnen: werkervaring, opleiding, achtergrond, vaardigheden
- Zijn: talenten, eigenschappen, kwaliteiten
Anders leren
In coaching merk ik dat het vraagstuk juist vaak gaat om zaken die niet cognitief zijn. Ik duid dat met woorden als bewustwording of innerlijk weten. Vermeerdering van kunnen zal voor een groot deel gaan over het ontwikkelen van cognitieve vaardigheden. Ontwikkeling van willen en zijn gaat over:
- Welke kwaliteiten heb jij?
- Emotionele intelligentie.
- Empathisch vermogen.
- Zelfbewustzijn.
- Doorzettingsvermogen.
- Autonomie en persoonlijk leiderschap.
- Assertiviteit.
- Zelfvertrouwen.
En dan kom je bij heel veel onderwerpen die niet-cognitief zijn.
In je hoofd zitten: redeneren en beredeneren
Cognitie duidt op je hoofd, op je verstandelijke vermogens, op begrijpen. Persoonlijke ontwikkeling gaat daar ook over maar is nog zoveel meer en dieper. Het gaat ook over het innerlijk weten, overtuigd zijn van, geloven in, weten dat. Persoonlijke ontwikkeling gaat over vertrouwen op eigen intuïtie, zelfaanvaarding, zelfcompassie en zelfvertrouwen. Dat is meer dan begrijpen. Sterker nog: je kunt misschien wel een rijtje maken met kernkwaliteiten waarover jij beschikt en je kunt cognitief begrijpen hoe het allemaal werkt, terwijl je er innerlijk niet van overtuigd bent dat het inderdaad zo is.
Dan zit het een voet te hoog. Zo sprak ik met een mevrouw deze week die in de eerste coachingssessie heftig in de weerstand schoot. Ze had verwacht dat ze wat oefeningen kreeg, en een cognitieve aanpak gaf haar controle en zekerheid. Deze week was de tweede sessie en opeens ging alles open. Ze was geraakt, emotioneel en zei: ‘Wat ik nu ervaar, dat heb ik nooit toegestaan’.
Mijn slogan: ‘Als het jou niet raakt in de coaching, dan gebeurt er wezenlijk niets’. Anders gezegd: het leven hoeft niet beredeneerd te worden, het mag geleefd en beleefd worden. En dat gebeurt niet alleen maar in je hoofd.
Een ander voorbeeld had ik van iemand die tijdens de sessie trakteerde. Ik vroeg waarom dat was. Ze zei: ‘We hebben wat te vieren!’. Ik was een beetje verwonderd. Ze had ontslag gekregen immers, een vaststellingsovereenkomst getekend en ze zat in de vorige sessie nog behoorlijk in de verwerking van alles wat gebeurd was. Ze zei: ‘Ik heb een nieuwe baan en kon uit drie banen kiezen’. Mijn verwondering werd groter toen ze zei: ‘De vorige sessie heeft me zo geraakt, ik kreeg gewoon vleugels, ging sollicitatiegesprekken aan en voelde me frank en vrij in die gesprekken. Ik ben mijn emotionele afhankelijkheid kwijtgeraakt en daarom liepen de gesprekken als vanzelf’.
Zie je dat het meer is dan alleen cognitie? Kortom: het gaat nooit zonder jouw cognitie maar er is meer dan cognitieve vaardigheden.
Persoonlijk ontwikkeltraject
Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons of klik op onderstaande link.
Bekijk de webshop!
Bekijk onze webshop met e-books, webinars en persoonlijkheidstesten.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.