Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Zakelijk en zaakgericht: kwaliteit

Ben je zakelijk ingesteld of zaakgericht? Dan beschik je over de kwaliteit zakelijk. Je baseert jouw oordeel op feiten of cijfers en je laat je niet te pas of te onpas door emoties meeslepen. In gesprekken kom je graag tot de kern. Je bent doelmatig ingesteld.

Kenmerken

Wat zijn de gedragskenmerken? Iemand die zakelijk is:

  • Komt minder persoonlijk over maar baseert zijn mening eerder op feitelijkheden
  • Laat zich niet door emoties meeslepen maar de ratio overheerst
  • Werkt doelgericht en doelmatig
  • Is doorgaans nuchter, realistisch en objectief
  • Kan in de communicatie beknopt en bondig overkomen
  • Kan zaken vaak goed beargumenteren en onderbouwen

Zakelijk en zaakgericht is een kernkwaliteit

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Training en coaching

Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Waar te benutten?

De kwaliteit zakelijk ingesteld zijn komt goed tot zijn recht in een zakelijke omgeving. Vooral bij zakelijke gesprekken waar een order moet worden afgesloten, waar inkopen moeten worden gedaan of waar een vergadering moet worden geleid. Tal van vaardigheden kunnen ontwikkeld worden zoals zakelijk communiceren, adviesvaardigheden, onderhandelingsvaardigheden of verkoopvaardigheden etc.

Valkuilen

Welke valkuilen horen bij de kwaliteit zaakgericht? De mogelijkheid bestaat dat anderen vinden dat je soms koel en afstandelijk kunt reageren. Wellicht laat je weinig van jouw gevoelens en emoties zien aan de ander. Sla je daarin door dan komt dat op anderen over als: afstandelijk, gesloten, ontoegankelijk of koel. Je kunt zelfs nog verder gaan wanneer je je gevoelens en emoties zo diep wegstopt onder je ratio en zakelijkheid dat je er zelf ook niet meer bij kunt. Dan blokkeer je je gevoel en zo mis je wellicht belangrijke signalen.

Jouw leerdoel

De kunst is om de relatie in het oog te houden met de ander. Jouw resultaat zal hoger zijn wanneer je werkt aan het leerdoel:

Jouw irritatiezone

Zakelijk ingestelde mensen kunnen zich ergeren wanneer mensen te close of slijmerig met elkaar omgaan of wanneer mensen sentimenteel of zweverig worden. Samengevat: wanneer op hun gevoel teveel wordt ingespeeld.

Training kwaliteiten

Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen?

Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Wat is talent?

De Steven verzorgt training en coaching gericht op talentontwikkeling. We zetten dit in bij o.a.

  • talentgesprekken, individuele coaching gericht op loopbaan en outplacement
  • binnen teams: trajecten gericht op teamontwikkeling.

Wat is talent?

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.