Zakelijk en zaakgericht: kwaliteit
Ben je zakelijk ingesteld of zaakgericht? Dan beschik je over de kwaliteit zakelijk. Je baseert jouw oordeel op feiten of cijfers en je laat je niet te pas of te onpas door emoties meeslepen. In gesprekken kom je graag tot de kern. Je bent doelmatig ingesteld.
Kenmerken
Wat zijn de gedragskenmerken? Iemand die zakelijk is:
- Komt minder persoonlijk over maar baseert zijn mening eerder op feitelijkheden
- Laat zich niet door emoties meeslepen maar de ratio overheerst
- Werkt doelgericht en doelmatig
- Is doorgaans nuchter, realistisch en objectief
- Kan in de communicatie beknopt en bondig overkomen
- Kan zaken vaak goed beargumenteren en onderbouwen
Doe de test!
Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen.
Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.
Training en coaching
Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden:
- individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
- teamtraining kernkwaliteiten
Waar te benutten?
De kwaliteit zakelijk ingesteld zijn komt goed tot zijn recht in een zakelijke omgeving. Vooral bij zakelijke gesprekken waar een order moet worden afgesloten, waar inkopen moeten worden gedaan of waar een vergadering moet worden geleid. Tal van vaardigheden kunnen ontwikkeld worden zoals zakelijk communiceren, adviesvaardigheden, onderhandelingsvaardigheden of verkoopvaardigheden etc.
Valkuilen
Welke valkuilen horen bij de kwaliteit zaakgericht? De mogelijkheid bestaat dat anderen vinden dat je soms koel en afstandelijk kunt reageren. Wellicht laat je weinig van jouw gevoelens en emoties zien aan de ander. Sla je daarin door dan komt dat op anderen over als: afstandelijk, gesloten, ontoegankelijk of koel. Je kunt zelfs nog verder gaan wanneer je je gevoelens en emoties zo diep wegstopt onder je ratio en zakelijkheid dat je er zelf ook niet meer bij kunt. Dan blokkeer je je gevoel en zo mis je wellicht belangrijke signalen.
Jouw leerdoel
De kunst is om de relatie in het oog te houden met de ander. Jouw resultaat zal hoger zijn wanneer je werkt aan het leerdoel:
- Verbindend communiceren
- Inlevingsvermogen
- Hard op de inhoud zijn en zacht op de relatie
- Openheid in communicatie
Jouw irritatiezone
Zakelijk ingestelde mensen kunnen zich ergeren wanneer mensen te close of slijmerig met elkaar omgaan of wanneer mensen sentimenteel of zweverig worden. Samengevat: wanneer op hun gevoel teveel wordt ingespeeld.
Training kwaliteiten
Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen?
Dat kan! Bekijk de mogelijkheden:
- individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
- teamtraining kernkwaliteiten
Wat is talent?
De Steven verzorgt training en coaching gericht op talentontwikkeling. We zetten dit in bij o.a.
- talentgesprekken, individuele coaching gericht op loopbaan en outplacement
- binnen teams: trajecten gericht op teamontwikkeling.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.