Hard op de inhoud en zacht op de relatie? Wat is dat?
Hard op de inhoud en zacht op de relatie: een uitspraak die nogal eens gebezigd wordt als zijnde een leerdoel voor de training communicatie. Maar wat bedoelt men met deze uitspraak? Ik probeer het in dit artikel uit te leggen.
Hard zijn: wat is dat?
Je kent het vast wel: mensen die zeggen dat je wat 'harder' zou mogen zijn. Zie je dat het taal is? Je mag je wel wat harder opstellen of je moet harder zijn naar de ander. Of we praten over een keiharde onderhandelaar. Maar ja wat is dat dan? Ik denk dat een wat zakelijker houding synoniem kan zijn voor hard. Misschien komen we dan een stap verder in de duiding van het woord. In ieder geval heeft het niets te maken met de volumeknop.
Een goede aansluiting vind ik ook in het woord: duidelijkheid. Duidelijk zijn in de communicatie en niet uit bescherming van de relatie eromheen draaien.
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Wanneer wordt deze uitspraak gebruikt?
Er zijn situaties waarin deze uitspraak gebruikt wordt. Ik pak er zo een paar uit de losse pols. De uitspraak dat je hard moet zijn op de inhoud en zacht op de relatie wordt gebruikt bijvoorbeeld:
- Wanneer iemand aangesproken moet worden op bepaald gedrag
- Wanneer iemand aangesproken moet worden op onvoldoende functioneren
- Wanneer problemen bespreekbaar moeten worden gemaakt
Waarom deze uitspraak?
Achter de uitspraak zit een bedoeling. Diegene die de boodschap moet overbrengen probeert men iets duidelijk te maken. Er mankeert blijkbaar iets aan diegene die het moet vertellen. Hij/zij is niet hard genoeg op de inhoud of hij/zij is te hard op de relatie. Ik werk het hieronder uit in mogelijke voorbeelden:
-
Niet hard genoeg op de inhoud
- Men is onduidelijk in de communicatie: de boodschap komt niet over
- Men draait om de brij heen en men gaat de pijnpunten uit de weg
- De essentie en kern van de boodschap wordt weggemoffeld
-
Te hard op de relatie
- De persoon wordt aangesproken of onderuitgehaald met andere woorden: het wordt op de man of vrouw gespeeld.
Waar gaat het om?
Hoe goed de bedoelingen ook mogen zijn, ik zou het zelf anders verwoorden. Bijvoorbeeld:
- Duidelijk zijn in de communicatie is zeggen wat je bedoelt en bedoelen wat je zegt. Dat betekent: het is voor één uitleg vatbaar wat je bedoelt met jouw boodschap. Je draait dus niet om de hete brij heen maar je benoemt precies waar het over gaat.
- Ik spreek over gedrag, het bespreekbaar maken van gedrag of aanspreken op gedrag. Dus je benoemt in jouw boodschap dat gedrag van de ander wat je anders zou willen zien. Daarmee laat je volledig los wat jouw mening over de persoon in kwestie is. Anders gezegd: je laat het oordeel over de ander los.
Voorbeeld aanspreken op gedrag
Onderstaand het verschil tussen: oordelen of op de persoon spelen versus aanspreken op gedrag.
Oordelen of op de persoon spelen
- Ik zie dat je voor de zoveelste keer te laat komt. Je bent ook wel heel erg gemakkelijk ingesteld.
- Dit is de zoveelste fout in twee weken: ben je er wel bij of slaap je zo overdag?
- Wat zat jij er ongeïnteresseerd bij tijdens het werkoverleg. Wat is er met jou aan de hand?
Aanspreken op gedrag
- Ik wil dat je je aan de werktijden houdt. We beginnen 's ochtend om 8.00 uur
- Ik zie dat er de laatste tijd een aantal fouten zijn gemaakt zoals.... (specificeren welke fouten)
- Zag ik het goed dat jouw aandacht verslapte bij bepaalde onderwerpen tijdens het werkoverleg?
Leerdoel
Uiteraard zit er wel een leerdoel achter deze boodschap in het kader van de communicatietraining. Maar dat zal zijn in de trant van: gedrag bespreekbaar maken of leren aanspreken op.
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.