Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Hard op de inhoud en zacht op de relatie? Wat is dat?

Hard op de inhoud en zacht op de relatie: een uitspraak die nogal eens gebezigd wordt als zijnde een leerdoel voor de training communicatie. Maar wat bedoelt men met deze uitspraak? Ik probeer het in dit artikel uit te leggen.

Hard zijn: wat is dat?

Je kent het vast wel: mensen die zeggen dat je wat 'harder' zou mogen zijn. Zie je dat het taal is? Je mag je wel wat harder opstellen of je moet harder zijn naar de ander. Of we praten over een keiharde onderhandelaar. Maar ja wat is dat dan? Ik denk dat een wat zakelijker houding synoniem kan zijn voor hard. Misschien komen we dan een stap verder in de duiding van het woord. In ieder geval heeft het niets te maken met de volumeknop.

Een goede aansluiting vind ik ook in het woord: duidelijkheid. Duidelijk zijn in de communicatie en niet uit bescherming van de relatie eromheen draaien.

Hard op de inhoud en zacht op de relatie

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Wanneer wordt deze uitspraak gebruikt?

Er zijn situaties waarin deze uitspraak gebruikt wordt. Ik pak er zo een paar uit de losse pols. De uitspraak dat je hard moet zijn op de inhoud en zacht op de relatie wordt gebruikt bijvoorbeeld:

  • Wanneer iemand aangesproken moet worden op bepaald gedrag
  • Wanneer iemand aangesproken moet worden op onvoldoende functioneren
  • Wanneer problemen bespreekbaar moeten worden gemaakt

Waarom deze uitspraak?

Achter de uitspraak zit een bedoeling. Diegene die de boodschap moet overbrengen probeert men iets duidelijk te maken. Er mankeert blijkbaar iets aan diegene die het moet vertellen. Hij/zij is niet hard genoeg op de inhoud of hij/zij is te hard op de relatie. Ik werk het hieronder uit in mogelijke voorbeelden:

  • Niet hard genoeg op de inhoud

    • Men is onduidelijk in de communicatie: de boodschap komt niet over
    • Men draait om de brij heen en men gaat de pijnpunten uit de weg
    • De essentie en kern van de boodschap wordt weggemoffeld
  • Te hard op de relatie

    • De persoon wordt aangesproken of onderuitgehaald met andere woorden: het wordt op de man of vrouw gespeeld.

Waar gaat het om?

Hoe goed de bedoelingen ook mogen zijn, ik zou het zelf anders verwoorden. Bijvoorbeeld:

  • Duidelijk zijn in de communicatie is zeggen wat je bedoelt en bedoelen wat je zegt. Dat betekent: het is voor één uitleg vatbaar wat je bedoelt met jouw boodschap. Je draait dus niet om de hete brij heen maar je benoemt precies waar het over gaat.
  • Ik spreek over gedrag, het bespreekbaar maken van gedrag of aanspreken op gedrag. Dus je benoemt in jouw boodschap dat gedrag van de ander wat je anders zou willen zien. Daarmee laat je volledig los wat jouw mening over de persoon in kwestie is. Anders gezegd: je laat het oordeel over de ander los.

Voorbeeld aanspreken op gedrag

Onderstaand het verschil tussen: oordelen of op de persoon spelen versus aanspreken op gedrag.

Oordelen of op de persoon spelen

Ik zie dat je voor de zoveelste keer te laat komt. Je bent ook wel heel erg gemakkelijk ingesteld.

Dit is de zoveelste fout in twee weken: ben je er wel bij of slaap je zo overdag?

Wat zat jij er ongeïnteresseerd bij tijdens het werkoverleg. Wat is er met jou aan de hand?

Aanspreken op gedrag

Ik wil dat je je aan de werktijden houdt. We beginnen 's ochtend om 8.00 uur

Ik zie dat er de laatste tijd een aantal fouten zijn gemaakt zoals.... (specificeren welke fouten)

Zag ik het goed dat jouw aandacht verslapte bij bepaalde onderwerpen tijdens het werkoverleg?

Leerdoel

Uiteraard zit er wel een leerdoel achter deze boodschap in het kader van de communicatietraining. Maar dat zal zijn in de trant van: gedrag bespreekbaar maken of leren aanspreken op.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar terugkijken: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Wil je de webinar terugkijken over het ontdekken van jouw kwaliteiten en talenten? Onderwerpen:

  • Wat is talent?
  • Wat zijn kernkwaliteiten?
  • Indeling van kwaliteiten
  • Zelfvertrouwen en kwaliteiten
  • Kwaliteiten in de koelkast
  • Jouw kwaliteiten ontdekken

Schrijf je meteen in en na betaling van € 12,50 krijg je meteen toegang.

Webinar kwaliteiten

Meer informatie


 

Zomeraanbieding: persoonlijk ontwikkelpakket

Wil je deze zomer gebruiken als rustmoment om te werken aan jouw persoonlijke ontwikkeling? Dan is dit voor jou een unieke kans.

Actie van 16 juni t/m 31 juli 2021: 3 e-books over persoonlijke ontwikkeling! Van € 56,85 voor € 39,95.

Zomeraanbieding

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.