Altijd aan het woord en teveel praten: valkuil
Teveel praten of altijd aan het woord zijn. Wordt jou weleens verweten dat je slecht luistert en teveel praat tijdens gesprekken? Wil je leren om meer te luisteren? Wil je de valkuil van teveel praten leren vermijden? De Steven is specialist in persoonlijke ontwikkeling! We stellen een maatwerktraining samen die precies bij jou aansluit.
Doe de test!
Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen.
Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.
Training en coaching
Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen kunt vermijden? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden:
- individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
- teamtraining kernkwaliteiten
Ik heb altijd mijn zegje klaar
Iemand vertelde: 'altijd heb ik mijn praatje wel klaar. Wanneer iemand iets vertelt of aangeeft, heb ik al heel snel mijn eigen verhaal. Het verhaal van de ander roept iets bij mij op en meteen heb ik mijn eigen versie'.
Kenmerken
Ik noem wat kenmerken. Mensen die altijd aan het woord zijn:
- Hebben altijd hun zegje wel klaar
- Kunnen zich verbaal goed uitdrukken
- Zijn gemakkelijk in sociale contacten
- Stappen zonder schroom op de ander af
- Staan snel in het middelpunt bijvoorbeeld in een groep of vergadering
- Hebben overal wel een verklaring voor
- Kunnen de ander gemakkelijk weerspreken
- Trekken de aandacht naar zich toe
Gevolgen
Gevolgen zijn:
- dat je signalen vaak niet hoort of opmerkt die een ander geeft
- dat een ander zich niet gehoord voelt
- dat je als dominant wordt ervaren
- dat anderen zich stil houden of terughoudend worden
- dat mensen zich aan jou ergeren
- dat je irritatie oproept
- dat anderen het gevoel hebben dat ze niet tegen jou opgewassen zijn
- anderen dichtklappen tijdens het gesprek
Waarom?
Over het algemeen is het moeilijk aan te geven waarom mensen dit doen. In de dagelijkse praktijk hoor ik de volgende oorzaken.
- ik heb een hekel aan stiltes tijdens een gesprek
- het gaat vaak onbewust - meestal heb ik er geen erg in en zelden dat me er iemand op gewezen heeft
- het verhaal van de ander boeit me vaak niet of onvoldoende
- ik heb altijd wel iets te vertellen
Jouw kwaliteit: welbespraakt
Jouw kernkwaliteit is: welbespraakt. Deze kwaliteit kun je goed gebruiken. Wanneer je balans zoekt door de grens van jouw bespraaktheid te kennen komt er evenwicht. Wil je een actieve luisterhouding ontwikkelen? Horen wat de ander zegt. Een ander laten uitpraten. Proberen te begrijpen wat de ander bedoelt en hoe de ander denkt. Een nog dieper leerdoel is: horen wat de ander niet zegt maar toch bedoelt.
Jouw tegenpool
Jouw tegenpool is wellicht diegene die te weinig inbreng heeft tijdens een gesprek. Training of coaching kan jou helpen te ontdekken wanneer je in de valkuil stapt. Je zult immers niet altijd en overal teveel aan het woord zijn maar steeds in bepaalde situaties?
Training kwaliteiten en valkuilen
Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen vermijd? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden:
- individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
- teamtraining kernkwaliteiten
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.