Aanspreekbaar zijn
Aanspreekbaar zijn is een leerdoel in communicatief opzicht. Ben je aanspreekbaar dan stel jij je open op. Je bent toegankelijk en benaderbaar. Je kunt luisteren naar de ander en je kunt ook feedback of kritiek ontvangen.
Waarop?
Aanspreekbaar zijn kan een rol spelen in verschillende situaties. Je kunt aanspreekbaar zijn:
- Op bepaalde verantwoordelijkheden die je draagt
- Op besluiten die je hebt genomen
- Op keuzes die je hebt gemaakt
- Op bepaald gedrag
- Op afspraken die gemaakt zijn
- Op een werkwijze die je hebt gekozen
Kenmerken
Ik noem wat gedragskenmerken die horen bij aanspreekbaar zijn:
- Je stelt je open op
- Je weet een sfeer van vertrouwen te creëren waarmee je de ander uitnodigt om die dingen te benoemen die hij/zij wil zeggen
- Je interrumpeert niet tijdens het gesprek
- Je vraagt door wat de ander bedoelt
- Je schiet niet in de verdediging of in de aanval: ook niet als je kritiek krijgt
- Je kunt reflecteren
Verantwoordelijkheidsgevoel
Aanspreekbaar zijn heeft te maken met verantwoordelijkheden. Wanneer je bepaalde verantwoordelijkheden hebt binnen de organisatie is het van belang dat je ook aanspreekbaar bent op deze verantwoordelijkheid. Je vindt het niet erg wanneer je op bepaalde zaken gewezen wordt die binnen jouw verantwoordelijkheidsgebied behoren. Eerder juich je toe dat je daarop gewezen wordt dan je het zou afwijzen.
Aanhoren is wat anders
Aanspreekbaar zijn is wat anders dan de ander aanhoren. Dat veronderstelt namelijk dat de ander het verhaal wel mag doen maar dat je er toch geen actie op onderneemt. Gevolg is dat de ander zich onvoldoende gehoord voelt of het gevoel krijgt dat hij/zij niet serieus wordt genomen.
Wat is het niet?
Aanspreekbaar zijn heeft niets te maken met het volgende gedrag:
- Je laat je alles maar gezeggen en aanmeten (of het nu klopt of niet wat er gezegd wordt)
- Je voelt je snel aangesproken of afgewezen
- Je laat je aanspreken op zaken die niet tot jouw taken en verantwoordelijkheden behoren
- Wanneer je kritiek krijgt doe je alsof je niets hoort of je schiet meteen in de verdediging of aanval
Verantwoordelijkheidsgevoel
Dit artikel schreef ik een serie over verantwoordelijkheidsgevoel.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.