Oplossingsgericht
Ben jij oplossingsgericht? Ik noem dat een kwaliteit. Een kernkwaliteit zelfs. Niet iedereen heeft dat in huis namelijk. Wat zijn nu de kenmerken van iemand die oplossingsgericht is? Wat voor gedrag hoort daarbij? Wat is de kracht en wat is de valkuil? Kun je ook te oplossingsgericht zijn?
Doe de test!
Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen.
Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.
Training en coaching
Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden:
- individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
- teamtraining kernkwaliteiten
Kenmerken
Ik noem wat kenmerken:
- Je bent een doener. Alleen maar praten over…. is niets voor jou. Je houdt van aanpakken. Soms zou je geholpen zijn door even de tijd te nemen de boel op rij te zetten.
- Je komt snel in actie
- Je bent praktisch ingesteld.
- Je talmt niet, je pakt aan
- Je bent pragmatisch
- Je wil graag snel resultaat zien
Van DIP naar DIM
Misschien ken je die uitdrukking wel: van DIP (denken in problemen) naar DIM (denken in mogelijkheden). Dat zijn wel leuke ezelbruggetjes om te onthouden waar het over gaat. Ik gebruik ook wel eens: maak je DIK (Denk In Kansen). En dat is wat een oplossingsgericht mens doet. Denken in opties, in mogelijkheden, in oplossingen en in kansen.
Andere mensen blijven vaak hangen in de probleemanalyse. Ze volgen een cursus bij het instituut ‘beren op de weg’. En ze praten de hele dag over wat er mis kan gaan. Ze worden geleid door wat er MIS is en door wat er MIStake is. En ze hopen dat er MISschien toch nog een oplossing komt.
Jij bent niet van de misschientjes. Integendeel. Als oplossingsgericht mens zeg je: niet zeuren maar aanpakken. In feite werk je op een doortastende en slagvaardige manier aan een oplossing waarbij je rekening houdt met eventuele problemen die op de achtergrond een rol spelen.
Valkuil: te oplossingsgericht
Kun je te oplossingsgericht zijn? Zeker weten! Dat is de valkuil van oplossingsgericht denken. Wie oplossingsgericht is, heeft een hoog probleemoplossend vermogen, is doelgericht, efficiënt, vaak pragmatisch en praktisch. Maar wanneer ben je dan te oplossingsgericht? Ik formuleer het zo: wanneer je een overmatige focus hebt op het vinden van oplossingen. In dit artikel ga ik er dieper op in.
Definitie en betekenis
Je kunt te oplossingsgericht zijn wanneer je bij een vraagstuk meteen een oplossing wilt vinden, terwijl dat niet de vraag is. Soms hebben mensen een luisterend oor nodig of willen ze even met je sparren en van gedachten wisselen om zelf tot een oplossing te komen.
Een tweede situatie waarbij je te oplossingsgericht kunt zijn, duid ik aan aan de hand van het voorbeeld van René. René is installateur bij een installatiebedrijf en hij is oplossingsgericht. Maar waar loopt hij tegenaan? Hij heeft soms de gereedschapskist alweer open, is druk aan het sleutelen, maar vergeet even goed na te denken over wat het vraagstuk nu precies is. René is soms te snel, te praktisch of te pragmatisch.
Een derde situatie duid ik als te gericht zijn op een oplossing, terwijl een vraagstuk soms van meerdere kanten moet worden bekeken. Dat kan leiden tot tunnelvisie omdat je met een beperkte focus naar het vraagstuk kijkt of omdat je tot overhaaste oplossingen probeert te komen. Soms is een diepgaande analyse nodig.
De valkuil kan ook anderen irriteren
De valkuil kan ook anderen irriteren. Iemand schreef me: 'Ik erger me soms wild aan mensen die meteen in de oplossingsmodus schieten zodra er een vraagstuk ter sprake komt. Sommige vraagstukken zijn niet op te lossen, of niet zo makkelijk. Soms zit ik gewoon niet lekker in mijn vel, soms heb ik behoefte aan een luisterend oor, soms worstel ik ergens mee en wil ik erover praten om mijn gedachten op een rij te krijgen en mijn eigen oplossing te vinden.
Ik heb er niet zoveel aan wanneer iemand me direct vertelt wat de oplossing is. Dan voel ik me niet gehoord en niet gezien. Dan voel ik dat ik bij de ander een minpunt heb gescoord, als een sufferd die niet in staat is haar eigen probleem op te lossen. De regie wordt me gewoon uit handen gepakt op die manier.
Oplossingsgerichte mensen missen nog wel eens de empathie om de vraag achter de vraag te ontwaren, en daarom zeg ik het er soms expliciet bij: "Ik wil alleen maar mijn verhaal kwijt, je hoeft het niet voor me op te lossen." Het helpt me zoveel meer als de ander blijk geeft er alle vertrouwen in te hebben dat ik mijn eigen oplossing wel zal vinden en me daarbij wil helpen'.
Leren van de denker
Als oplossingsgericht mens kun jij leren van de denker. Iemand die soms teveel neigt naar het denken kan jou behoeden voor de valkuil. En andersom kun jij die persoon in de samenwerking behoeden voor teveel denken en te weinig in actie komen. Het leerdoel is om eerst te luisteren naar wat de vraag is en te analyseren wat het probleem is, om pas dan met een oplossing te komen als dat nodig is.
Allergie
Waar heb jij een hekel aan? Aan oneindige beschouwingen over het probleem zonder ook maar iets te doen. Mensen die maar blijven draaien in een gesprek over mogelijke oplossingen zonder daadwerkelijk in actie te komen, kunnen jou irriteren.
Inzicht en bewustwording
Training of coaching kan je helpen te ontdekken wanneer je in de valkuil stapt. Je zult immers niet altijd en overal te oplossingsgericht zijn maar steeds in bepaalde situaties?
Training kwaliteiten
Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen?
Dat kan! Bekijk de mogelijkheden:
- individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
- teamtraining kernkwaliteiten
Wat is talent?
De Steven verzorgt training en coaching gericht op talentontwikkeling. We zetten dit in bij o.a.
- talentgesprekken, individuele coaching gericht op loopbaan en outplacement
- binnen teams: trajecten gericht op teamontwikkeling.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.