Diplomatiek: kwaliteit of negatieve eigenschap?
Ben je diplomatiek? Of zeggen anderen dat jij diplomatiek bent? En is het een positieve eigenschap? Of ervaar je het als negatief? In dit artikel leg ik uit wat diplomatiek is. En ook wat de valkuil is die erbij hoort.
Kwaliteit
Vooropgesteld: diplomatiek is een kwaliteit. Het is dus een positieve eigenschap, ook al wordt het soms anders gezien. Daar kom ik in dit artikel nog op terug. Kenmerken van diplomatiek?
- je zult een ander niet snel irriteren
- je kunt belangen van meerdere partijen behartigen
- je kunt controversiële punten bespreken zonder dat je anderen pijn doet en zonder dat je anderen op de tenen gaat staan
- je kunt overstijgend met meerdere partijen praten over uiteenlopende standpunten, belangen of behoeften
- je bent behoedzaam en voorzichtig en je drijft het niet snel op de spits
- je bent weloverwogen wanneer je een standpunt inneemt
- je weet instemming te verkrijgen bij bepaalde plannen of ideeën
- je kunt argumenten op een gevarieerde manier aandragen en je weet te timen omtrent het moment waarop jij jouw standpunt inbrengt
- je kunt anderen maar ook sfeer en stemming heel goed aanvoelen en je stemt je handelen daarop af.
Doe de test!
Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen.
Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.
Training en coaching
Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden:
- individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
- teamtraining kernkwaliteiten
Diplomatiek communiceren
Wanneer je diplomatiek bent of anders gezegd: wanneer diplomatiek een eigenschap is die bij jou past dan kun jij waarschijnlijk ook tactvol communiceren. Tactvol communiceren heeft te maken met de eigenschap waarover jij beschikt en met vaardigheden die je hebt ontwikkeld.
Negatief label
Vaak wordt diplomatie in de samenleving als negatief gezien. Mensen ervaren het soms als gewiekst, gemeen, omzichtig of niet ronduit. Een diplomatiek antwoord wordt gezien als een antwoord dat niet oprecht is of waar men om de hete brij heen draait en dus een ontwijkend antwoord geeft. En dat is nu precies wat ik de valkuil noem van diplomatie.
Valkuil
Wanneer diplomatie doorslaat naar onecht of onoprechtheid dan zit je in de valkuil van de kwaliteit diplomatiek. Er zijn meerdere valkuilen die bij de kwaliteit diplomatie te duiden zijn zoals:
- de kool en de geit willen sparen
- oneerlijk of onoprecht
- niet to the point komen
- ontwijkend of vermijdend
- gemeen of sluw
- koel en afstandelijk
- gereserveerd of terughoudend
- wollig of indirect taalgebruik
Leerdoel
Wil je de valkuil vermijden? Dan is jouw leerdoel om wel diplomatiek te zijn maar vooral te blijven zeggen wat je bedoelt. Directheid is jouw uitdaging. Zeg het met wijsheid, voorzichtigheid en tact maar blijf zeggen wat je bedoelt en zorg dat jouw bedoeling wordt begrepen en helder overkomt bij de ander. Leerdoelen:
- Bondigheid
- Kernachtig communiceren
Diplomatie kan overigens ook een leerdoel zijn, wanneer je niet over deze eigenschap beschikt maar wanneer je juist directief bent. De valkuil is dan dat je té confronterend bent en dat kun je leren vermijden op de leerschool van de diplomatie.
Het tegenovergestelde
Wanneer je diplomatiek bent, kun jij je snel ergeren aan mensen die:
- Te direct zijn in de communicatie
- Erg stellig overkomen
- Het snel op de spits drijven
Training kwaliteiten
Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen?
Dat kan! Bekijk de mogelijkheden:
- individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
- teamtraining kernkwaliteiten
Wat is talent?
De Steven verzorgt training en coaching gericht op talentontwikkeling. We zetten dit in bij o.a.
- talentgesprekken, individuele coaching gericht op loopbaan en outplacement
- binnen teams: trajecten gericht op teamontwikkeling.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.