Peergroeponderwijs opzetten?
Wil je op school peergroeponderwijs opzetten? Wat is een peergroep en waar moet je aan denken? Wanneer zet je peergroeponderwijs op en waarom?
Definitie
Een peergroep is in feite een groep van ontwikkelingsgelijken die qua begaafdheid op elkaar afgestemd zijn.
Waarom peergroeponderwijs?
We willen allemaal dat onze leerlingen iets leren en met plezier naar school gaan en daar horen ook onze (hoog)begaafde leerlingen bij. Het kan zijn dat (hoog)begaafde leerlingen die met de reguliere lessen compacten en verrijken toch nog niet voldoende op hun niveau worden aangesproken. Er is voor hen dan geen sprake van leermomenten. Ze leren dan ook niet welke vaardigheden er nodig zijn om tot leren te komen. Ze weten en leren niet welke gevoelens bij het leren leren horen. Komen ze in een situatie waarin ze te maken krijgen met leren dan weten ze niet hoe ze hiermee om moeten gaan en haken ze vaak af.
Hoogbegaafdheid op school
Dit artikel is geschreven in de serie: hoogbegaafdheid op school.
Webinar
Wil je meer informatie? Volg dan onze webinar die wij verzorgen voor ouders van hoogbegaafde kinderen.
Training & coaching voor HB-ers
Bekijk al onze trainingen voor hoogbegaafde personen.
Leren leren
Leren leren gebeurt veelal in de plusklas of peergroeponderwijs. Het onderwijs wordt afgestemd op leerbehoeften van de (hoog)begaafde leerling en we laten de leerling in zijn/haar zone van naaste ontwikkeling werken. Niet alleen het lesstofpakket wordt hierop afgestemd maar ook de begeleiding wordt afgestemd op de leerbehoeften van de leerling.
Vaardigheden?
Aan welke vaardigheden en doelen kun je in de plusklas of peergroeponderwijs werken? Ik noem een aantal zaken die voor de leerlingen van belang zijn:
- Eigenaarschap en het stellen van persoonlijke leerdoelen
- Weten welke talenten je hebt en werken vanuit je talent en kracht om je eigen leerdoelen te halen
- Aanleren van vaardigheden en leren van meta-cognitieve denkvaardigheden om naar hun leren en ontwikkeling te kijken
- Het aanleren van werk- en leerstrategieën zodat zij deze kunnen ontwikkelen en inzetten
- Leren om naar jezelf en anderen te kijken vanuit positieve gedachten en mindset van groei
- Het aanleren van vaardigheden om onderzoek te doen en daarbij inhoudelijk passende onderzoeksvragen kunnen stellen
- Leren en ervaren welke inspanning het vraagt om een taak af te maken en te volbrengen
- Werken en leren met ontwikkelingsgelijken, werken en leren met respect voor iedereen
Een plusklas of peergroep wordt vaak opgezet om (hoog)begaafde kinderen voor een dagdeel per week meer uitdagend onderwijs te bieden
Haal meer uit je begaafde leerlingen
Laat ze leren op een manier die bij ze past. Laat ze buiten hun comfortzone werken en leer ze strategieën toepassen die hen verder helpen. Leer ze inzicht krijgen in hun sterke en zwakke kanten. Stuur op proces en product en leer ze vaardigheden om probleemoplossend te kunnen werken. Stel coachingsvragen die de leerling aan het denken zetten. Het begeleiden en coachen van leerlingen in de plusklas/peergroep is iets wat de gehele school aangaat.
Past een peergroep bij je?
Wil je weten of een peergroep of plusklas bij jouw school past?
Zijn jullie die school die...
- Op een interactieve manier betrokken wil worden bij het leerproces?
- Meer wil weten over het signaleren en diagnosticeren van begaafde leerlingen?
- Het verschil wil weten tussen een begaafde leerling en een intelligente leerling?
- Het verschil wil weten tussen een talentvolle leerling en een leerling met een ontwikkelingsvoorsprong?
- Een doorgaande lijn binnen de school nastreeft en wil waarborgen?
- Vaardigheden wil ontwikkelen en bereid is om met een andere blik naar de leerling te kijken?
Wat kan De Steven voor je doen?
- Opzetten van plusklas of peergroeponderwijs.
- Begeleiding en/of coaching van de plusklas- of peergroepleerkracht.
- Ondersteuning en begeleiding bij het opzetten van lessen voor de plusklas of peergroeponderwijs.
Luister en zie mij (E-book in pdf)
Luister en zie mij is een stappenplan voor het voeren van een diagnostisch gesprek met (hoog)begaafde kinderen.
Gesprekskaarten over hoogbegaafdheid
Het doosje HB-gesprekskaarten helpt je kinderen, die mogelijk kunnen presteren op (hoog)begaafd niveau, te ontdekken.
Deze gesprekskaarten zijn ontwikkeld voor scholen, leerkrachten, ouders en iedereen die in gesprek wil gaan over het signaleren van hoogbegaafde kinderen.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Annita Smit.