Leerstof voor hoogbegaafd kind moet aansluiten
Een hoogbegaafd kind heeft behoefte aan intellectuele uitdaging. Het lesmateriaal voor deze doelgroep moet dan ook uitdagen tot het verleggen van grenzen en het verder ontwikkelen van de talenten van de leerling. Leren moet ook voor hoogbegaafde leerlingen leuk blijven.
Tempodifferentiatie toepassen
Of er nu sprake is van vervroegde doorstroming of niet, uiteindelijk zal de lesstof van een hoogbegaafd kind aangepast moeten worden. Dit kan gebeuren door het tempo waarop de leerling de reguliere lesstof krijgt aangeboden te verhogen. Dit heet tempodifferentiatie. Hierdoor kan een leerling vaak vroeger naar het voortgezet onderwijs doorstromen. Deze vorm van aanpassing van de lesstof sluit echter over het algemeen niet aan op waar de hoogbegaafde leerling behoefte aan heeft. Wanneer je een hoogbegaafd kind vervroegd naar het voortgezet onderwijs wilt laten gaan, dient het bovendien op alle vakken ingezet te worden. En dat is meestal niet het geval: meestal wordt tempodifferentiatie namelijk alleen op het gebied van rekenen ingezet.
Hoogbegaafdheid op school
Dit artikel is geschreven in de serie: hoogbegaafdheid op school.
Webinar
Wil je meer informatie? Volg dan onze webinar die wij verzorgen voor ouders van hoogbegaafde kinderen.
Training & coaching voor HB-ers
Bekijk al onze trainingen voor hoogbegaafde personen.
Compacten en verrijken van de lesstof
Een andere optie, die eigenlijk als de enige optie wordt gezien, is het compacten en verrijken van de lesstof. Door compacten wordt alle herhaling uit de reguliere lesstof verwijderd, aangezien de hoogbegaafde leerling hier geen behoefte aan heeft. Met verrijken wordt vervolgens nieuw lesmateriaal aan de lesstof toegevoegd, waardoor de kennis en metacognitieve vaardigheden verder worden ontwikkeld. Verrijkend lesmateriaal voor hoogbegaafde leerlingen dient de leerling aan te spreken waarbij het wel de bedoeling is dat de leerling ook iets leert. Verrijkingswerk is niet vrijblijvend maar verplichtend. Om hiervoor te zorgen wordt de keuze voor het onderwerp van het leermateriaal vaak aan de leerling overgelaten. Ook kan ervoor gekozen worden om een onderwerp waarover de leerling al les heeft gehad, vanuit een andere invalshoek te bekijken.
Aanbod van lesmateriaal voor hoogbegaafden
Hoeveel stof er wordt geschrapt en vervangen door verrijkend leermateriaal, is afhankelijk van het IQ van de leerling. Naast begaafde en hoogbegaafde leerlingen, zijn er zo ook zeer hoogbegaafde leerlingen met een IQ van 145 en hoger en exceptioneel hoogbegaafde leerlingen met een IQ van 152 en hoger. Hoe hoger het IQ, hoe meer reguliere lesstof kan worden geschrapt en vervangen. Ook kan gekozen worden voor verrijkingstaken op school zelf en in een plusgroep, al dan niet gecombineerd. Hoe de basisschool van jouw kind dit toepast in het onderwijs, wordt aangegeven in een schoolplan of ondersteuningsprofiel.
Heb je als ouder of leraar vragen over het aanbieden van verrijkingsmateriaal, of wil je graag extra informatie, dan kun je contact opnemen met ons.
Luister en zie mij (E-book in pdf)
Luister en zie mij is een stappenplan voor het voeren van een diagnostisch gesprek met (hoog)begaafde kinderen.
Gesprekskaarten over hoogbegaafdheid
Het doosje HB-gesprekskaarten helpt je kinderen, die mogelijk kunnen presteren op (hoog)begaafd niveau, te ontdekken.
Deze gesprekskaarten zijn ontwikkeld voor scholen, leerkrachten, ouders en iedereen die in gesprek wil gaan over het signaleren van hoogbegaafde kinderen.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Annita Smit.