Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Compacten

Compacten is een manier van lesstof aanbieden aan hoogbegaafde kinderen waarbij overbodige lesstof niet wordt aangeboden (herhaling, oefenstof). Omdat de leerling de lesstof snel beheerst, kan de lesstof compact worden aangeboden. Het doel is om verveling te voorkomen.

Functioneel compacten

Menige leerkracht blijft met de vraag zitten: "Ben ik wel op de juiste manier aan het compacten? Laat ik niet te veel lesstof weg of schrap ik wel de juiste en voldoende lesstof?"

Individueel compacten is per leerling bekijken welke lesstof de leerling al beheerst en wat je kunt schrappen. Met één of twee leerlingen is deze wijze van compacten nog haalbaar, maar heb je meerdere leerlingen in je klas voor wie je wilt compacten, dan lukt het individueel compacten vaak niet meer en moet je overstappen op schoolbreed compacten. Dus voor meerdere leerlingen op eenzelfde manier lesstof schrappen.
Je voelt de vraag al aankomen: hoe weet ik nu dat ik niet de verkeerde lesonderdelen schrap? Hoe zorg ik ervoor dat er geen hiaten gaan ontstaan?

Of je nu schoolbreed of individueel gaat compacten, er zullen afspraken binnen de school gemaakt moeten worden. Hoe vreemd is het voor een leerling dat er bij de ene leerkracht wel geschrapt mag worden en bij de andere niet?

Compacten

Hoogbegaafdheid op school

Dit artikel is geschreven in de serie: hoogbegaafdheid op school.

Hoogbegaafdheid op school

Webinar

Wil je meer informatie? Volg dan onze webinar die wij verzorgen voor ouders van hoogbegaafde kinderen.

Webinar bekijken?

Training & coaching voor HB-ers

Bekijk al onze trainingen voor hoogbegaafde personen.

Coaching HB-ers

Richtlijnen

Methoden geven vaak richtlijnen voor compacten van de lesstof en bieden daarnaast extra stof, wat erg fijn is en houvast geeft. Toch blijft de blik van de leerkracht van groot belang. Compacten van lesstof betekent dat de overgebleven tijd ingevuld moet worden met verrijkingslesstof. Ook leerlingen die compacten, moeten binnen de gestelde tijd voldoende lesstof hebben gemaakt. Belangrijke vragen:

  • Wordt er op de juiste onderdelen gecompact?
  • Hoeveel van de lesstof wordt er gecompact en sluit dit aan bij de leerbehoeften van de leerling?

Het op een verkeerde manier compacten van de lesstof kan consequenties voor de leerontwikkeling van de leerling hebben.

Begeleiding

Wil je op school...

  • Een doorgaande lijn voor compacten?
  • Op een verantwoorde manier de lesstof compacten?
  • Meer weten over de manier waarop begaafde leerlingen zich lesstof eigen maken?
  • Begrijpen waarom begaafde leerlingen in de hogere groepen vast kunnen lopen en lagere scores halen?
  • Weten waarom leerlingen die compacten soms niet aan de verrijkingsstof toekomen?

Neem dan contact met ons op!

Luister en zie mij (E-book in pdf)

Luister en zie mij is een stappenplan voor het voeren van een diagnostisch gesprek met (hoog)begaafde kinderen.

Voorkant boek

Luister en zie mij

Gesprekskaarten over hoogbegaafdheid

Het doosje HB-gesprekskaarten helpt je kinderen, die mogelijk kunnen presteren op (hoog)begaafd niveau, te ontdekken.

Deze gesprekskaarten zijn ontwikkeld voor scholen, leerkrachten, ouders en iedereen die in gesprek wil gaan over het signaleren van hoogbegaafde kinderen.

Gesprekskaarten HB

Gesprekskaarten over HB

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit coach


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwe webinar: overtuigingskracht en impact ontwikkelen

Overtuigingskracht en impact

Overtuigen is geen kunstje: het begint bij jezelf

Je hebt een goed verhaal. Een visie. Een idee dat klopt. Maar waarom landt het dan niet? Waarom lijkt jouw boodschap soms te vervliegen voordat die echt binnenkomt bij de ander? 

Bekijk de webinar

WEbinar overtuigingskracht

De nieuwste podcast

Podcast zelfdoding

In Nederland overlijden gemiddeld 1.850 mensen per jaar door suïcide. Dat zijn er vijf per dag. Achter elk cijfer gaat een wereld van pijn, verdriet en gemis schuil. Ook in mijn praktijk hoor ik verhalen van mensen die worstelen met suïcidale gedachten of van naasten die iemand door zelfdoding moesten missen.

In deze nieuwe podcast ga ik samen met Katelijne Vermeulen het gesprek aan over dit moeilijke onderwerp. Juist omdat er zoveel taboe op rust. 

Beluister de gratis podcast

Zo reageerden luisteraars:

  • “Deze podcast heeft me diep geraakt.”
  • “De column die je voorlas vond ik indrukwekkend. Het is een gave om woorden te vinden voor iets wat zo zwaar en tegelijk zo menselijk is.”
  • “Het is veel, rijk en diep. Ook de intro vond ik heel sterk.”
  • “Het gesprek deed me denken aan iemand die nu in doodsangst zit. Het liefst zou ik zeggen: het gaat voorbij en we zijn hier om je erdoorheen te helpen.”
  • “Aangrijpend en tegelijk bevrijdend. Gruwelijk, maar zo waar wat Katelijne zei over menswaardig een einde maken.”
  • “Wat jij deelde over je ervaringen in de ggz raakte me ook: dat je daar niet altijd echt geholpen bent en soms nog meer vreselijks tegenkomt.”

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.