Hoogbegaafde kinderen begeleiden: hoe moet dat?
Het begeleiden van een hoogbegaafde leerling kan een hele uitdaging zijn voor leraren. Er kan worden gekozen voor een plusklas, om de leraar te ontlasten. Maar de leraar kan ook zelf verrijkingsstof aanbieden, na een deel van de reguliere stof te hebben verwijderd. Ga je als leraar zelf aan de slag met verrijkingsstof, dan vind je in dit artikel een aantal tips om talenten te begeleiden.
Verrijkingsstof: anders dan reguliere stof
Als leraar denk je allereerst na over het doel wat je hebt met het begeleiden van de hoogbegaafde leerlingen. Welke taken en materialen heb je nodig voor het onderwijs, wat is een geschikte omgeving om met de verrijkingsstof aan de slag te gaan en welke projecten moet je naast je reguliere onderwijs opzetten? Je kunt hierbij eventueel de leerling(en) mee laten bepalen over de verrijkingsstof die hij/zij aangeboden krijgt. Schat de beginsituatie waarin de leerling verkeert goed in: wees realistisch als het gaat om het aanbieden van verrijkingsmateriaal.
De beginsituatie wordt niet alleen door kennis en vaardigheden bepaald, maar ook door de vaardigheid die het kind heeft om deze te gebruiken. Hoogbegaafde leerlingen verschillen onderling in het effectief in kunnen zetten van hun kennis en in de mate van creativiteit waarover ze beschikken. Daarnaast moet er ook rekening mee worden gehouden dat de vaardigheden die worden toegepast bij reguliere lesstof en verrijkingsstof van elkaar verschillen. Zo moet de leerling nu ook kunnen analyseren, evalueren en creëren. Hierdoor kan de leerling nu echt gaan leren, omdat hij/zij de stof en vaardigheden die nodig zijn nog niet kent. Daardoor verandert ook de behoefte aan begeleiding van de leerling.
Hoogbegaafdheid op school
Dit artikel is geschreven in de serie: hoogbegaafdheid op school.
Webinar
Wil je meer informatie? Volg dan onze webinar die wij verzorgen voor ouders van hoogbegaafde kinderen.
Training & coaching voor HB-ers
Bekijk al onze trainingen voor hoogbegaafde personen.
Individuele talenten begeleiden
Als leraar kun je twijfelen of de verrijkingsstof die je de hoogbegaafde leerling aan wilt bieden, wel bij de inhoudelijke en schoolse vaardigheden van de leerling passen. En leert de leerling wel echt iets van de stof die je hebt samengesteld? Pas wanneer je weet wat jij de leerling tijdens je onderwijs wilt bijbrengen, kun je geschikte taken kiezen. Verrijkingsstof aanschaffen is prima, maar het materiaal moet op de talenten van de leerling worden toegespitst. De ontwikkelaar van de verrijkingsstof weet niet waar elke leerling individueel het meeste behoefte aan heeft, dat weet jij als leraar.
Meer weten over begeleiden van talent?
De Steven is onder andere gespecialiseerd in het voeren van diagnostische gesprekken en het verzorgen van een juiste begeleiding van kinderen met hoogbegaafdheid. Wij kunnen ervoor zorgen dat jouw kind de juiste begeleiding krijgt. Daarnaast begeleiden wij scholen, docenten en ouders bij kinderen met hoogbegaafdheid. Zowel ouders, leerkrachten als kinderen hebben een goede begeleiding nodig, zeker wanneer er sprake is van begaafdheid maar ook bij een ontwikkelings- of leerstoornis. Wil je meer weten over het begeleiden van talenten en hoe De Steven je daarbij kan helpen? Neem dan contact met ons op!
Luister en zie mij (E-book in pdf)
Luister en zie mij is een stappenplan voor het voeren van een diagnostisch gesprek met (hoog)begaafde kinderen.
Gesprekskaarten over hoogbegaafdheid
Het doosje HB-gesprekskaarten helpt je kinderen, die mogelijk kunnen presteren op (hoog)begaafd niveau, te ontdekken.
Deze gesprekskaarten zijn ontwikkeld voor scholen, leerkrachten, ouders en iedereen die in gesprek wil gaan over het signaleren van hoogbegaafde kinderen.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Annita Smit.