Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Ruzie of conflict: wat is het verschil?

Heb je ruzie of is er sprake van een conflict? Wat is het verschil eigenlijk tussen die twee? Een eerste vraag is of er verschil is. En als dat verschil er is: wat zijn dan de kenmerken? In dit artikel leg ik het verder uit.

Is er verschil?

Naar mijn idee is er verschil tussen ruzie en een conflict. In feite is een conflict een uiteenlopend belang, een uiteenlopende behoefte of zienswijze. Reeds eerder benoemde ik diverse soorten conflicten die mogelijk zijn. Zodra er ruzie is, is er een escalatie van het conflict. Het conflict is dan al in een vergevorderd stadium. De volksmond duidt dit in tal van woorden en termen:

  • Er is bonje bij ons in de tent
  • Er is geharrewar of gekijf intern
  • Er is heibel binnen de club
  • Er is onderling gesteggel
  • Er is herrie of hommeles

In ieder geval is duidelijk dat er onenigheid is waarbij mensen elkaar vaak beschuldigen, soms zwartmaken of bedreigen (c.q. vermijden).

Ruzie of conflict?

Welke conflictstijl past bij jou? Doe de test!

Welke conflictstijl past het beste bij jou? Doe onze test en kijk naar jouw natuurlijke stijl die je toepast bij conflicten!

Conflictstijlentest

Training conflicthantering

Wil je een training conflicthantering volgen? Wij verzorgen de training 'op maat'. Precies afgestemd op jouw leerdoelen.

Training conflicthantering

Kenmerken van ruzie of escalatie

Zodra een conflict escaleert staan partijen tegenover elkaar. We noemen een aantal kenmerken:

  • Er zijn twee partijen of twee kampen
  • Er is een botsing tussen beide partijen
  • Vaak is er stemverheffing (de emotie is te horen in de stem)
  • Er is onderlinge irritatie
  • Het voelt ongemakkelijk en het is stressvol
  • Er is discussie in plaats van dialoog
  • Het is contraproductief

Bedreigend of positief

Lees ook ons artikel over: conflict bedreigend of positief? Oftewel: wat is een conflict met een positef verloop en wat is een conflict met een negatief verloop?

Conflict: bedreigend of positief?

Kenmerken conflict

Wanneer een conflict positief is praten mensen vaak over de lucht die geklaard is. Daarmee bedoelt men dat de spanning is weggenomen en dat geeft gevoelens van opluchting. Maar behalve opluchting is er zoveel meer:

  • Er ontstaan nieuwe kansen
  • Er is hernieuwd vertrouwen onderling om zich uit te spreken over bepaalde zaken
  • Men bereikt synergie
  • Er is ruimte voor vernieuwing, innovatie en nieuwe inzichten
  • Er is weer ruimte voor uitwisseling van kennis en ideeën
  • Er is bereidheid om van elkaar te leren

Conflicten kunnen dus positief zijn wanneer we ze niet uit de weg gaan. Niet voor niets zegt de volksmond: ‘zonder wrijving, geen glans’.

Training conflicthantering

Wil je een training conflicthantering volgen? Wij verzorgen de training 'opmaat'. Precies afgestemd op jouw leerdoelen.

Training conflicthantering

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar terugkijken: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Wil je de webinar terugkijken over het ontdekken van jouw kwaliteiten en talenten? Onderwerpen:

  • Wat is talent?
  • Wat zijn kernkwaliteiten?
  • Indeling van kwaliteiten
  • Zelfvertrouwen en kwaliteiten
  • Kwaliteiten in de koelkast
  • Jouw kwaliteiten ontdekken

Schrijf je meteen in en na betaling van € 12,50 krijg je meteen toegang.

Webinar kwaliteiten

Meer informatie


 

Zomeraanbieding: persoonlijk ontwikkelpakket

Wil je deze zomer gebruiken als rustmoment om te werken aan jouw persoonlijke ontwikkeling? Dan is dit voor jou een unieke kans.

Actie van 16 juni t/m 31 juli 2021: 3 e-books over persoonlijke ontwikkeling! Van € 56,85 voor € 39,95.

Zomeraanbieding

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.