Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Dialoog aangaan

De dialoog aangaan: wat is dat precies en wat betekent dat? De dialoog aangaan betekent in feite: samen in gesprek zijn, praten met elkaar, luisteren naar elkaar. Bij een dialoog zijn geen winnaars en geen verliezers, het gaat niet over gelijk hebben of gelijk krijgen, er is geen roddel, achterklap of gevecht.

Kenmerken van de dialoog

Kenmerken van de dialoog zijn:

  • Er is gelijkwaardigheid tussen de gesprekspartners
  • Er is geen sprake van winnen of verliezen en de communicatie is hierop ook niet gericht
  • Er is bereidheid om open naar elkaar te luisteren
  • Ieder durft zijn mening te zeggen ook al is die mening afwijkend
  • Er is open communicatie: ook gevoelens worden gedeeld
  • Er is respect voor elkaars normen en waarden

Een dialoog is vaak effectiever dan de discussie aangaan met anderen. Discussies zijn veel meer gericht op het overtuigen van de ander.

Dialoog aangaan

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Open communicatie

De dialoog is een prachtige vorm van open communicatie. Dat betekent dat gevoelens ook open worden gedeeld zelfs al zijn het negatieve gevoelens. Ieder mag zeggen wat hij/zij erbij voelt  maar houdt de verantwoordelijkheid voor eigen gevoelens bij zichzelf.

Wie de dialoog kan voeren, is ook in staat om de gevoelens van de ander te ontvangen zonder daar een oordeel over te hebben en zonder deze op zichzelf te betrekken. De ontvanger kan de gevoelens ook bij de ander laten liggen.

Spannend

Een dialoog voeren kan best spannend zijn. Verschillende normen en waarden kunnen op tafel komen. Het kan jou of jouw gesprekspartner soms ook raken. In die zin kan het confronterend zijn. Echter je beseft dat je zelf eigenaar bent van eigen normen en waarden en dat de waarden en normen van jouw gesprekspartner van de ander zijn. Je bent verantwoordelijk voor jouw eigen deel en je kunt loslaten. De ander is verantwoordelijk voor zijn/haar deel.

Voorwaarden

Voorwaarden voor de dialoog zijn veiligheid en vertrouwen. Wederzijds respect is van belang. De juiste sfeer is een gezamenlijke verantwoordelijk van de gesprekspartners. Maar dat heeft te maken met bereidheid om jezelf open te stellen voor de ander. Uiteraard geldt dat voor alle gesprekspartners.  

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar terugkijken: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Wil je de webinar terugkijken over het ontdekken van jouw kwaliteiten en talenten? Onderwerpen:

  • Wat is talent?
  • Wat zijn kernkwaliteiten?
  • Indeling van kwaliteiten
  • Zelfvertrouwen en kwaliteiten
  • Kwaliteiten in de koelkast
  • Jouw kwaliteiten ontdekken

Schrijf je meteen in en na betaling van € 12,50 krijg je meteen toegang.

Webinar kwaliteiten

Meer informatie

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.