Conflict: ga je doordrukken, forceren of afdwingen?
Een conflict forceren is soms nodig. Kort gezegd: soms moet je gewoon doordrukken. Schrik je daarvan als ik dat zeg? Dat begrijp ik! Meestal wordt het als negatief ervaren wanneer je een conflict forceert. Dan word je snel afgeschilderd als een dominant en bazig typetje die zijn wil oplegt.
Dit artikel gaat over een conflict forceren. Ik heb het geschreven in de serie over conflictstijlen. De vraag is:
- Wanneer is forceren nodig?
- Wanneer is forceren funest?
Beide situaties kunnen zich voordoen. Soms is het nodig en soms is het onbruikbaar.
Welke conflictstijl past bij jou? Doe de test!
Welke conflictstijl past het beste bij jou? Doe onze test en kijk naar jouw natuurlijke stijl die je toepast bij conflicten!
Training conflicthantering
Wil je een training conflicthantering volgen? Wij verzorgen de training 'op maat'. Precies afgestemd op jouw leerdoelen.
Forceren en afdwingen: wat is dat?
Een conflict forceer je wanneer er zoveel belangen op het spel staan dat je die voorrang geeft op de onderlinge relatie.
- Je drukt iets door terwijl je weet dat de ander daarvan niet is gediend
- Je drijft jouw oplossing door als zijnde de enige oplossing
- Je dwingt de ander om mee te gaan in jouw zienswijze
- Je beëindigt of ontbindt desnoods een relatie
- Je breekt een contract open of je heft iets op
- Je oefent pressie uit op de ander
- Je verplicht de ander om in te stemmen met jouw voorstel
Wanneer is forceren nodig?
Forceren is soms onvermijdelijk. Ik duid het met wat voorbeelden.
- Sander heeft een eigen bedrijf met 40 man personeel in dienst. Door marktomstandigheden komt zijn bedrijf onder druk te staan en na een paar maand zijn er al liquide problemen. Het bedrijf komt in zwaar weer terecht. Er wordt verlies geleden. Sander praat veel met zijn adviseurs. Eerst wil hij er alles aan doen om iedereen in dienst te houden. Maar de lasten zijn hoger dan de inkomsten. En dan komt de dag waarop Sander een beslissing neemt. Hij moet reorganiseren door inkrimping. Op dat moment van de beslissing is er een conflict. In dezelfde seconde heeft Sander een ander belang dan zijn werknemers. Tenminste die werknemers die ontslag krijgen aangezegd. Sander forceert dit conflict en wijst aan wie er ontslag krijgt. Nee deze beslissing wordt niet democratisch genomen. Sander drukt door: 10 personeelsleden krijgen ontslag en hij heeft een lijstje gemaakt waarop de namen vermeld staan.
- Harriet werkt als financial controller bij de overheid. Ze heeft enige onrechtmatigheid bespeurd die er nogal toe doet. Harriet heeft dit gemeld bij haar leidinggevende. Maar hij deed er niets mee. Oftewel: hij deed er wel iets mee namelijk verbloemen, afzwakken en bagatelliseren. Harriet kon hier niet mee leven vanuit haar verantwoordelijkheid en ze schaalde op. Natuurlijk nam haar manager haar dit kwalijk. Maar ze kon weinig anders meer doen. Opschalen kan dus een vorm van een conflict afdwingen zijn.
Wanneer is forceren funest?
Soms is forceren funest. Wanneer je te snel of te hard ingrijpt, te weinig tijd neemt of de zaak meteen naar je hand wil zetten dan kan een conflict uit de hand lopen. Je schaadt dan de relatie terwijl dit niet nodig was geweest. Ik moet denken aan een praktijksituatie.
Een medewerker die bij mij een coachingstraject volgde, was burn-out door spanningen o.a. op het werk. Hij kwam erachter dat deze functie en organisatie niet langer bij hem zouden passen. Elke sessie die we samen hadden, werd mij duidelijk dat de medewerker bezig was om afscheid te nemen.
Zijn directeur die ook wel inzag dat de houdbaarheidsdatum van de medewerker aan het verstrijken was, forceerde de beslissing. Hij stelde voor om op basis van wederzijds goedvinden over te gaan naar de beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Toen barstte het arbeidsconflict los. Had de directeur nog 4 weken gewacht dan was de medewerker zelf met een voorstel gekomen tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Nu ging het te drastisch, te snel en het overrompelde deze medewerker volkomen.
Dit noem ik een voorbeeld waarbij forceren funest is. Het heeft de relatie verstoord tussen directie en medewerker en het heeft de organisatie nodeloos veel geld en moeite gekost.
Training conflicthantering
Wil je een training conflicthantering volgen? Wij verzorgen de training 'opmaat'. Precies afgestemd op jouw leerdoelen.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.