Conflictfasen herkennen en inzicht vergroten
In een conflict onderscheid ik een viertal fasen. Het helpt wanneer je inzicht hebt in de vier fasen omdat je dan anders met het conflict leert omgaan.
Inzicht vergroten in het verloop van een conflict is een leerdoel dat ik uitgewerkt heb voor de training conflicthantering. Overigens ook goed te benutten tijdens de training onderhandelen.
Het verloop van een conflict
Een conflict heeft een bepaald verloop in de factor tijd. Je ziet het aan het schema hiernaast. Bij een conflict is een viertal fasen waarneembaar:
- Fase 1: latent aanwezig
- Fase 2: bewustwording
- Fase 3: stellingname
- Fase 4: escalatie
Hierna werk ik de fasen verder voor je uit.
Welke conflictstijl past bij jou? Doe de test!
Welke conflictstijl past het beste bij jou? Doe onze test en kijk naar jouw natuurlijke stijl die je toepast bij conflicten!
Training conflicthantering
Wil je een training conflicthantering volgen? Wij verzorgen de training 'op maat'. Precies afgestemd op jouw leerdoelen.
Fase 1: het conflict is latent aanwezig
Bij fase 1 gaat het over een conflict, terwijl niemand daar erg in heeft. Er zijn verschillende inzichten, belangen of doelstellingen, terwijl niemand zich dat bewust is. In de politiek zien we dat een conflict soms op een paar punten escaleert tot verbazing van iedereen op dat moment. Het punt is dat er vooraf al tegenstellingen waren, waarvan men zich niet bewust was.
Voorbeeld: Een medewerker solliciteert en wordt aangenomen. Hij ziet deze baan als tussenstap en heeft het plan opgevat na een jaar eens weer verder te kijken. De werkgever neemt de medewerker in dienst met de verwachting dat hij minstens weer een jaar of vijf vooruit kan. Op dat moment is er een conflict terwijl beide partijen het niet weten.
Fase 2: bewustwording
In de tweede fase wordt men zich bewust dat er tegenstrijdige belangen of doelstellingen zijn. Steeds vaker merkt men verschil van inzicht op. Wanneer men in deze fase op de juiste wijze reageert kan er veel narigheid voorkomen worden.
Fase 3: stellingname
De derde fase noem ik de emotionele fase. Er wordt stelling genomen tegen de ander. Er komen negatieve gevoelens over de andere partij. Vooroordelen gaan een rol spelen. Men is minder bereid om kritisch en open naar zichzelf te kijken, maar men kijkt vooral kritisch naar de ander. Er wordt gedacht in termen van daders en schuldigen. Wanneer in deze fase niet daadkrachtig ingegrepen wordt gaat het fout: het conflict escaleert.
Fase 4: escalatie
Bij fase 4 is het conflict niet meer onderhuids. Het escaleert d.w.z. het komt naar buiten. Anderen merken het nu ook. Wat in de volksmond ‘conflict’ wordt genoemd is in feite de escalatie. Het conflict is immers al lang aan de gang. Mogelijke kenmerken van fase 4:
- Samenwerking wordt moeilijk
- De ander wordt gekleineerd
- Er wordt niet meer met elkaar gepraat
- Het wantrouwen neemt toe
- De standpunten verharden zich
- Er ontstaan kampen: men spreekt over hullie en zullie
- Er wordt op de persoon gespeeld
Wat kun je hier nu mee?
Wanneer je een adviesfunctie hebt of een managementfunctie dan heb jij vaker met conflicten te maken dan in andere functies. Als ik kijk naar de aanmeldingen voor de training conflicthantering dan komen die vaak vanuit dit soort functies: directie, management, HR-adviseur.
Het is heel belangrijk dat je in dit soort functies een conflict snel herkent en meteen ingrijpt in fase 1. Laat het niet sudderen, laat het niet op zijn beloop en voorkom escalatie. De beste remedie bij conflicthantering is namelijk: zorgen dat je ze niet krijgt.
Wil je groeien in je adviesrol? Of wil je groeien in je managementrol? Volg dan de training conflicthantering op individuele basis. Of wanneer er meerdere collega’s zijn: het kan ook gezamenlijk in de groep.
Training conflicthantering
Wil je een training conflicthantering volgen? Wij verzorgen de training 'opmaat'. Precies afgestemd op jouw leerdoelen.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.