Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Vragen naar de bekende weg

Vraag jij regelmatig naar de bekende weg? Dat wil zeggen dat je een vraag stelt terwijl je eigenlijk het antwoord wel weet. Oftewel: waarop je het antwoord zou kunnen of zou moeten weten. Waarom doe je dat?

Waarom doe je dat?

Waarom vraag jij naar de bekende weg?

  • je speelt een vorm van onkunde of je veinst onwetendheid: in dat geval is de bedoeling dat je nog een keer hoort wat je al weet maar je wilt dat de ander het nog een keertje benoemt
  • je stelt een verkapte vraag. een voorbeeld is de vraag van een kind: ‘mam klopt het dat er maar twee snoepjes zijn?’ terwijl de echte vraag is: ‘mam mag ik nog een snoepje?’
  • je zoekt aandacht
  • je wilt een compliment. Voorbeeld is Marijke  die aan haar man vraagt: ‘vindt je het nog zo’n rommel op het terras?’  waarop haar man zegt: ‘goh ja ik zag dat jij het opgeruimd hebt. Super!'
  • Je twijfelt en je voelt je onzeker.

Vragen naar de bekende weg

Training assertiviteit

Wil je een training assertiviteit volgen? Aarzel niet en bel voor info!

Training assertiviteit

Doe de assertiviteitstest!

Hoe assertief ben jij? Doe de test!

Doe de assertiviteitstest

Onzekerheid en twijfel

In dit artikel gaat het vooral om vragen naar de bekende weg uit onzekerheid en twijfel. In feite is het een vorm van bevestiging nodig hebben. Eugene vraagt aan zijn manager: ‘dus die boeking van dat etentje moet op grootboekrekening lunchkosten?’. Terwijl Eugene al 24 jaar in dienst is bij het bedrijf en de boeking al heel vaak gedaan heeft.

Waarom dan toch die vraag?

Uit onzekerheid naar de bekende weg vragen heeft vooral te maken met niet verantwoordelijk willen zijn voor als het mis gaat. Het is dus een vorm van indekken tegen. Om bij het voorbeeld te blijven: Eugene vraagt nog een keer de bevestiging van de manager. Mocht het verkeerd gaan dan heeft de manager het gedaan want die stemde nog in met het antwoord van Eugene.

Onproductief

Het mag duidelijk zijn dat vragen naar de bekende weg niet productief is. Het kan ook irritatie bij anderen oproepen of het roept wellicht zelfs vragen op bij anderen omdat je jezelf profileert als onkundig.

Leerdoel

Jouw  leerdoel is om zelfvertrouwen te ontwikkelen en zelfverzekerder over te komen.

Leerdoelen assertiviteitstraining

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.

Leerdoelen assertiviteit

Ebook of webinar

Meer weten over assertiviteit?

Of bekijk onze training assertiviteit!

Training Assertiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar terugkijken: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Wil je de webinar terugkijken over het ontdekken van jouw kwaliteiten en talenten? Onderwerpen:

  • Wat is talent?
  • Wat zijn kernkwaliteiten?
  • Indeling van kwaliteiten
  • Zelfvertrouwen en kwaliteiten
  • Kwaliteiten in de koelkast
  • Jouw kwaliteiten ontdekken

Schrijf je meteen in en na betaling van € 12,50 krijg je meteen toegang.

Webinar kwaliteiten

Meer informatie

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.