Verzuimbeheersing of inzetbaarheid bevordering?
Verzuim beheersen of inzetbaarheid bevorderen: waar gaat het nu precies om? Anders gezegd: gaan we ons richten op afwezigheid en absentie of op aanwezigheid en presentie? De beste vorm van verzuimbeheersing is het bevorderen van inzetbaarheid.
Verzuimtraining of inzetbaarheidstraining
Trainingen hebben altijd een doel. Door middel van een training wil je iets verbeteren en daar het liefst zo goed mogelijk in worden. Verzuim is echter geen doel wat je wilt bereiken. Inzetbaarheid wel. Wij spreken dan ook liever van een inzetbaarheidtraining. Een taalkundig spelletje? Helemaal niet, alles wat je aandacht geeft groeit. Dus als je veel aandacht geeft aan verzuim krijg je verzuim. Je kunt kiezen; een verzuim in jouw organisatie van 5% met veel trainingen en aandacht om het verzuim terug te brengen naar 3% of een inzetbaarheid van 95% met veel training en aandacht om de inzetbaarheid te verhogen naar 97%.
Dit lijkt ook weer een spelletje, nu met getallen, maar vergis je niet, de interventies die je nodig hebt om het verzuimpercentage te verlagen zijn andere dan om het inzetbaarheid percentage te verhogen. Daarnaast speelt hier het Pareto principe een rol; 80 % van het verzuimpercentage wordt bepaald door 20% van de verzuimgevallen. Maatregelen om verzuim tegen te gaan zijn vooral gericht op de 20% die het verzuim veroorzaken. 80% van de medewerkers krijgt geen aandacht maar wordt wel geconfronteerd met maatregelen om het verzuim aan te pakken, terwijl ze niet eens bovenmatig verzuimen!
Training duurzame inzetbaarheid
Bekijk de mogelijkheden voor de training duurzame inzetbaarheid.
Training verzuim en inzetbaarheid
Bekijk de mogelijkheden voor de training verzuimmanagement.
Afschaffen dus die verzuim training?
Niet doen, maar upgraden naar een verzuimtraining 2.0. De privacy regels en alle verplichtingen van de wet verbetering Poortwachter blijven bestaan. Daar zul je je wel aan moeten houden. Regels vormen de basis, ook wij kunnen daar niet onderuit. Sterker nog, we vinden ze zelfs wel prettig. Het geeft namelijk een kader waarbinnen je vrij mag opereren. En als je je netjes aan de regels houdt voorkom je boetes.
Heb je jouw verzuimbeleid op orde? Staan hierin de spelregels, afspraken, taken en bevoegdheden wat iedereen moet doen op het moment dat iemand zich ziek meldt?
In onze verzuimtraining zitten dus ook alle poortwachter regels. Maar we gaan iets verder dan alleen aandacht voor verzuim. We gaan graag terug naar de bedoeling die je had toen je medewerkers aannam; je had namelijk iemand nodig die een bijdrage levert aan het realiseren van jouw organisatiedoelstelling. Die bijdrage kan verminderen als mensen ziek worden. Die bijdrage kan ook verminderen als de motivatie in de loop der jaren terugloopt of als competenties niet meer passen bij de veranderde organisatiedoelstellingen.
Verminderde inzetbaarheid kan dus een gevolg zijn van ziekte maar verminderde inzetbaarheid ten gevolge van motivatie problemen, competentie tekort of slecht management kan ook ziekte veroorzaken. Verminderde inzetbaarheid kan ontstaan als er een verschil is tussen wat een organisatie van een medewerker vraagt en de capaciteiten (gezondheid, competenties, motivatie) die een medewerker kan of wil leveren.
In de verzuimtraining gaan we kijken waar de oorzaken van verminderde inzetbaarheid kunnen liggen en welke interventies dan nodig zijn. Zowel preventief als curatief. We bespreken of ziek zijn hetzelfde is als arbeidsongeschiktheid. We gaan het hebben over benutbare mogelijkheden tijdens ziekte. We gaan dus onderzoeken wat iemand ondanks ziekte nog wel kan.
Kortom in onze verzuim training gaan we van verzuim naar inzetbaarheid.
Publicaties
Lees ook: publicaties over gezonde organisaties en teams.
Auteur
Dit artikel is geschreven door: Peter Weustink