Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Verkoopdoelstellingen halen? Richt het verkoopproces in!

Wil je jouw verkoopdoelen halen? Dan is het zaak om allereerst het verkoopproces in te richten. Doelstellingen geven namelijk slechts de richting aan of de eindbestemming. Het proces is de weg ernaartoe. Deze weg dien je uit te stippelen wil je succes hebben als verkoper.

Grote en kleine doelstellingen: een uitgewerkt voorbeeld

Een verkoper bij een commerciële instelling moest per jaar voor € 500.000,- verkopen. Dat is een maandgemiddelde van ca. € 41.500,-. Per week moest er dus voor ca. € 9.600,- verkocht worden. Ik maakte een analyse van de verkooppatronen binnen de organisatie.

Gemiddeld zorgden al vijf jaar lang ca. 90 klanten voor een gezamenlijke omzet van € 500.000,-. Per jaar waren er twee of drie grote klanten die samen zorgden voor € 90.000,-. 30% van de omzet lag in de categorie middelgroot: met een omzet van tussen de € 10.000,- en € 35.000,- per jaar. 35% van de omzet lag in de categorie tussen de € 2.000,- en € 10.000,-. Het bedrijf had een database met ca. 600 relaties. Van deze 600 relaties werd een WARM contact onderhouden met ca. de helft dus 300 stuks. Uit deze 300 relaties kwamen jaarlijks de 90 klanten die zorgden voor een orderportefeuille van ca. € 500.000,-

Verkoopdoelstellingen

Omzetdoelen

Omzetdoelen en targets zijn in feite de eindbestemming die jouw verkopers moeten bereiken. Het proces is de weg ernaartoe. Stippel je die weg niet uit dan zijn targets eerder belemmerend dan stimulerend!

Leiderschapsstijl

Wat voor leiderschapsstijl heb jij als leidinggevende? Doe de online test. Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Leiderschapsstijl

Resultaatgericht leidinggeven

Geef je leiding aan een commerciële afdeling? Bekijk dan mijn artikel over leidinggeven aan de verkoopafdeling.

Leidinggeven aan de verkoopafdeling

  • Gericht verkopen

    Ik verdeelde de relaties in categorie A, B, C en D waarbij A als WARM werd aangemerkt en D als LAUW. Categorie A: 3x per jaar bezoek, categorie B: 2x per jaar bezoek, categorie C: 1x per jaar bezoek en categorie D: alleen telefonisch contact en geen bezoek. Daarna maakte ik de volgende doelstellingen (activiteiten): per week 12 verkoopgesprekken voeren, per week 12 nieuwe afspraken voor een verkoopgesprek maken. Om 12 verkoopgesprekken te realiseren moesten er per week ca. 80 relaties benaderd worden. Per bezoek werd een analyse gemaakt van mogelijke kansen, het mogelijk orderbedrag en een inschatting van de datum waarop dit gerealiseerd zou kunnen worden.

  • Aansturing op activiteiten!

    Wekelijks rapporteerde de verkoper de directie over zijn/haar activiteiten: hoeveel relaties zijn er gebeld deze week, hoeveel afspraken zijn er gemaakt, hoeveel verkoopgesprekken zijn er gevoerd, hoeveel kansen zijn er gegenereerd, hoeveel kansen zijn er opgevolgd, hoeveel offertes zijn er gemaakt. Primaire aansturing vond plaats op zijn activiteiten in plaats van op de te realiseren omzet. Natuurlijk werd de omzet bijgehouden maar daar lag niet de focus. De focus lag op het aantal activiteiten en dat werd de doelstelling.

  • Geef de verkoper de regie!

    Op het moment dat de verkoper 12 afspraken per week maakt, 12 verkoopgesprekken per week voert etc. dan heeft hij/zij zijn werk in die week goed gedaan. Zelfs al is de omzet niet conform de planning. Daar heeft de verkoper ook niet altijd invloed op immers. Er kunnen omstandigheden zijn waardoor een relatie niet koopt.

  • Economische dip?

    Op het moment dat er een economische dip is moet je bekijken of het werk zo te organiseren is dat de verkoper door effectieve planning kan komen tot 15 verkoopgesprekken per week. Schroef het aantal activiteiten op maar verlos hem van alle ballast wat niets met verkopen te maken heeft.

  • Ontwikkeling van de verkoper of accountmanager

    Stel de ene verkoper moet 20 relaties bellen om te komen tot 12 afspraken terwijl de ander structureel 35 afspraken moet bellen om tot 12 afspraken te komen. Train hem op telefonische acquisitie. Stel de ene verkoper scoort 40% aan kansen uit zijn relaties en de andere verkoper scoort 55% aan kansen uit zijn relaties: train hem op verkoopgesprekken. Stel de ene verkoper scoort 40% aan orders uit mogelijke offertes en de andere 60%: train de verkoper op orders afmaken!

  • Organisatiebreed!

    Je hebt 8 verkopers in dienst? Dan stuur je op de volgende gegevens: 8 x 12 afspraken maken per week: 96 afspraken 8 x 12 verkoopgesprekken per week: 96 verkoopgesprekken etc.

  • Resultaat?

    Terug naar mijn voorbeeld: de verkoper waar ik het over had, haalde in dat jaar een omzet van € 720.000,-. Dat was dus 44% hoger dan de prognose.

  • Bonus?

    Kreeg de verkoper nu een bonus? Niet zomaar! Binnen deze organisatie kwam een omslag in denken. Verkopers werden beloond middels een bonus omdat ze hun activiteiten hadden behaald. Behaalden ze daarnaast ook nog hun omzet dan kregen ze er vijf procent aan bonus bij. Behaalden ze wel hun omzet maar niet hun activiteiten dan kregen ze geen bonus (waarschijnlijk hadden ze dan een toevalstreffer gehad dat jaar).

Resultaatgericht leidinggeven

Bekijk de training resultaatgericht leidinggeven.

Resultaatgericht leidinggeven

Leiderschapstraining

Bekijk onze trainingen gericht op leiderschapsontwikkeling.

Leiderschapsontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwe webinar: rechtvaardigheidsgevoel

Aanbieding verlengd

Meer informatie?

Rechtvaardigheidsgevoel

Meer informatie?

Online training Autonomie en persoonlijk leiderschap

Ben jij jezelf kwijtgeraakt? Herken jij jezelf in het e-book Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden? Dan wordt het tijd om te beginnen aan zelfherstel. Ik heb deze online training ontwikkeld om je te helpen in de zoektocht om jezelf te (her)vinden. In deze training gaan we aan de slag met: 

  • Wat zijn mijn behoeften? 
  • Waar liggen mijn grenzen?
  • Ik en mijn gevoelens.
  • Mijn zelf: zelfrespect, zelfwaardering, zelfvertrouwen, zelfkennis, zelfverzekerd, zelfbeeld en zelfaanvaarding, zelfbewust, zelfreflectie. 
  • In verbinding komen met je ZELF. 
  • Connectie met de ander. 

De training kost € 149,-

Online training autonomie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.