Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Gastvrijheid als kernwaarde

Gastvrijheid is een kernwaarde. Iemand zei pas: ‘ik noem het gastgerichtheid’. Weer een ander sprak over ‘herbergzaamheid’, en dat is wel een ouderwets woord. En ook het woord klantgericht werd genoemd. Soms lijkt het ook verwarrend, al die begrippen. Maar dat hoeft niet per se zo te zijn: het gaat erom wat je er mee bedoelt.

Wat is gastvrijheid? Wanneer ben je gastvrij?

Ik begin maar eens met het woord gast. Een gast is iemand die tijdelijk bij jou verblijft. Wanneer heb je gasten? Nou, dat kan heel eenvoudig: op jouw verjaardagsfeest heb jij 10 vrienden uitgenodigd. Die zijn dan te gast bij jou. Je hebt ze uitgenodigd, wellicht verwelkomd of ontvangen.
Gastvrij gaat dus over de gast die zich bij jou thuis voelt, die een warme ontvangst ervaart, een hartelijke begroeting of een oprechte bejegening.

Gastvrijheid is een kernwaarde

Doe de leiderschapstest!

Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je ontdekken wat jouw natuurlijke leiderschapsstijl is? Doe dan de gratis online test!

Leiderschapstest

Cultuurscan

Wil je de online cultuurscan starten? Het helpt je om inzicht te krijgen in de kracht van jouw organisatie. Doe de gratis cultuurscan!

Start de cultuurscan

Training en coaching gericht op leiderschap

Wij verzorgen training & coaching voor leidinggevenden, managers en ondernemers. Zowel voor het middenkader als het hoger kader, voor de startende leidinggevende als de ervaren manager.

Leiderschapsontwikkeling

Wat is het verschil met klantgericht?

Klantgerichtheid (klantvriendelijkheid) heeft met klanten te maken. Je kunt gastvrij zijn tegenover je klanten. Maar niet iedere gast bij jou hoeft klant te zijn. Ik heb thuis ook weleens gasten die geen klant zijn. Denk eens aan collega’s, neven of nichten, ooms en tantes, de buurman en buurvrouw. Of gewoon tegenover een willekeurig persoon die je ontmoet in de bibliotheek. En je vraagt: ‘zullen we even een kopje koffie doen?’.

Gastheer en gastvrouw

Ben jij een goed gastheer of een goede gastvrouw? Ik las pas een aantal competenties waarover je dan zou moeten beschikken. Het begon met dat je oprechte aandacht moet hebben voor jouw gast. Maar ik zeg: ‘als aandacht niet oprecht is, dan is het geen aandacht maar een toneelstuk’.
Kenmerken van een goed gastheer en van een goede gastvrouw zijn:

  • Je vindt het oprecht leuk om andere mensen te ontmoeten
  • Mensen interesseren jou en je bent bereid om naar de verhalen van de ander te luisteren
  • Je hebt geduld met jouw gasten
  • Je wilt jouw gasten graag een beetje verwennen
  • Je bent vriendelijk: mensen voelen zich snel thuis bij jou
  • Je bent toegankelijk en benaderbaar
  • Je bent vertrouwenwekkend
  • Je hebt mensenkennis en je voelt anderen snel aan
  • Je bent onbevooroordeeld en je treedt anderen onbevooroordeeld tegemoet

Gastheerschap en gastvrouwschap zit in jouw hart. Dat is geen kunstje dat je leert op de toneelacademie. Je speelt geen vriendelijkheid, je bènt vriendelijk. Je hebt een glimlach op jouw gezicht omdat je echt geniet.

Binnen organisaties

Gastvrijheid speelt een rol in veel organisaties. Iemand die in de horeca werkte zei onlangs: ‘dat is bij ons heel belangrijk en ook de ambiance doet ertoe’. Maar ik zeg: het is ook belangrijk in de ziekenhuizen, verzorgingshuizen of op scholen, in de bibliotheek. Ja, waar niet eigenlijk?

Kernwaarde

Is gastvrijheid een kernwaarde binnen jouw organisatie? Geef er dan woorden aan, wat dat betekent. En ga de ongeschreven regels beschrijven. Benoem de normen die erbij horen. En zoek medewerkers die daarbij passen!

Kernwaarden van jouw organisatie

Dit artikel is geschreven in de serie: kernwaarden van jouw organisatie.

Kernwaarden organisaties

Modern leiderschap

Lees ook onze artikelen over modern leiderschap!

Modern leiderschap

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Gratis webinar persoonlijke ontwikkeling

Persoonlijke ontwikkeling is zoveel meer dan het volgen van een cursus of opleiding. Het is ook bewustwording van wie jij bent, wat bij je past, waar jouw kracht ligt en wat je juist niet moet doen. De webinar persoonlijke ontwikkeling kun je gratis terugkijken.

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Assertiviteit
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Leiderschap

Bekijk alle e-books

Webinars terugkijken?

Via de webshop kun je webinars terugkijken. Bekijk de volgende webinars:

  • Authentiek communiceren: hoe doe je dat?
  • Hoogbegaafdheid op de werkvloer
  • Zorg dat je loopbaan geen doodlopende weg wordt
  • Assertiever worden: hoe doe je dat?
  • Leerdoelen: hoe formuleer je die?
  • Kwaliteiten en persoonskenmerken
  • Is jouw kind hoogbegaafd?
  • Teamontwikkeling: van tobteam naar topteam
  • Verbetertraject bij disfunctioneren
  • Timemanagement
  • Delegeren en loslaten (voor leidinggevenden)
  • HSP en persoonlijk leiderschap
  • Functioneren en beoordelen (voor leidinggevenden)
  • Jezelf profileren: hoe doe je dat?
  • Omgaan met stress en verandering
  • 20xZ: zelfvertrouwen, je zelfverzekerd voelen, zelfaanvaarding

Bekijk alle webinars

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.