Gastvrijheid als kernwaarde
Gastvrijheid is een kernwaarde. Iemand zei pas: ‘ik noem het gastgerichtheid’. Weer een ander sprak over ‘herbergzaamheid’, en dat is wel een ouderwets woord. En ook het woord klantgericht werd genoemd. Soms lijkt het ook verwarrend, al die begrippen. Maar dat hoeft niet per se zo te zijn: het gaat erom wat je er mee bedoelt.
Wat is gastvrijheid? Wanneer ben je gastvrij?
Ik begin maar eens met het woord gast. Een gast is iemand die tijdelijk bij jou verblijft. Wanneer heb je gasten? Nou, dat kan heel eenvoudig: op jouw verjaardagsfeest heb jij 10 vrienden uitgenodigd. Die zijn dan te gast bij jou. Je hebt ze uitgenodigd, wellicht verwelkomd of ontvangen.
Gastvrij gaat dus over de gast die zich bij jou thuis voelt, die een warme ontvangst ervaart, een hartelijke begroeting of een oprechte bejegening.
Doe de leiderschapstest!
Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je ontdekken wat jouw natuurlijke leiderschapsstijl is? Doe dan de gratis online test!
Cultuurscan
Wil je de online cultuurscan starten? Het helpt je om inzicht te krijgen in de kracht van jouw organisatie. Doe de gratis cultuurscan!
Training en coaching gericht op leiderschap
Wij verzorgen training & coaching voor leidinggevenden, managers en ondernemers. Zowel voor het middenkader als het hoger kader, voor de startende leidinggevende als de ervaren manager.
Wat is het verschil met klantgericht?
Klantgerichtheid (klantvriendelijkheid) heeft met klanten te maken. Je kunt gastvrij zijn tegenover je klanten. Maar niet iedere gast bij jou hoeft klant te zijn. Ik heb thuis ook weleens gasten die geen klant zijn. Denk eens aan collega’s, neven of nichten, ooms en tantes, de buurman en buurvrouw. Of gewoon tegenover een willekeurig persoon die je ontmoet in de bibliotheek. En je vraagt: ‘zullen we even een kopje koffie doen?’.
Gastheer en gastvrouw
Ben jij een goed gastheer of een goede gastvrouw? Ik las pas een aantal competenties waarover je dan zou moeten beschikken. Het begon met dat je oprechte aandacht moet hebben voor jouw gast. Maar ik zeg: ‘als aandacht niet oprecht is, dan is het geen aandacht maar een toneelstuk’.
Kenmerken van een goed gastheer en van een goede gastvrouw zijn:
- Je vindt het oprecht leuk om andere mensen te ontmoeten
- Mensen interesseren jou en je bent bereid om naar de verhalen van de ander te luisteren
- Je hebt geduld met jouw gasten
- Je wilt jouw gasten graag een beetje verwennen
- Je bent vriendelijk: mensen voelen zich snel thuis bij jou
- Je bent toegankelijk en benaderbaar
- Je bent vertrouwenwekkend
- Je hebt mensenkennis en je voelt anderen snel aan
- Je bent onbevooroordeeld en je treedt anderen onbevooroordeeld tegemoet
Gastheerschap en gastvrouwschap zit in jouw hart. Dat is geen kunstje dat je leert op de toneelacademie. Je speelt geen vriendelijkheid, je bènt vriendelijk. Je hebt een glimlach op jouw gezicht omdat je echt geniet.
Binnen organisaties
Gastvrijheid speelt een rol in veel organisaties. Iemand die in de horeca werkte zei onlangs: ‘dat is bij ons heel belangrijk en ook de ambiance doet ertoe’. Maar ik zeg: het is ook belangrijk in de ziekenhuizen, verzorgingshuizen of op scholen, in de bibliotheek. Ja, waar niet eigenlijk?
Kernwaarde
Is gastvrijheid een kernwaarde binnen jouw organisatie? Geef er dan woorden aan, wat dat betekent. En ga de ongeschreven regels beschrijven. Benoem de normen die erbij horen. En zoek medewerkers die daarbij passen!
Kernwaarden van jouw organisatie
Dit artikel is geschreven in de serie: kernwaarden van jouw organisatie.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.