Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Opzien tegen het jaarlijkse functioneringsgesprek of beoordelingsgesprek

Zie je op tegen het jaarlijkse functioneringsgesprek of beoordelingsgesprek? Dan is het een stressbron geworden in plaats van dat het bijdraagt aan goed functioneren. Hoe goed het ook bedoeld is, het functionerings- en/of beoordelingsgesprek ontaardt heel vaak in negativiteit. Ik merk dat omdat ik daar vaak vragen over krijg. Vragen als: kun je even meedenken? De eindejaarsgesprekken naderen en hoe ga ik daarmee om?

Wie ziet er tegenop?

Als ik zeg dat we soms tegen de gesprekken over functioneren en beoordelen opzien, dan doel ik nadrukkelijk op zowel leidinggevenden als medewerkers. Bij beide komt het voor. Of men vindt het een niets-voorstellende show die afgedaan wordt met het afraffelen van een soort verplichte checklist. Of er is een element waar je bang van kan worden of waardoor je je onveilig kan voelen.

Opzien tegen het functioneringsgesprek of beoordelingsgesprek

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training functioneringsgesprekken

Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training functioneringsgesprekken

Waarom ziet de leidinggevende er tegenop?

Ik begin nu even met de leidinggevende. Waarom ziet hij/zij tegen een functionerings- of beoordelingsgesprek op? Omdat hij/zij:

  • Bang is om een negatieve boodschap te brengen of feedback te geven waar de ander beslist niet op zit te wachten.
  • Bang is voor een grote mond of een halsstarrige houding van de medewerker.
  • Onzeker is over eigen functioneren.
  • Zich niet opgewassen voelt tegen de medewerker.
  • Onvoldoende vaardig is om de boodschap over te brengen.
  • Het aardige baasje wil zijn maar genoodzaakt is om ook moeilijke punten bespreekbaar te maken.

Waarom ziet de medewerker er tegenop?

Waarom ziet een medewerker tegen een eindejaarsgesprek op? Omdat hij/zij:

  • Negatieve ervaringen heeft met dit soort gesprekken.
  • Weet dat er een afrekencultuur is.
  • Nooit weet wat hij/zij kan verwachten en het alle kanten op kan gaan
  • Zich niet opgewassen voelt tegen de leidinggevende
  • In een systeem wordt gedrukt van beoordelen die niet past
  • Aanvoelt dat bepaalde zaken tegen hem/haar zullen werken

Goede voorbereiding

Weerstand tegen het functionerings- en/of beoordelingsgesprek is niet makkelijk weg te nemen. Dat heeft meestal te maken met een verkeerd gebruik van dit instrument, waardoor het een averechtse werking heeft gekregen. Een goede voorbereiding kan jou helpen. Lees ook mijn artikel over: voorbereiding functioneringsgesprek.

Moet je dan maar geen functioneringsgesprek voeren?

Afschaffen maar? Die functioneringsgesprekken? Dat zeker niet! Ik zeg: ‘functioneren doe je 365 dagen in het jaar, beoordelen trouwens ook’. Dat geldt voor de medewerker en dat geldt voor de leidinggevende. Het functioneringsgesprek of het beoordelingsgesprek is wat anders dan de eindafrekening van de energieleverancier, waar wordt vastgesteld of je nog moet bijbetalen of dat je nog wat geld terugkrijgt. Het gaat erom dat je blijft communiceren over:

  • Goed functioneren
  • Wat goed functioneren bevordert en wat er afbreuk aan doet
  • Of er nog iets nodig is om goed functioneren te bevorderen in de zin van opleiding, training, coaching
  • Of de medewerker nog steeds ook op de goede plek zit en die dingen doet die passen bij zijn/haar talent
  • Of de interactie tussen de leidinggevende en de medewerker het goede functioneren bevordert

Training functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken

Het verwondert me dat de training functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken alleen aan leidinggevenden wordt gegeven. De leidinggevende staat vaak al met 1-0 voor in het gesprek wegens zijn/haar hiërarchische positie. Dit versterk je nog door tal van trainingen aan te bieden aan alleen de leidinggevende.
Ik heb in mijn loopbaan één keer meegemaakt dat een bedrijf ervoor gekozen heeft om ook alle medewerkers te trainen op het functioneringsgesprek met als insteek:

  • Hoe bereid jij je als medewerker daarop voor?
  • Wat mag jij verwachten?
  • Wat bespreek je daar wel en wat niet?
  • Wat vind jij dat bijdraagt aan goed functioneren en hoe geef je aan wat je nodig hebt?

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneringsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.